hjälp, vad har jag gjort av kuren?

Skriv svar
anna77

hjälp, vad har jag gjort av kuren?

Inlägg av anna77 »

Här kommer en uppsats...
Har varit inne en hel del på forumet efter att dottern varit magsjuk i utlandet. Hon är 14 mån och kurad sen 9 mån ålder. Jag ruckade helt på schemat då hon var så dålig, och på natten fick hon flaska när hon vaknade pga uttorkning. Jag bestämde mig för att när hon blir frisk då ...är det attityden av självklarhet och vi går tillbaka till det gamla fina schemat och sovsäkra natten. Och nu vill jag bara gråta. Känner att jag sakta tappar kontrollen över dagar och nätter. För det första bestämde jag mig nog lite för sent att hon var frisk...av oro som satt i för henne rände jag in flera nätter i onödan. Så var det med Atttityden av Självklarhet...Innan hon blev sjuk höll jag stenhårt på att inte gå in utom i ngt enstaka fall. Och för ca 5 nätter sen bestämde jag mig för att hon faktiskt klarade av att klara ut sina kriser själv. Hon vaknar ca 2-4 gånger utspritt under nattens alla timmar :x . Hon somnar inte om med ramsa som förr, utan hojtar argt stående vinglande i sängen minst 20-30 min tills jag (dumt nog) går in tillslut för jag tänker kortsiktigt på hur trötta vi alla kommer bli på morgonen. Jag lägger henne på mage, gör solfjäder och går ut med arg bestämd ramsa. Men mest arg på mig själv hur vi hamnade här. På dagarna...ojojoj. Borde gå in på annat forum för det kanske? Då har hon fastnat ngt så kolossalt i att få gråtutbrott, så mkt att jag nästan tror att hon fortfarande inte blivit frisk. Hon har aldrig varit så här "tonårig" i humöret förut. När hon var sjuk i ca 1,5 vecka blev hon buren hela tiden eller satt i knät helt olik sig själv. Och nu har vi fastnat i detta. Går jag 1 meter från henne får hon kris, och för att inte tala om jag lämnar rummet. Jag upptäckte Barnaboken först i och med kurning så ensamlek har vi aldrig övat på, men hon har före denna period varit riktigt bra på att roa sig själv och blev allt annat än buren ofta. Men nu börjar dagarna och nätterna se ut som en...pannkaka. Eftersom nätterna har så dålig sömnkvalitet blir luren som förut satt som berget kl 12.30-14 blivit en på f.m och en på e.m och på olika tider, totalt ca 2,5 timme. Jag kan bara inte hålla henne vaken ända till "riktiga" lurtiden. Och ändå håller hon knappt ihop till läggning kl 20.00 utan är sååå trött kl 19.00 redan. Och jag vet att det bara är jag som kan klandras för denna pannkaka, allt hon vill är förmodligen att få sitt gamla härliga schema och hela nätter. Jag som drömmer om att vara hemma länge har börjat förstå folk som sätter barn tidigt på dagis, ibland pga lathet "ja, de får ju så fin stimulans och jag får vila...". Så trött har jag blivit på situationen och det gör mig ledsen. Jag skulle så gärna få lite styrning och påminnelse om verktyg och kanske också lite skäll så jag tar mig i kragen och hittar tillbaka till våra fina dagar och nätter.
desperat önskar svar!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

TA DIG SAMMAN MÄNNISKA :!: :evil:

Så där ja, då var skället avklarat :) . Och så går vi vidare till det viktigaste av allt att finna vägen tillbaka till den goa sköna sömnen för hela familjen.

Det är lätt att tappa en del av den självklara ATTITYDEN när ens lilla barn är sjuk och tänk så snabbt man kluddar till hela livet.

Sätt dig/er ner och skriv upp det schema som ni vill ha, det ska innehålla både mat och sovtider. Ni har säkert ett sedan tidigare men om ni vill ändra något så gör det nu när ni ändå måste göra en minikur för att komma på rätt kurs.

Läs på hur ni ska använda er av verktygen och kom ihåg att RAMSAN är den som gäller nu för tösabiten är ju ingen liten juvel längre utan en något större diamant. Bestäm er för när ni ska sätta igång och dra inte på det utan ta tag i det så fort ni bara kan.

Kör igång :!: med en omkurning som förhoppningsvis kommer bli en lightvariant av den vanliga kuren men det är ändå jätteviktigt att ni vet vad ni ska göra och när ni ska göra det.
Se till att få i en nattslurk välling/gröt/fil, borsta tänder och så ett rejält skrattet till go´natten. Lägg tillrätta i sängen, på mage, sträck armarna upp och benen ner, gör en trygg och snabb solfjäder över ryggen och ramsa er sedan ut. Visst kommer hon protestera, fråga vad ni egentligen håller på med och om ni verkligen är säkra på att det ska vara på det här viset :!: :?: Bemöt med ramsan, gå inte in utan jobba så att ni får en dialog med ramsan, den tar om ni vill att den tar, den tränger igenom om ni vill att den ska tränga igenom. Låt dottern reagera på ramsan, få svara. Hon behöver inte bli tyst direkt utan kan få humla och mumla innan hon somnar. Kämpa på :!:

Det här fixar ni men lägg manken till och följ schemat. Ifall hon inte sover varje sekund spelar det ingen roll bara hon har möjlighet att göra det. Undvik att kompensera med marginalkvartar utan håll henne vid gott mod (och här gäller det att ha fantasi :wink: ) tills nästa lur eller det är dags att sova natt. Håll tiderna på sekunden :!:

Lycka till.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
anna77

Inlägg av anna77 »

Tack för snabbt svar!! :D
Jag har inte min SHN-bok där jag bor nu, men räcker det att läsa på om verktygen här på nätet? Och du tror alltså att det blir en minikur...men inga vaknätter mer hoppas jag :? :? ... som under den Stora Kuren?
Menar du att jag med alla möjliga medel ska hålla henne uppe till den riktiga lurtiden även om det innebär sämre lunch etc för hon kommer vara så trött?
Men denna enorma trötthet som hon uppvisar på dagarna gör att jag löjlar mig och fortsätter någonstans att oroa mig för henne. Men kan det vara så att barn som kurats och en gång förstått hur underbart det är med 14 timmars ostörd sömn blir så uppochner vända av nätter med flera uppvak?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack SusanD :wink: :wink: :wink: :lol:

Vill bara tillägga i ärendet att man börjar med sömnen. Om du förstår. Så även om hon inte får i sig en smula till lunch ska hon läggas på de nybestämda tiderna. Aptiten och krafterna kommer innan hon hinner svälta ihjäl :wink: :lol:

Du behöver inte SHN-boken för detta, om du samlar ihop förnuftet och Attityden av Självklarhet :!: Läs Lathunden, Tips på vägen och Så här kan det gå till, och glutta i Verktygslådan. Och ge järnet på en minikur på 3-4 dygn. Det är det hela.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

:) Anna, du är så kvick du :wink:

Håller med Anna till fullo - börja med sömnen, vela inte med tiderna utan håll dem exakt -maten kommer som nr 2 i detta läge och hon kommer äta ordentligt när sömnen fungerar igen. Så var lugn du.

Glöm boken för tillfället, du har ju en gång praktiserat kuren så du behöver bara uppdatera dig på Forumet, men gör det ordentligt och sätt igång.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Äsch då :oops: :oops:

Kram på dig, och puss på lilla näsan på barnet :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
anna77

Inlägg av anna77 »

Nu har jag läst på här på forumet och fräschar upp kunskaperna som ligger där nere någonstans. Men jag har en viktig fundering. När jag kurade första gången (trodde inte det skulle bli gång 2 , suck) var allt så klart och tydligt. Två vaknätter. In på minsta pip, buffa, ramsa, jobba därifrån till att andra natten helt sluta med att gå in och buffa etc. Nu är jag lite rådvill. För två nätter sen började jag vår minikur. Jag tänkte att jag har rännt in för mycket under magsjukan så det kan jag slopa. Jag började alltså från början med att bara ramsa. Hon vaknade en gång kl 01.00 och somnade efter 10 min då jag ramsade. Hon vaknade igen vid 04.00 och fick stånka och klaga för sig själv och efter ca 20 min var hon riktigt ledsen och fick en ramsa. Lugnade sig, gruffade, klagade och jobbade upp sig igen, varvid jag faktiskt gick in och det behövde byta blöja (onödigt när det var så sent på natten? Kanske?). Buffade 4 ggr, ut och ramsa, somnade. Inatt vaknade hon först kl 05.00 mkt argt, tyst efter ramsa. Vaknade halvtimme senare och fick klara sig själv i ca 20 min tills jag tyckte hon behövde en ramsa. Somnade lugnt.

Vad jag funderar över är om man vid "minikur" behöver använda sig av buffning, bekräftelseramsa som man smyger in precis när de somnar etc? Dvs en minivariant av den "riktiga första kuren", eller kan jag lugnt räkna med att hon kan det och att vi mest behöver jobba upp ramsan?

tack för alla fantastiska svar!!!!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Bra jobbat :thumbsup:

Med minikur menar jag att man får backa lite och vara lite mer allert och på sin vakt. Ramsorna ska komma direkt när de behövs, frågor ska besvaras och ramsan ska få sista ordet.

Du ska inte in och buffa utan mer jobba på din egen ATTITYD så du har helt klart för dig vad som gäller och så ramsar du över det till lilla barnet. Så jag tycker du har gjort helt rätt.

Jobba på nu i samma goda andning så ska du se att ni snart är tillbaka i det härliga träsket med härligt sömn :sleep: .

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

:D samma goda anda skulle jag skriva, :) fast andningen är ju också viktig iofs :wink:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"