Mina råd får tas med en nypa salt
Jag brukar inte skriva här och ge råd, saken är den att jag inte är schemaslav (längre...) men vi har regelbundna tider och det funkar jättebra.
Men när jag läser ditt inlägg bara måste jag berätta om hur det varit för oss
Mitt första barn var en riktig sömntuta efter 2 månaders ålder, hon sov MASSOR, men....bara i sängen. Det var OMÖJLIGT att få henne att slappna av borta, inte bara med att sova utan överhuvudtaget. Hon var jätteblyg mot nya människor, ljud etc.
Vagnen fick jag henne att sova i 1 gång av 10 kanske, och då 30 minuter mot 2 timmar hemma i sängen. Resultat: Jag stannade hemma hela hennes första år eftersom hon sov ca 5 timmar på dagen och somnade för natten kl 18.30-19! Sov till 08.00 ca och kl 10 var det dags för lur 1 till 12, efter det åt hon lunch och kl 14.00 ca sov hon till 16.
Det fanns inte så mycket tid kvar att gå ut...
Andra ungen kom ut mer eftersom 2-åringen behövde komma ut och då fick han helt enkelt sova vare sig han ville eller inte i vagnen
Ingen höjdare för honom heller, men mycket lättare än med syrran, men han sov oxå dåligare i vagn än säng och han sov ändå på mage vagnen tills han var 3 år.
Trean då....
Med min erfarenhet hade jag inga som helst förväntningar att hon skulle sova mer än sina nerviga syskon

...
Hon sover som en gris i vagnen
Varför då kan man undra?
Min egen teori är att jag har INSISTERAT. VARJE DAG! Jag har varit tvungen att åka och fara och jobba och hämta barn på skola och all möjligt och omöjligt på alla möjliga tider, så det har varit absolut nödvändigt för mig att hon kan sova i vagn.
En period skrek hon som besatt varje gång hon skulle sova i vagn, jag tror hon var ca 7-10 månader. Jag fick ont i magen varje gång jag skulle lägga henne, men till slut fattade hon att hon skulle sova i vagn och nu lägger hon sig platt på mage, jag spänner fast henne, ramsar och hon somnar utan ett knyst

.
Det är så lättsamt! Ibland drar jag på luren (alltså lägger en stund senare) så att hon är lite tröttare än i sängen, sen sover hon 1 1/2 timme ca.
Men för mig är det inte kris om hon vaknar lite tidigare än vad hon skulle ha gjort i sängen, jag lägger tidigare på kvällen bara.
Så summan av kardemumman är att hon sover inte prick lika bra som i säng men jag vill aldrig mer vara lika låst som med ettan.
Det är jätteskönt att komma och gå som man vill, bara behöva planera att antingen vara hemma 1 1/2 timme eller vara på ungefär samma ställe ute i 1 1/2 timme. Jag kan tex inte flytta henne flera gånger från bil till vagn till bil igen, men det betyder mindre.
Jag kan flytta henne till vagn från bil inom 20 minuter men har hon sovit längre i bilen vaknar hon och får "gå upp". Jag lägger en stund på eftermiddan eller tidigare kväll.
Hade jag lagt ner lika mycket tid och haft rätt attityd och rutin med ettan hade nog hon också sovit i vagn till slut.
En del barn somnar ju så fort de kommer i en vagn eller en bil, men sådana är alltså inte mina, utan man måste kämpa lite mer än andra med såna ungar
Det här blev jättelångt, men du är inte ensam om detta i alla fall var min mening att visa dig!
Kram Anna
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.