... hur började förlossnignen...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

tack, tack... :D Det är bara det att jag VET ju hur det är att gå över tiden :roll: Med 2:an var jag helt övertygad om att det bara var en gigantisk prutt :shock: :-$ #-o och när den väl släppte så var allt över... no bebis, om man säger :roll: :^o

Självklart kom även han ut, till sist :lol:

Kan glädja sörlänningarna med att vi nu fått kyla, nysnö på det frusna, och sooolsken! Skoterföret är här!!! \:D/
Nu kan resten av familjen fjällfolk njuta medans jag ligger framför vedspisen och kurerar mig :wink:

Kram!
/Fjällmor
Jannika

Inlägg av Jannika »

Som jag förstått saken så betydde jungfru från början ogift, inget annat. Och i så fall är jag JÄTTEMYCKET jungfru, haha!
Jag måste säga att jag tycker Aquila verkar väldigt sympatisk. Kanske dags att dyka ner i den där tyska översättningen? Ska bara lära mig tyska först... :wink:

Jag kör på med astroinfo tills någon stoppar mig :lol: , men jag tror att den lilla kommer snart jag.

Massor av kryapås till Fjällmor från Gävle!

Kram Jannika
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jo Jannika det är helt rätt!

Problemet med översättning från Hebreiska är - om jag förstått det rätt - att jungrfu = ogift kvinna = oskuld, naturligtvis... :roll:

MEN: när vi nu ändå har tagit upp DEN saken kan jag inte låta bli att nämna en rätt så intressant detalj i den diskussionen, det är ju ändock kackelforum... 8)

Kungens livläkare i Sverige på 1800 - talet har dokumneterat ett rätt så intressant fall av jungrufödsel - jo, du läste rätt - i Sverige... :shock:

Tjene i fråga var en fattig bonnaflicka, men när det väl var dags var det snart uppenbart att något var väldigt fel; så det skickade ilbud till livläkaren så fattiga de var...

Han kom. Och försökte sitt bästa = första svenska kejsarsnittsförsöket! Men tyvärr: det gick inte att rädda flickan eller barnet. :(
I sådan fall gjorde man obduktion redan på den tiden, och där kom man fram till att flickan var oskuld... :o 8-[

Detta är ett fenomen som idag kallas "featus within featus" - vilket innebär att flickan hade sedan födseln burit sin egen tvilling inom sig - fråga mig inte hur det där fungerar... så då försökte kroppen i tonåren att föda fram tvillingen... och tjejen var, mycket riktigt, oskuld.

Det roliga är, att jag läste i - om det nu var aftonbladet eller expressen - en precis likadan historia - fast den här gången var den gravida tvillingen en indisk man. :shock: Han var 36 år gammal när han fick plötsliga buksmärtor, och skulle in för operation. I hela sitt liv hade han fått höra, att hans enorma mage påminde mest om en gravid kvinnas... och mycket riktigt; vad hittade man inne i magen, om inte hans tvilling - död, naturligtvis... (men ändå; han måste ju i sådana fall haft livmoder och hela kittet, annars kan ju inte bebisen ha växt öht... :roll: )

Men den här sortens rövarhistorier får en ju klart att fundera på en annan känd "jungfrufödsel" - från A.D. 2000 år sedan... :roll: Det som - om det var ett liknande fall - är verkligen uppseendeveckande är ju då, att tvillingen skulle ha överlevt... och mamman också! 8-[

Nu skall jag ta ett bad, och sluta svamla... :P
ambra

Inlägg av ambra »

:D Måste lite smått ge mig in i den här tråden, som jag nyfiket läser lite då och då :!: Det där med featus in featus kräver, vad jag vet, ingen livmoder o dyl vilket visar sig då detta även kan drabba pojkar och män. Det ofödda fostret har någon stans under celldelningen eller senare hamnat i tvillingens kropp och lever som en parasit av denne. Hur blod och näring faktiskt överförs från den friska tvillingen till "parasiten" vet jag inte. Har inte forskat vidare i hur parasiter överlever... :?

Hoppas lillbäsen kommer igång snart, Päivi :!: :D Gick själv två veckor över tiden med min minsting, helt övertygad om att jag inbillat mig att jag skulle bli tvåbarnsmor :!:
Ambra
storebror feb 01 :heart:
lillen aug 05 :heart:
ambra

Inlägg av ambra »

Ok, det här är ju inget för den känslige, obs! läskiga bilder :shock: . Har f ö aldrig länkat förr så det kanske inte ens fungerar.

http://djstelios.wordpress.com/2006/07/ ... s-stomach/
Ambra
ambra

Inlägg av ambra »

Hoppas förresten att ingen blir upprörd över länken :oops: . Den här tråden handlar ju om Päivis barnaväntan, men har ju liksom, ja... svävat ut något...
Ambra
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Ambra, välkommen till evighetstråden... 8)

Jaså, det är SÅ det fungerar med "featus within featus" :!: Mycket intressant. :shock:

Jo, förresten, förfrågan; kan någon komma hit - helt fysiskt och personligen - och låta min man slippa ifrån sina plågor? [-o< Jag tror inte han klarar av detta mera... :-k

"När ska du föda?" :D

"Ska vi åka nu?" =D>

"När kommer bebisen..?" :D

Allvarligt. Släpp honom från dessa plågor. [-o<

Skall nu kolla ambras länk. Och tala om för mannen att vi inte skall åka nu. Heller.
Gäst

Inlägg av Gäst »

ambra skrev:Den här tråden handlar ju om Päivis barnaväntan, men har ju liksom, ja... svävat ut något...
:lol: :lol: :lol: :P
Jannika

Inlägg av Jannika »

:lol: Det här är en FANTASTISKT rolig tråd, jag hoppas din bebi ALDRIG vill komma ut. :wink:

Jag tror inte Jesus var en sån FiF för de brukar vara lite läskiga. Och döda. Vill inte ens kolla Ambras snälla länkning. Jag tror mer på ordförvrängningsteorin, jag.

Bad låter bra!

Kram Jannika
Lua

Inlägg av Lua »

Vilken underbart rolig tråd detta är :!: :lol: Jag ramsar för dig, Päivi!

Kram Lua. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jannika! :shock: Så där får du inte häda och ha dig! [-X

Så vem av er ska ta sig an min man? :D :roll: Nu kör han afrikanska utdrivningsriter här (till Hugos stora förtjusning..) - jag sa till honom att det nog fungerar bäst på demoner, men han kör på ändå... :P (Så kunde jag inte låta bli att informera honom om att i en del afrikanska stammar band männen ett snöre (SNÖJE! :D ) om sin pung När Det Var Dags, så att kvinnan kunde DRA i den när det gjorde som mest ont, och på detta vis kunde de dela på upplevelsen av smärtan... detta var han lite mera tveksam till :-k )

Lua! Du har varit stort efterlängtad i den här tråden! :D Välkommen! Vilken ramsa kör du.. :?:
Lua

Inlägg av Lua »

Kul att vara efterlängtad :!: :heart:

Jag kör en gammal norrbottnisk, extra kraftfull ramsa, utan större finess:

Nu kommer du ut!
Graviditeten är faktiskt slut!

Hoppas att den lite stränga tonen inte gör dig orolig! Du vet ju att ibland är det läge för lite hårdare tag. Jag tror att det är det nu...

Kram från en som vet hur det är att vänta. Jag känner SÅ med dig! :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hela norrland ramsar i kör! :lol:

Come on baby

:twisted: :heart: :twisted:

(om en viss tvekan anas är det för att jag inte vill att tråden ska ända...)

:lol:

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag gillar Luas ramsa. 8) Det finns något... finskt... över det.

Fjällmor och andra oroliga: vaddå, när den här tråden tar slut börjar vi nästa: den kan ju alltid heta: hur sjutton gör man rätt från början, eller något annat passande... :P ... fast den kör vi kanske - inledningsvis - på Späda Barn...
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Tråden på späda barn hakar jag gärna på när det är dags. :wink:

Förstår att du är otålig nu, själv är jag riktigt less på min mage, ändå har jag TRE veckor kvar..... :shock:

Jag tycker också att det osar pondus om Luas ramsa. Östersund ligger i norrland så jag hakar på........

:roll: En fråga från en novis... :oops: hur känns förvärkar egentligen. Jag har sammandragningar som bara den på kvällarna + värk som ett band runt magen ( kanske som du beskrev för ett tag sedan) Men vad skiljer kraftiga sammandragningar från förvärkar...

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"