Att lämna till barnvakt

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, här får man gå efter lilla flickan själv, inte storebror.

Be mormor stanna däruppe och gå dit med henne och lämna över där, i själva "boet" som har mormor som mänskligt centrum för barnet att orientera sig ifrån.

På gatan hänger hon i luften, hemlös :!:

Däremot ska du inte hänga kvar "en stund", eftersom du, själv besökare, inte kan fungera som centrum hos mormor utan att förvirra lilla barnet. Därför är det snällast mot alla att du pyser, efter att ni tillsammans mött mormor, med ett glatt: "Hej då, kommer strax!" (Och strax kan ju vara två dar :roll: - det tar inte lilla barnet något extra för, om hon trivs med mormor och mormor med henne.)
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jeanette m Rasmus o Linus

Tror det är jätteviktigt

Inlägg av Jeanette m Rasmus o Linus »

att lämna barnen till barnvakt då och då.
Linus är snart 6 månader och har redan sovit över hos mormor och morfar fyra ggr, två ggr själv och två ggr med storebror. Dessutom har hans moster passat honom någongång nästan varje vecka ett par timmar på fm när storebror är på förskolan så jag har hunnit med tandläkare, frisören, optikern eller bara fått en stund för mig själv. Barnens pappa är egenföretagare och jobbar väldigt mkt så det är min chans till lite avlastning.
Med min stora pojk hade jag väldigt svårt att släppa taget till en början, minns särskilt väl en gång när han var 2år och skulle med mormor och morfar till stugan i tre dagar och jag hade ruskig ångest. När vi packat in allt i deras bil och skulle säga hejdå lyfte jag upp honom i famnen för att pussa och krama honom och den lilla ungen tog, med en hand på varje kind, mitt ansikte i sina händer och såg mig djupt i ögonen med synnerligen allvarlig min och sa "mamma sår inte sölja me nu"...sen pussade han mig ljudligt på munnen, kinderna och näsan och vinkade glatt hejdå.
Han hade kännt min oro trots att jag inte nämt den med ord och ville försäkra mig om att allting skulle gå bra, vilket det naturligtvis gjorde! :D
Stolt mamma till två killar födda nov-02 och jun-06
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D :heart: :D
Myra

Inlägg av Myra »

Hej. Så här gjorde vi...."rätt eller fel" men det fungerade jättebra... (hann dock inte läsa era svar förrän nu efteråt). Johanna skulle vara hos mormor o morfar tisdag morgon till onsdag kväll. Först hade vi ju tänkt lämna henne där på tisdag morgon men det kändes som att det skulle bli ett stressigt och hastigt hejdå så jag åkte till mormor o morfar redan på måndag kväll och jag stannade kvar och tog hand om läggningen. Johanna var väldigt skeptisk och avvaktande till en början. Lämnade mig inte en meter. Det tog ca 1,5 timme tills hon blev varm i kläderna och började busa med mormor o morfar. Kl 19 var det så dags för läggning. Morfar undrade "Hur ska det gå att få henne att sova, hon verkar ju inte trött...?" Vi busade som mest precis innan läggning. Hon ställde lite frågor och jag fick ramsa 2 gånger men efter 20 minuter sov hon.

Kanske var "fel" så tillvida att jag aldrig sa hejdå utan jag var ju bara borta på morgonen när hon vaknade? Hon var i alla fall som en solstråle och mormor o morfar tyckte att hon var "som en klocka" och att "det är ju helt fantastiskt, det är ju bara att lägga ner henne när hon ska sova"!!!

Jag tackar för ditt svar Anna om att det är bättre att lämna henne i "boet" och inte i garaget....det är av bekvämlighetsskäl vi gjort så för annars måste man parkera långt därifrån men självklart ska vi göra det som är bäst för henne. :D :oops:

/Myra
Mamma till Joel född 0205 och Johanna född 0509
Mamma til Isak f.30.03.06

Inlägg av Mamma til Isak f.30.03.06 »

Hei,
Nyttig tråd!
Flikar inn og frågar: Hur mye har dom som sitter barnvakt för eran barn träffats med barnet?
Her har vi "over-ivrig" familie som veldig gjerne vil ha Isak ensam, (eller sleppa far og mor der..) men saken er at dom pratar om det som om det er enklaste sak i verden, men dom helsar bara på han typ en gang i månaden eller så. Det tycker jeg er for lite! Kjennest ikke bra å lämna til nån som han ikke kjenner.
Dom tykker jeg er lettare hysterisk, er jeg det??
Saken er også at familien på båda sider ifrågasätter hur vi uppfostrar Isak. Så stemningen er ikke den beste, dessverre. :( (tenkte å skrive en egen tråd om det en gang, når jeg orker...)

/Anette
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Följ din känsla, tycker jag. Du vill ju inte :!:

Du behöver inte gräla med dem för det. De kan ju tycka vad de vill; du behöver inte ge dig in i diskussioner. Skyll bara på någonting, medan du håller med om allt de säger (för att få slut på fruktlöst argumenterande): "Det låter jättebra, hördudu, tack, det ska jag verkligen tänka på, toppen! Just nu behöver vi ingen barnvakt, men hemskt gärna en annan gång." Och så ställ en fråga om något annat.
Mamma til Isak f.30.03.06

Inlägg av Mamma til Isak f.30.03.06 »

Jojo, sant nok! Det trikset er nyttig i mange situasjoner... Skal ta til det i stedet for å bli ledsen og få-ordig, da ligger man jo uansett under..
:D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"