Har ni tagit bort nappen helt då ni infört SHN i era liv?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
MichaelaL

Har ni tagit bort nappen helt då ni infört SHN i era liv?

Inlägg av MichaelaL »

Hej
Min tjej på 4 mån har haft napp sedan bb pga enormt sugbehov. Nu har vi kört SHN ien natt och vi tog bort nappen. Men hur har ni gjort på dagen? Vi har inte gett henne napp idag, men isället har hon suttat på sin egen stortå, på sina fingrr och på leksaker... Hur har ni gjort? Vill inte att hon ska börja suga på tummen...
Lollo0058

Inlägg av Lollo0058 »

Japp, nappen åkte helt vid kurning. N var då också 4 mån. Känner igne det du beskriver. N har hittade sin tumme. Det är ingen fara med den, han bestämmer ju då själv när han behöver den. Alltså inte jag som tystar honom. Tummen används bara vid insomning och om han vaknar på natten eller lurarna, men även ibland då han är hungrig och trött. Alltså inte långa stunder.

Lycka till!
Pojke :heart: född 2005-09 (kurad vid 4 mån)
Flicka :heart: född 2007-10 (sm från start)
Flicka :heart: född 2012-05 (sm från start, kurad vid 6 mån)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Jag hade aldrig napp på mina flickor. Men jag hade absolut tagit bort den helt om jag varit i ditt läge :D

Vår stora tjej hade varken napp eller tumme, det gick bra ändå.

Lilla tjejen tog till tummen, men bara när hon sov.
På dagarna såg jag till att hon hela tiden hade någon sak i händerna, då blev det att hon sög på den i stället.
Hon suger på tummen fortfarande, men bara vid insomnandet.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
tove79

Inlägg av tove79 »

Nej, vi gjorde inte det. MEN jag rekommenderar det.
Jag ville inte heller att Ivar skulle börja suga på tummen men det valde han själv och ratade nappen. Nappen är faktiskt nästan ett hinder i SHN-kuren och dessutom väldigt opraktisk för magsovare - den åker ju ut så fort den lilla vänder på huvudet. Låt henne hitta tummen om hon behöver suga, om det hjälper henne att sova gott ser jag inget fel i det, sugbehovet försvinner såsmånigom.
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
Sidi

Inlägg av Sidi »

Også jeg rekommanderer at ta bort nappen.
Min første dreng havde nap, slap den først v 4 års alderen.
Min anden drenge brugte tommen - fordi vi tog bort nappen for SENT, tror jeg :!: Man skal gøre det inden de er for store og for afhængige, tror jeg.
Min tredie dreng er nu seks måneder og vi har netop SHN-kurret ham - og tog bort nappen, som han INTE sakner, heller inte på dagen.

Lycka till.

Sidsemor
Sidsemor, 40, mor til Lasse 9 år, Lucas 7 år og Tue snart 5 år. Arbeter hemma.
kokos

Inlägg av kokos »

Vi tvekade lite med att ta bort nappen när vi kurade stora killen. Vilket gjorde att det hela bara drog ut mer på tiden. När vi väl tog bort nappen blev det framsteg på alla möjliga håll: sömnen och framåtandan dagtid. Ta bort nappen!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"