Tar för lång tid att somna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ellege

Tar för lång tid att somna

Inlägg av ellege »

:santa:
Hej på er i forumet!

Theodor (född 051222) påbörjade sin kur 16 november. Nu är snart den andra etableringsveckan slut och senaste veckan har det tagit 30 minuter innan han somnat på kvällarna. Det är för lång tid! Innan tog det 5-12 minuter. Han har också börjat med tricket att bajsa just när han håller på att somna, både på kvällen och vid dagsluren. :evil: Då byter vi i sängen, men jag ska erkänna att jag nog har sagt något lugnande till honom när vi ska byta, och då blir det ju en belöning kanske?

Theodors nätter funkar dock fint! Sover gott och somnar lätt om om han vaknar. Det är vi mycket glada för! :sleep:

Schemat känns annars genomtänkt och bra med en längre 2-timmarslur på dagen. Så här ser det ut:

19.30-7.30 natt
9.30 mellis
11.30 lunch
12.30-14.30 lur
15 mellis
17.30 middag med tuttdessert
19.10 välling och tandborstning

En annan fundering till orsak att han inte somnar så fort är om jag låter för sur i ramsan? Jag kan bli väldigt irriterad när han inte fattar hur skönt det är att sova! Låter jag kanske oförutsägbart velig och sur? Hm. Fast det kan vara 30 min för pappa också, även om han låter väldigt vänlig och bestämd.

Ytterligare info som kan vara intressant för er kära hjälpare och medkurare är att ramsan mycket sällan tar, d v s han reagerar inte med tystnad på ramsan utan skriker högre när han får ramsan och låter riktigt sur (då har jag väl blivit sur tillbaka antar jag).

Mycket tacksam för era tips!

/Ell
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du, om jag inte sagt det förut :lol:

Ska det bytas, så gör det snabbt och sakligt, utan prat och utan blick på honom. Gå ut utan att fika efter bekräftelse ("Är det bra nu? Kan du sova nu?") och ge ramsan blott x1 eller x2. (Du har ramsat tidigare.)

Sur, tror du. Det kan man bli men det får inte höras. Träna dig på att ramsa riktigt hurtigt och glatt - för dig överdrivet och hymlande, för honom trevligt och betryggande :wink:

Han blir sur tillbaks när du ramsar surt. Avvakta då och ramsa igen lite kvittrigt och fint, när du tycker det absolut behövs. Slutar du "svära" av irritation, slutar han också. Så småningom. Ramsan ska alltid få sista ordet.

Och är han verkligen förbannad och svär mindre ädla eder - då ska du låta honom vara i fred :wink: Arga små barn är inte mottagliga för någon som helst undervisning, om man säger. Avvakta tills - om och när - han verkligen "ber" om hjälp. :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ellege

Inlägg av ellege »

Tack Anna!

Okej, då ska jag öva på att låta kvittrig!

Återkommer och berättar hur det går! :P
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"