Nu "vill" man inte sova middag....

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Tina-Stina

Nu "vill" man inte sova middag....

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Har under ett tag haft problem med middagssömnen för tjejen 2 år 8 månader..Det ropas "upp", sparkas av täcken , skriks..3 ggr av 4 sover hon inte.. Men den gången hon sover gör hon det med bravur! 1,5 timmar. precis så som det ska! Nöjd och glad.. hmmm? förstår inte riktigt vad jag gör för fel? Sover hon för mycket? 12 timmar + 1,5 tim.?
Nattsömnen är kanon! 12 timmar utan ett knyst, och hon tycker det är skönt att lägga sej.
Men...dagsömn..jag kan väl inte strunta i den? Hon behöver väl ändå sin vila?
Tacksam för tips och råd!
Mvh Tina-Stina
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Vi drog ner Veras sömn till 45 minuter på dagen när hon var drygt 2,5. Hon strulade inte på dagen, men pratade en timme innan hon somnade på kvällen.

Nu börjar det bli mer och mer sällan hon sover på dagen, fast hon får sin vila. Ligger och pratar och berättar för sig själv.

Jag har "gått ifrån" Annas råd om att ha ljust på dagen och mörkt på natten. Vi har mörkt på dagen också. Då somnar hon lätt. Inte lika lätt att vakna dock. Det gör att hon har svårt att sova om det inte är så mörkt, men vi försöker i så fall ta igen det med en halvtimme på kvällen.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Hej /LO!
Det var ett bra tips! ska försöka med att lägga om tiderna här. Minska ner middagsvilan. Vi har också "mörklagt" rummet dagtid, ända sedan start på gott och ont..
Tack för rådet! :D
Mvh Tina-Stina
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "