Byta schema eller inte?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Yvonne.

Klart killen får ligga och filosofera för sig själv om han vaknar och helt enkelt inte är mer trött just då. Tacka gudarna att han är nöjd - som ju faktiskt är ett gott tecken på att han känner sig lugn och trygg - och inte skriker. Man får ligga och klura på livets egendomligheter, alldeles för sig själv. Jisses vad skönt för honom. När jag vaknar börjar tankarna mala och stressen krypa på mig att jag måste göra det och det och det innan....Ja. Han tar sig en liten stund för sig själv helt enkelt och det vill man ju inte förbjuda. Det viktiga är inte att han sover hela tiden, men han ska ha förrutsättningarna.

Däremot tycker jag att det låter som om du måste backa ännu mer. Sitter hos honom när han vaknar? Hjälper honom i ro vid uppvak? (vilket för mig låter som buff/solfjäder?)
Detta skriver AW i en av sina krönikor här på hemsidan: Rutiner - himmel eller helvete?

"Det finns ingen anledning att tro annat än att ens eget ständiga sällskap blir lika tröttsamt för barnet som barnets ständiga närvaro blir för en själv. Ens egen påverkan, närvaro, utstrålning betyder en evinnerlig inblandning, även om man inte gör ett smack. Närvaron i sig är inblandning nog. Barnet måste, precis som den vuxne, få vara i fred. Det är en förolämpning mot barnet att tro att den lilla människan skulle vara gjord av något annat än den stora. Varför skulle barnets behov av integritet och privatliv vara mindre än den vuxnes? Ingen människa orkar med en annan människas närvaro och påverkan, aktiv eller passiv, dag ut och dag in. Barn utgör inga undantag."

Tänkvärt tycker jag :!:

Ja, i natt sov han bra men somnade inte förrän 19.30 igår kväll. Strul med amningen (det är det till och från).Vaknar 07.00 ändå.
Även om jag skulle lägga Ella klockan elva på kvällen så vaknar hon halv sju. Hon är sin egen klocka helt enkelt. :wink:

Ha en fortsatt bra helg!

/Åsa
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Hej!

Nu har de gått en vecka. Vissa morgonlurar sover lille 30 minuter och ibland 1 timme. Mittenluren sitter bra 1 1/2 timme då han bara sovit 30 minuter annars är det uppvak som vanligt efter 30 minuter och ligger vaken ca 15-20 minuter innan han somnar om. Räknat ut att det alltid blir ca 14,5 timmar per dygn (enl. Anna ska han ju ha 15). Kvällarna var jobbiga de tre första dagarna , så trött, men nu börjar han likna sig själv igen.
Men.....

Det som tillkommit är att han inte längre vill ha bröstet alls :shock: :cry: . Så här äter vi två lagade mål mat om dagen, lax bla. och dessutom stor portion gröt till kvällen. Inget nattslurk från bröstet. Åt endast 10 minuter i går och 10 minuter i dag från bröstet på morgonen sen är det bara skrik när jag ska lägga till. Har du hört om barn som plötsligt bara slutar helt tvärt så här :?:
Lite gnällig till och från och har svårt att få i honom vätska i form av vatten etc.

Så är det nu.
Vi kämpar vidare.

Kram
Yvonne
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
Lillstrumpan

Inlägg av Lillstrumpan »

Hej Yvonne!

Skönt att höra att det går liite bättre i alla fall. Jag kan meddela att Wilma är ungefär likadan som din plutt, knepig med daglurarna till och från i perioder. I bland sover hon alla lurar inga problem, i bland (känns som oftast) är det någon eller alla daglurar som strular. Jag har nog många gånger i stället för att förmedla attityd av självklarhet istället förmedlat någon slags "attityd av desperation" :oops: när daglurarna strular. Jag har kännt mig såå misslyckad som inte, trots schemapusslande och fixande inte fått daglurarna att fungera för Wilma. Men inte nu längre, jag har försöker verkligen skärpa mig på den punkten. Jag gör ju allt jag kan för att ge henne förutsättningen att sova, mat och delaktighet och umgänge och allt det där MEN SOVA måste hon ju som sagt göra själv, det kan jag liksom inte göra åt henne.
Vad mycket babbel det blev nu, men jag känner igen mig lite i er situation. Jag har lärt mig backa ännu mer och sedan inte bli arg på mig själv och må ruttet bara för att det inte funkar en dag eller så...hon sover ju trots allt 12 sköna timmar på natten ...och i bland mer om jag lägger henne tidigare...

Så till dina frågor...det där med att han inte vill ta bröstet...en amatör gissning från mig skulle vara att han nu har fått smak på mat och gröt och grejer och brösten kanske inte känns så lockande längre :?.

Vatten ger jag till Wilma i vanligt glas! Jätte spännande verkar det som, det rinner åt alla håll och kanter men lite får hon i sig!

Heja Yvonne säger jag! Kram kram
Stora 0630 Lilla 0903
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Hej!

Det var skönt att höra att det finns fler som har det som vi har det :wink: Ibland känns det som om alla andra har lurar som alltid sitter som berget och att barn sover så bra sina lurar på dagen utan uppvak. Jag känner som du, blir liksom lite nervös varje gång han sover och jag inte vet när och hur han kommer att vakna. Men jag får väl accaptera att det är så här. Som sagt, han sover ju i alla fall på natten.

Jag tror också att han fått aptit på mat. Idag åt han en hel liten burk med slottspure :shock: 125 g och 1 msk plommonpure' som toppen på bakelsen.
Men ikväll när jag erbjöd bröstet så åt han i 20 minuter :shock: och därmed mindre gröt. I morse ammades det 5 minuter sen blev det 1/2 dl välling ur mugg som han drack.

Vi kämpar vidare.
Tack för att ni finns :!:
Yvonne
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"