Hej
I dagsläget:
sova (obs cirkatider):
19.00-06.30 med 1:a avbrott efter 50 minuter sedan ersättning 23 eller 01 och vid 03 eller 05. Behöver ofta buffas om någon gång mellan vargtimme-målet och morgonen.
8.30 i 20-30 minuter
11.30 i 20-30 eller om jag lyckas 90 min med ett avbrott mitt i 15 minuter
14.30 i 20-30 minuter
17.30 i 20-30 minuter
Jag hade tänkt mig längre sovtider men han vägrar. Nej jag har inte lyckats helt med shn-kuren det är bara att konstatera. Beror förmodligen på att vi fastnat i buffningen+mycket högljuttbarn med känslig mamma och pappa. Kommer kanske prova igen när sambon är julledig.
Nu undrar jag vad ni andra har för sov/mattider för era 6-månaders. Gärna ni med svårlagda och kortsovande barn.
Schema 6 mån
Vi kurade Karl när han var ca 5 mån. Så då satte vi ett schema som han hade då han var 6 mån:
7.00 morgon, ammas
ca 8.45-9.30 45 min
10.00 Ammas + gröt, katrinplommon
ca 11.45-13.15 1 ½ tim
13.30 Ammas + lagad mat+dessert
15-15.45 45 min
16.30 Hemlagad havregrynsgröt + banan, katrinplommon
18.00 Bad
18.30 Ammas
19.00 Natti natti sov så gott
Självklart en massa skratt-till-gonatt, hur trött han än var.
Vet inte om jag fattat dig rätt.
Är han 6 mån och du har genomfört kuren?
Äter han tre ggr varje natt?
4 pass under dagen?
Nej, du har inte lyckats med kuren. Han behöver inte mat under natten, och passen borde nog vara fördelade på tre under dagen 2 st 45 och ett 1½. Jag rekommenderar detta. Buffning är till för 1:a kurnatten och sedan endast vid kris. Använd istället solfjädern och ramsan. Sitter ramsan, lyssnar han?
Tycker nog att ni ska sätta er och läsa, läsa, läsa och var superladdade och genomför detta när maken är ledig. Detta gjorde vi, vi läste på och maken tog två dagars semester i anslutning till en helg. Började på torsdag och på tisdagen kan jag nog säga att det funkade. Vargtimmen tog nog en mån innan den satt. Idag 3 mån senare tar det två minuter att somna på alla passen. Så det går.
Det finns inget som heter att han vägrar. Han vet inte vad som gäller, han är förvirrad. Det är ni som måste odla en attityd av självklarhet. Då kommer poletten att ramla ner och gossen kommer att sova.
Läs på igen ställ frågor så kommer detta att fixa sig.
Lycka till
7.00 morgon, ammas
ca 8.45-9.30 45 min
10.00 Ammas + gröt, katrinplommon
ca 11.45-13.15 1 ½ tim
13.30 Ammas + lagad mat+dessert
15-15.45 45 min
16.30 Hemlagad havregrynsgröt + banan, katrinplommon
18.00 Bad
18.30 Ammas
19.00 Natti natti sov så gott
Självklart en massa skratt-till-gonatt, hur trött han än var.
Vet inte om jag fattat dig rätt.
Är han 6 mån och du har genomfört kuren?
Äter han tre ggr varje natt?
4 pass under dagen?
Nej, du har inte lyckats med kuren. Han behöver inte mat under natten, och passen borde nog vara fördelade på tre under dagen 2 st 45 och ett 1½. Jag rekommenderar detta. Buffning är till för 1:a kurnatten och sedan endast vid kris. Använd istället solfjädern och ramsan. Sitter ramsan, lyssnar han?
Tycker nog att ni ska sätta er och läsa, läsa, läsa och var superladdade och genomför detta när maken är ledig. Detta gjorde vi, vi läste på och maken tog två dagars semester i anslutning till en helg. Började på torsdag och på tisdagen kan jag nog säga att det funkade. Vargtimmen tog nog en mån innan den satt. Idag 3 mån senare tar det två minuter att somna på alla passen. Så det går.
Det finns inget som heter att han vägrar. Han vet inte vad som gäller, han är förvirrad. Det är ni som måste odla en attityd av självklarhet. Då kommer poletten att ramla ner och gossen kommer att sova.
Läs på igen ställ frågor så kommer detta att fixa sig.
Lycka till
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Tack, J och Å! Lyssna och lär, Barbamamma - och läs på, tills du känner att du verkligen vet vad du ska göra och varför, och glöm inte att träna INNAN - det kan man inte göra på barnet; då blir det frågor i retur
Och som sagt: små barn "vägrar" ingenting. De ställer frågor. Och de följer de svar vi ger dem, i handling 
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022