Långpannetårtbottenrecept efterlyses!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
mammAnn

Långpannetårtbottenrecept efterlyses!

Inlägg av mammAnn »

Hej!
Snart stundar 1-års dagen och skulle vilja göra en vanlig tårtbotten i långpannan. Har tyvärr tappat bort receptet så nu sätter jag min tillit till er! [-o<
Hälsn Ann
Mamma till son född dec-05.
Började kura den 11 okt.Fick dock kura om den 5 nov pga elakt magvirus och nu är vi på rätt spår igen!
blomman

Inlägg av blomman »

Har inte testat detta i långpanna, men annars är det en bra tårtbotten!

4 ägg
1,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1,3 dl vetemjöl
2 msk maizenamjöl
En knivsudd salt

Vispa ägg, socker och vailjsocker tills smeten blir riktigt tjock och bildar toppar. Rör försiktigt ner mjölsorterna och saltet. Grädda i 175 grader i 35 minuter.

Ska det användas till långpanna får du nog dubbla eller tredubbla det och kolla gräddningstiden...
Lycka till!
( Vill du göra en vit, rolig vintertårta med typ Pingu och snögubbar på, ska göra en till min sons kompis till helgen, så har jag ett bra recept på helt vit mashmallows-paste om du vill ha :?: )
mammAnn

Inlägg av mammAnn »

Hej och tack så mycket för din hjälp :!: Vill väldigt gärna ha det andra receptet på den roliga vintertårtan också.. :D
Hälsn Ann
Började kura den 11 okt.Fick dock kura om den 5 nov pga elakt magvirus och nu är vi på rätt spår igen!
blomman

Inlägg av blomman »

200g marsmallows
2msk vatten
500g florsocker

Smörj en skål med cocosfett, lägg i marsmallows (är de stora kan man dela) mickra med två msk vatten tills de smält. Smörj en större bunke med cocosfett. sikta ner florsockret gör en grop i mitten och häll i de smälta marsmallowsen. Rör med en trä/plastslev eller knåda som vanlig deg...låt vila minst en timme. Förvaras i rumstemperatur.
Kan användas både till modellering och att täcka tårtor med.
(Funkar jättebra att smälta i vattenbad med, har provat, har ingen micro!!)
mammAnn

Inlägg av mammAnn »

Mums!!Här ska bakas! Tackar :thumbsup: :lol:
Mata

Inlägg av Mata »

Här är ett långpannerecept. Blir även bra om man vill göra en kaka med lite raberber, banan eller äpplen eller varför inte med pepparkakskryddor etc. Men jag brukar göra detta recept till tårtor, det är inte så svårt att dela den. Man kan även dela den på 1/3 oanvända tredjedelen som en våning extra. Eller skära andra mönster. Det är inga ägg i detta recept.

170-180 grader på ugnen.

1 lit vetemjöl (blanda gärna med lite andra slags mjöl, fullkornsvetemjöl tex)
5 dl socker
3 1/2 dl yoghurt
3 1/2 dl mjölk
2 dl vegetabilisk olja (solros tex)
5 tsk bakpulver
2 tsk vanilj
ev rivet skal av citron

1. Blanda de torra ingredienserna, häll sen i de blöta. Blanda.
2. Häll i oljad form (jag brukar inte ha ströbröd, det lossnar bra ändå, men det skadar inte heller.)
3. Grädda 40-55 min. Det ska bli fin färg. Låt svalna i plåten och sen när du ska lossa den är det bra att köra med kniv längs kanterna och sen en stekspade för undersidan. Inte särskilt svårt.
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
mammAnn

Inlägg av mammAnn »

Tusen Tack!! \:D/
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"