Nya mamman skrev:Jag har varit på BVC idag, på mammagrupp, där vi fick lära oss att det är viktigt att börja sätta gränser och säga ifrån(barnen är mellan 5 och 6 månader).
![]()
Vi fick ett par papper med "lämpliga" fraser som "Nej, du får inte..." och "Nej, så gör man inte...." "Så säger man inte..." "Nu måste du...", som vi ombedes använda vid "behov".
sätta gränser...
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: sätta gränser...
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Fd Medlem
-
annawahlgren
Jag är mållös.
På en föreläsning för två år sedan drog jag ett exempel på en bekymrad fråga jag fått från en mamma vars barn inte ville sitta still i barnstolen, vände bort huvudet i stället för att äta, försökte ta sig upp på bordet etc. Vad skulle hon göra för att få ett slut på detta? Vad skulle hon ta till för uppfostringsmetoder? Jag tillade för publiken: "Barnet var nio månader." Det utlöste ett gapskratt. Som om man kunde uppfostra en liten baby på nio månader
Nu är vi alltså nere i ännu yngre åldrar när "fostran" i form av NEJ, FY, allmänna hinder och brutala förmaningar ska tillgripas, vilket då sanktioneras, t o m skriftligen, från högre ort.
Jag saknar ord.
Ofta i dessa dagar ger ju barnpsykologerna råd i denna ytterligt brutala stil, när det gäller lite äldre barn. Nu ska det alltså böjas i tid... ännu mer... Så att vi riktigt garanterat kan uppnå det ingen vill ha, varken barn eller föräldrar
Ett exempel (kortade och anonyma citat) på föräldrafråga med psykologsvar ur en föräldratidning:
Är det dit barnpsykologerna vill att vi ska komma
Utfrån de här "rekommendationerna" - skriftliga, till och med
Här ett autentiskt inlägg i sin helhet från ett föräldrasite 2004. Det kan också tjäna som illustration till det faktum att små barn gör som vi lär dem. Är den tanken expertisen alldeles främmande
"Våldsam och uppkäftig treåring" av sign. Nervvrak:
Han skriker att jag ska hålla käften och jag ska gå in på mitt rum och att jag ska passa mig. Han blir inte ens rädd om jag tar tag i honom och skriker åt honom, då skriker han bara ännu värre åt mig och slåss. Han kallar sitt syskon för ungdjävel och slår, biter, river, sparkar på honom och skriker åt syskonet. Han ska bestämma vart småsyskonet ska vara, gå, göra, beordrar syskonet att städa, river ifrån syskonet saker ur händerna etc. Häromdagen fick han tag på en nyckel och repade sönder hela ansiktet på småsyskonet. I dag rev han småsyskonet så hårt att syskonet fick tydliga rivsår som blödde. Han sparkar syskonet i ansiktet om syskonet går vid hans säng t ex, lägger sig på syskonet på golvet och skriker att syskonet ska lugna sig eller passa sig utan att det gjort nåt.
Han sågar i bordet med matkniven och hackar med gaffeln. Han har sönder alla sina leksaker (han leker inte alls med dem, bara äter dem eller kastar sönder dem). Han häller alltid ut sin dricka i tallriken vid matbordet, kan inte sitta stlla alls. Han springer ifrån och skriker, slår sönder min dator och river hål i gardinerna. För några dagar sen skulle han ställa fram sylt på bordet. Han tog burken och smällde ner den i bordet allt vad han kunde så burken sprack och all sylt rann ut. Nån dag senare skulle han hjälpa till att packa upp en kasse, då tar han upp ketchupen och kastar allt vad han orkar i golvet så att den sprack och all ketchup rann ut. Vid det tillfället fick han faktiskt torka upp efter sig.
Jag har provat allt; skrikit, varnat (och jag håller mina löften / hot men han bryr sig inte), tagit tag i honom och spänt ögonen i honom och rutit, varit pedagogisk och lugn men INGET fungerar. Han lever helt enkelt sitt eget liv där det inte finns några gränser och ingen respekt för någon. Han försöker ta över kontrollen överallt och ska beordra mig vad jag ska göra, när vi ska göra det.
Envis som en åsna är han också. Han blir så arg när jag tar saker ifrån honom (eftersom han aldrig skulle ge tillbaka nåt han inte fick ha även om jag frågade 50 ggr, så tar jag det ifrån honom direkt) och han accepterar INTE att han inte får ha nåt. Då hämtar han direkt en stol för att ta ner det, klättrar i bokhyllan, han gör vad som helst. Skriker och slåss, skriker att jag är dum och att jag ska passa mig och ge honom saken igen för att han vill ge den till mig, själv. Får han tillbaka saken så ger han den förstås inte tilll mig. Hämtar han stolar och jag lämnar tillbaka stolarna 20 ggr så har han inte gett upp än. Det finns inget stopp, inga gränser. Jag vet inte hur jag ska uppfostra honom längre. Ibland är jag så trött / ledsen / besviken på min roll som mamma att jag seriöst funderat på att sätta honom i fosterhem eller adoptera bort honom. Vi har nästan ingen glädje i varandras sällskao. Jag älskar honom så innerligt men jag vet inte vad jag ska ta mig till längre!
Tips, någon?"
-
annawahlgren
Det sorgliga är att i sådana situationer lider omgivningen med mamman och tycker att hon har det jobbigt som har en sån unge. Har själv läst om en pojke på 10 månader som enligt mamman tog död på henne med sitt gnäll och skrik. Då fick hon bla en tröst av någon som menade att han ju snart skulle kunna börja på dagis och att det kanske skulle kunna vara avlastning för henne. Visst är det jättejobbigt för föräldrar som har det så men vem lider med barnen? Du Anna och vi med dig. Den här familjen måste få hjälp. Stackars pojken.
Mamma till Adam f?dd 10 dec 2002 och Isabelle f?dd 25 dec 2005
-
Kantarella
Åh, det finns så mycket jag skulle vilja säga i den här tråden, men det skulle ta halva dagen.
Jag själv är uppväxt med fy, inte röra och ajabaja (eller ajas nono som mamma sa). Jag vill inte själv låsa in mitt barn i sådana trånga förhållanden. Jag vill att hon ska lära sig världen som den är. Men ack så svårt det är! Här hemma går det bra, men så fort man går utanför ytterdörren så stöter man på dem - ajabajorna och fytanterna. Näe, förlåt även här hemma. En kompis är på besök. Ella vill såklart titta på hennes långa fina halsband som hänger runt halsen. Det går bra för kompisen. Men efter en stund tröttnar kompisen (innan Ella undersökt färdigt) och säger ifrån. Detta upplevde jag att jag måste respektera. Istället tog jag fram ett av mina halsband, ett pärlhalsband i plast och gav till Ella, som förstås blir överlycklig. Fortsätter sedan med framdukning av fika. Plötsligt hör jag ett rungande "NEJ inte i munnen" borta ifrån soffan följt av Ellas förtvivade gråt. Jag vände mig om och insåg att kompisen ryckt halsbandet - som JAG givit dottern- ur händerna på henne. Jag går då resolut fram till soffan, plockar upp halsbandet som kompisen lagt bredvid sig och ger tillbaka till Ella med orden "det är ok, hon får ha det här halsbandet". Kompisen utbrister då att hon var rädd att Ella skulle få loss en pärla och sätta den i halsen, i sann vän av ordning-anda. Här blev jag så mållös att jag lät hennes kommentar få sista ordet, men Ella hade i alla fall fått tillbaka sitt halsband.
Inte nog med att hon kränkte Ella, hon kränkte även mig.
Jag har försökt ge mig på förklaringar på varför vi inte säger nej till Ella men inser att det är nästintill lönlöst. Ajabaja och fy-kulturen är så fast förnakrad hos svenska folket så när man berättar att man inte lever efter den principen så är det som att svära i kyrkan.
En kompis sa att det var tålmodigt av mig att inte säga nej, utan att visa Ella hur man handskas med sakerna istället. Vaddå, tålmodigt. Det tar väl lika mycket tid och energi att få ett barn att lära sig innebörden av ett "nej" och sedan ALLA dessa saker som ÄR nej (för det kan fasen inte vara lätt för ett barn att veta när de närmar sig nya saker vad som är tillåtet och inte), som det tar att lära dem "klappa fint".
Jag vet i alla fall att JAG inte kränker mitt barn och jag jobbar så gott jag kan med att inte andra människor ska göra det heller.....
/Åsa
Jag själv är uppväxt med fy, inte röra och ajabaja (eller ajas nono som mamma sa). Jag vill inte själv låsa in mitt barn i sådana trånga förhållanden. Jag vill att hon ska lära sig världen som den är. Men ack så svårt det är! Här hemma går det bra, men så fort man går utanför ytterdörren så stöter man på dem - ajabajorna och fytanterna. Näe, förlåt även här hemma. En kompis är på besök. Ella vill såklart titta på hennes långa fina halsband som hänger runt halsen. Det går bra för kompisen. Men efter en stund tröttnar kompisen (innan Ella undersökt färdigt) och säger ifrån. Detta upplevde jag att jag måste respektera. Istället tog jag fram ett av mina halsband, ett pärlhalsband i plast och gav till Ella, som förstås blir överlycklig. Fortsätter sedan med framdukning av fika. Plötsligt hör jag ett rungande "NEJ inte i munnen" borta ifrån soffan följt av Ellas förtvivade gråt. Jag vände mig om och insåg att kompisen ryckt halsbandet - som JAG givit dottern- ur händerna på henne. Jag går då resolut fram till soffan, plockar upp halsbandet som kompisen lagt bredvid sig och ger tillbaka till Ella med orden "det är ok, hon får ha det här halsbandet". Kompisen utbrister då att hon var rädd att Ella skulle få loss en pärla och sätta den i halsen, i sann vän av ordning-anda. Här blev jag så mållös att jag lät hennes kommentar få sista ordet, men Ella hade i alla fall fått tillbaka sitt halsband.
Inte nog med att hon kränkte Ella, hon kränkte även mig.
Jag har försökt ge mig på förklaringar på varför vi inte säger nej till Ella men inser att det är nästintill lönlöst. Ajabaja och fy-kulturen är så fast förnakrad hos svenska folket så när man berättar att man inte lever efter den principen så är det som att svära i kyrkan.
En kompis sa att det var tålmodigt av mig att inte säga nej, utan att visa Ella hur man handskas med sakerna istället. Vaddå, tålmodigt. Det tar väl lika mycket tid och energi att få ett barn att lära sig innebörden av ett "nej" och sedan ALLA dessa saker som ÄR nej (för det kan fasen inte vara lätt för ett barn att veta när de närmar sig nya saker vad som är tillåtet och inte), som det tar att lära dem "klappa fint".
Jag vet i alla fall att JAG inte kränker mitt barn och jag jobbar så gott jag kan med att inte andra människor ska göra det heller.....
/Åsa
-
annawahlgren
Mitt barn är mitt ansvar.
Den lille pojken är två år äldre nu. Stamkund på BUP
Jag har lagt första delen av den här tråden på Diskussionsforum i tråden "Till skamvrån med expertisen" för vidare diskussion