sätta gränser...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Fd Medlem

sätta gränser...

Inlägg av Fd Medlem »

Hej hej!
Jag har varit på BVC idag, på mammagrupp, där vi fick lära oss att det är viktigt att börja sätta gränser och säga ifrån :roll: (barnen är mellan 5 och 6 månader). :shock:
Vi fick ett par papper med "lämpliga" fraser som "Nej, du får inte..." och "Nej, så gör man inte...." "Så säger man inte..." "Nu måste du...", som vi ombedes använda vid "behov". (Men det gavs ingen förklaring till VARFÖR vi ska göra det, dock...)
När vi gick därifrån låg blott en massa ihopskrynklade papperstussar kvar på golvet. :wink:
De små kloka raringarna hade sagt sitt. Satt sin gräns, så att säga. :lol:
Gränslöst kul!
Ulrika och Hugo
Gäst

Re: sätta gränser...

Inlägg av Gäst »

Nya mamman skrev:När vi gick därifrån låg blott en massa ihopskrynklade papperstussar kvar på golvet. :wink:
De små kloka raringarna hade sagt sitt. Satt sin gräns, så att säga. :lol:
:lol: :lol: Vilka små klokingar!! :heart:
Vad sa dom andra föräldrarna :?:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Och vad sa du? Sanslöst. Skulle det behövas hjälp att komma på begränsande och trista förmaningar? Que? Världen är ur led...
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Jag är (märkligt nog) det enda "bokstavstroende" AW-freaket där, men det var väl fler som ifrågasatte lite av hela gränssattningsprincipen. De andra suckade bara: "Phu, jag har visst inte hängt med så bra idag..." Tur det. :!:
Jag har tjatat så mycket om AW och demonstrerat buffning och förklarat hur bra Barnaboken är som rättesnöre på alla våra träffar, så jag låg lite lågt med mina starka invändningar mot dagens ämne. Fegis. :oops:
Men gränssättning är tydligen kvällens Söderlund/Bie-ämne också.
Vi får kolla där och se vad hon hittar!
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej!

Jag hade motsatt erfarenhet från vår mammagrupp. En mamma berättade att det börjat säga nej och vifta med fingret (sonen 6 månader) :cry: men han hade bara vänt sig om och skrattat åt dem. :D Och BVC-sköterskan förklarade att det var vanligt att barnen endast vände sig om framför det "förbjudna" för att få se den roliga minen som brukade komma när man närmade sig den saken. Hon höll i stället med mig om att helt barnsäkra hemmet, låta barnet upptäcka och bara se till att det inte skadade sig. :D Det var mer än en mamma som var skeptisk, tyckte det kändes "farligt". :(
En goding till son född 0603 :heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Ding, ding, skulle det vara farligare att barnsäkra och uppmuntra fritt upptäckande än att sitta och gasta "nej, nej, nej" så fort fara hotar? Uppåt väggarna. :roll:
Men, men var och en blir salig på sin egen tro.
Nån sa iofs att de skulle ha julgran med glaskulor och att dottern minsann fick lära sig att det var "AJA BAJA". Hm...
blomman

Inlägg av blomman »

Min fyra, snart femårige son frågade mig igår "mamma, vad betyder fy?"
Var han hade hört det vet jag inte, för det är liksom inte så vanigt förekommande i det här hemmet. :wink:
Men han visste alltså inte vad det betyder... knappast förvånande för någon på detta forumet att 5-6 månaders absolut inte vet det, men herregud BVC, ska de inte veta bättre än så?? De som är utbildade och allt... :roll:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Var på besök hos folk i området som också har tre barn (vi är ju relativt nyinflyttade). Pappan i familjen var hemma och snickrade på huset. På vardagsrumsbordet låg en fjärrkontroll som min minsta 1,5 år snart, spanade in. Han skulle precis sträcka sig fram mot den...

-AJABAJA! sa husets pappa.

Själv var jag på väg med en mycket kissnödig treåring som inte ville gå på ny toa själv och hörde det på språng. När vi kom tillbaka vågade sig minstingen på ett nytt försök med ett nytt AJABAJA som föjld. Jag blev så dj-la upprörd!

-Vi säger inte så hos oss, sa jag, med iskall röst. Han är så liten att han inte förstår.
-Jodå, sa pappan förvånat, han slutade direkt.
Av chock, tänkte jag tyst för mig själv.
-Men kan han inte få titta på den? undrade jag. Han är försiktig.

Och det fick han. Vad skulle de säga? :lol: Då tog han den så fint, använde den som telefon och konverserade, gick ett varv runt bordet innan han lade tillbaka den.

Ha!
Gäst

Inlägg av Gäst »

HA!
Vi hade just en liknande fjärrkontrollsituation här hemma, med vänner med bla en 1-åring. Han ville utforska vår fjärrkontroll, som verkligen redan var kantstött. Pappan kom med harangen: "nej fy du får inte för att....", varpå ungen kastar sig ner ock gråter förtvivlat. Jag sa "men han kan väl få titta på den??" Inte ens det kunde rubba pappan :( .

OK om det var en glasvas, men en fjärris :shock: . Hur ömtåliga är dom?

Åsa
Spyro
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

Jag skrev faktiskt ett inlägg om det i bloggen i dag, så jag klistrar in länken bara... :wink:

http://gangsterskalman.blogg.se/2411061 ... _mams.html

Visst är det upprörande, och ledsamt! :cry: Jag fortsätter i alla fall att bjuda min son på världen. Oavsett hur många "NEJ, FYY!" jag ska bekämpa på vägen! :D
* Ny adress! http://www.stilla-sinne.biz
* Mamma till :heart: "Skalman" :heart: född 21/12-05.
* Forumet är alltid Hem, även om jag är här rätt så sällan nuförtiden. :-)
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Det är minst sagt en märkligtyp som tycker att en fjärkontroll är så värdefull att barnet hellre ska kränkas än att få kolla lite på knapparna. Var kommer sådana idéer ifrån, egentligen?!
Väldigt... omodern inställning. Ja, omodern är nog rätta ordet. Lite à la "se men inte höras"-tiden.
Hur gör ni andra i de här situationerna?
Jannika, du tog tufft för dig och ifrågasatte mannen i fråga. Hur gick det sedan, har han förstått något?
Jag anar ett visst motstånd hos mig själv inför att ta dessa diskussioner med omgivningen. Men redan nu ser jag ju hur folk tar sig friheten att dra saker ur händerna på min son!! Han är fem månader och får naturligtvis kolla in det han har fått tag i. Under uppsikt.
Men vad gör man? Dra samma sak ur händerna på den som drog den från sonen??!
Jisses, jag kan bara se framför mig hur alla ska kommentera mina "idéer" och käfta emot att barn måste "lära sig si och så bla, bla..."
Ulrika
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hm, ja, det blev ju lite tryckt stämning direkt efter, om man säger... Vi har inte blivit ditbjudna igen, haha! Men jag är inte heller intresserad av att umgås med folk som fyar mina barn.

Skämt åsido, för någon oinsatt i tänket är det självklart konstigt att jag reagerar så starkt men jag måste säga att de flesta vi omger oss med i bekantskapskretsen som inte läser BB ändå är kompatibla med våran familj. Jag har innan detta aldrig varit med om något liknande?! Släkten är "informerad och utbildad" så det har varit enkelt, tycker jag. Barnen är ju sin egen reklam på många sätt.

Skulle någon ta något ur handen på min 5-månaders skulle jag snällt ta tillbaka saken och säga:
-Det går bra för mig att hon/han har den. Jag håller koll. Och därefter avfyra ett förtjusande leende, haha!

Men det är ju som min mamma säger: (när Milo tex balanserar på soffans armstöd för att handlöst kasta sig bland kuddarna och jag ser att hon blir orolig) "När man lever med ett barn så vet man vad det klarar av och när det krävs hjälp".

De flesta brukar ändå börja med att påkalla ansvarig förälders uppmärksamhet, inte själv ingripa direkt, eller? Då är ju läge att fösa undan div "vargar" och deklarera vad som gäller för vårt barn. "Nu stoppar han pennan i munnen! :shock: Jaha ja, det går nog bra, han vill bara provsmaka lite..." :lol:

Eller har ni andra erfarenheter? Pushiga VaO?

Jannika
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Jahapp, så var svärmor här i går och efter en liten stund i hennes knä så fick sonen höra: "Nehej, duken drar du INTE i!" och så drog hon "duken" (som egentligen var en bordstablett som låg där helt fritt, och det var helt ofarligt att känna lite på den...) ur händerna på sonen, 5 månader... :roll:

Jag mitt mähä satt där och teg och offrade sonen för husfrid med svärmor.
Får nog börja göra lite som du, Jannika, och utbilda släkten lite i tänket. Det här är ju bara början annars och jag kan ju inte sitta och bli arg på alla (inklusive mig själv) hela tiden.
De har ju faktiskt köpt poängen med schema och rutiner, men de tycker ju att vi är lite stela, även om de ser det fantastiska ( :oops: ) resultatet.

Spottar upp mig och förbereder operation Utbilda Släkten. Några fler tips från er AW-vänner i frågan?

Ulrika
Jannika

Inlägg av Jannika »

Heja Ulrika!

OP US låter toppen tycker jag. Kopiera några fina sidor ur BB och be dem läsa, kanske? Om du tycker det är jobbigt att fronta.:wink: Och be om deras synpunkter efteråt. Det är lättare om man har ett gemensamt diskussionsunderlag (jag lärare? nähä! :wink: ) så blir det mindre missförstånd.

Men gör det fort så släkten slipper hinna göra tok så värst länge. Jobbigt för både dem och lilleman.

Men hade inte mitt exempel kunnat funka tror du? Att ge tillbaka och säga att för MIG går det bra?

Kram Jannika
veronica.S

Inlägg av veronica.S »

Hej! Jag tycker absolut att barn ska få upptäcka,se ,känna ,klämma, smaka osv på allt spännande.Men är man på besök hos någon så får man va så snäll att respektera det dom säger, det är ju trots allt deras saker.

Sen kan man ju tycka att det är jättelarvigt osv,men det får man ju hålla för sig själv eller ventilera med sambon hemma sen.

Sen kan jag tycka att är man 1,5 år så är det nog inte så farligt att få ett ajaj.

MVH Veronica
mamma till 3 underbara ungar
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"