I januari ska vi åka till Gran Canaria i 1 vecka och det ska bli såååå skönt!!
Nu undrar jag om någon har några tips på hur man kan sysselsätta lillgumman på planet. Hittills har jag tänkt på mutor i form av russinpaket, äpplebitar osv. Jag tänker göra nån sorts låda med roliga saker typ plånbok med massa kort mm i. På nerresan kommer hon att ha sovstund en del av resan men inte på hemresan.
So, hit me! Hur har ni sysselsatt era småttingar på resor?
Kram Åsa
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
Vi var nyligen ute och flög med vår dotter som är i samma ålder som din. Den resan tog visserligen bara en timme men.... i alla fall.
Start och landning laddade vi med nappflaska med vatten - för tryckutjämningen. Under den tiden satt hon fastspänd i mitt knä och det gick bra. Vi hade fösnterplats och tittade ut. Sedan tog den en stund att undersöka fickan i stolen framför med alla tidningar och att tugga på säkerhetsföreskriften. Sen kom fikat och flygvärdinnan som var högst intressant. Att underhålla övriga passagerare med joller och allmänt skitsnack föll också i smaken. Men sen kom den där stunden när nyhetens behag lagt sig och då tycker jag dina förslag låter alldeles utmärkt.
Övrigt som jag kan komma på just nu är läsa böcker, knalla/krypa fram och tillbaks i gången, inspektera toaletten, släcka/tända läslampan, kanske visas det film?
Har inget tips till underhållning, men vi köpte öronproppar för bebbar på flygplatsen, för landningen. Dom hjälpte jättebra mott en annars ganska smärtsam landning (iaf tills han pillade ut dom och dom hamnade på golvet, då hjälpte dom inte längre... )
Japp! Dom var lite mindre, antar jag. Fast dom kostade rätt mycket, jag tror vi betalade 80 kr. Det var kanske rätt onödigt när jag tänker efter . Men man kan ju veta att dom finns.
Såhär skrev beccisen till mig inför vår flygtur, vilket vi inte lyckades med:
Ett tips till hemvägen och flugresan. Tag två plastmuggar och håll över öronen på barnen. Det skapar ett vakuum och det blir inte lika stort tryck. Näsdroppar en halvtimme innan start är också bra
Alla de andra bebisarna på flyget hade inga problem alls. Så det kommer säkert gå jättebra för er
vi har rest rätt mycket med våra barn. Mitt bästa tips är att göra så lite som möjligt så länge som möjligt. Dvs. ofta är man där och underhåller långt innan det behövs och DÅ blir resan lååång. Stolsfickan räcker länge. Säkerhetsbältet likaså. Låt henne undersöka helt själv. Börjar du engagera dig vill hon ha din hjälp till allt. När ensamunderhållningen är helt körd har jag plockat fram prylar allteftersom: plånbok är oslagbart! Gammal veckotidning att riva sönder, nyckelknippa, stor tändsticksask med stora plastgem i olika färger, diverse grälla halsband och armband att ta av och sätta på tusen gånger, några duplobitar, kritor och ett litet block, ett gammalt (slut) lypsyl, plastburk att ta av och sätta på locket på och lägga ner de olika leksakerna i (kan hålla på en evighet att lägga ned en nyckelknippa i en plastmugg). Och så matmutor förstås: gurkbitar (påverkar inte blodsockret), havrefras, kex, äpplebitar. Matmutorna är också bra under start och landning - det viktiga är ju att ungen sväljer då och då för att undvika ont i öronen.
För ett par veckor sedan flög vi också till Kanarieöarna och jag måste säga att jag var rätt nervös hur det skulle gå för storebror 2 år som är en MYCKET aktiv kille. Jag kan säga så här: det tog TRE (!) timmar på dit resan innan några nya leksaker behövdes över huvudtaget. Så, don´t worry! Jag hade köpt en mängd små leksaker som han fick i en alldeles ny ryggsäck. Det var allt ifrån minibilar till böcker och små pussel. På dit vägen sov han ingenting (han skulle nog ha gjort det om inte jag varit för snabb att lägga ned honom på golvet framför oss (vi satt längst fram och hade gott om utrymme vid våra fötter) . På hemresan visste vi bättre och han sov helt otroligt nog i pappas famn i en och en halv timme !!!
Pea - Det där med att inte underhålla i onödan är ett jättebra tips. Det är så lätt att man är där och "styr" över sysselsättningen. Ska absolut tänka på det.
Det kommer nog gå jättebra! På med attityden bara!
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
Hej Kvacke,
Mitt tips ar att bara ge EN sak i taget. Om du har med bocker, latsas som om det bara finns en enda bok tills dess att du absolut maste hitta pa nat nytt.
Barn som har en massa grejer framfor sig verkar bara "slarvleka" med allihop pa kort tid, medans en sak i taget racker laaange.Storre barn far alltsa inte se alla grejor man har med, utan tror bara att man har en, tva grejor.
Var dotter fick en barnfreestyle nar hon var drygt 2 ar. I den lyssnade hon pa band med berattelser som vi lanade pa bibblan. Volymen kunde inte bli for hog och hon alskade den. Det ar ett tips for framtiden.
Ha en skon semester!
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com