Hjälp att komma på spåret igen...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
carin73

Inlägg av carin73 »

Hej kokos! :D

Har inte lusläst hela tråden på en gång så ursäkta om jag fattat något fel men ett par saker slår mig.

Problemet har varit att det nu är 3.5 timmar mellan måltiderna istället för 4 som det var förut (mat kl 7, 10.30, 14, 17.30). Och det märks på aptiten. Edvin har inte alls ätit lika bra som vanligt.
Du behöver ju inte mata direkt när han vaknar. Jag har börjat vänta lite, bytt blöja, socialt umgänge... dock inte lämnad med leksaker, det funkar inte. Däremot prat, ramsor och kittel.

När det gäller nattsömnen så har vi haft 20-07 sedan tidigt. Så är han en sömntuta så kan nog lång natt fungera.

Hur länge sover han på daglurarna om han får bestämma själv? Min lille går knappt att väcka efter 2.15 på förmiddagen men vaknar gärna själv efter 1.5 på eftermiddagen och efter bara 45 min på kvällsluren. Men för oss funkar det bra att ha det så. Och det är faktiskt inget kvällsgnäll alls före läggning.

Kanske behöver Edvin lite mer sömn inför sista vakenpasset? :-k Han verkar inte nöja sig med 45 min eftersom han inte orkar hela sista 2 timmar. Är det svårt att kapa här och där skulle jag nog satsa på senare läggning, kanske 20, och se till att han är utsövd och glad på dagen. :D

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tycker det låter som rena rama kvällstrasslet. Han orkar tydligen inte alls de där två timmarna, även om han BORDE. (Men Eddie, då :oops: :shock: :lol: )Och nu håller han på att spika ett trist mönster här. Det vill vi inte veta av :roll:

Som du beskriver det hela med trevligt bad och bekymrad storebror skulle jag kasta på barnet en blöja efter badet - med Adrian kvar i det - och så ner i vagnen, och så vagning några energiska drag och lite skak på det, och PANG :!: förvänta mig en (exakt) femminuters.

Prövar du så kör tre kvällar på raken, exakt likadant och på samma tider :!: Upp direkt sedan och så påfyllning :wink: med nya krafter :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kokos

Inlägg av kokos »

Carin73: det GÅR ju inte att ha 4 timmar mellan målen med natt 19-07. Det är ju bara 12 timmar på dagen och 4 mål ska rymmas på det. Det måste bli nåt/några pass som är 3.5/3 timmar. Han fixar att vara vaken en stund innan han får mat - det är han t ex efter sista luren: då är han vaken mellan 17 - 17.30 innan han får mat. Men det hjälper inte så mycket: tiden räcker inte till...

Vi hade natt 20-07 tills för en vecka sedan och då var sista sovpasset 1.5 timme istället för nuvarande 45 min. Men då var det också lika trassligt - då mellan 19-20...

Anna: är det inte risk för att han blir piggelin om han får sin 5-minuterslur bara ca 45 minuter innan läggning? Jag tror jag ska köra på det för han börjar sura så fort han kommer upp ur badet, vi hinner knappt få på blöjan innan gnället börjar.

:?: En annan fråga: nu läggs Edvin mitt i händelsernas centrum på kvällen. I vagnen i köket - i vardagsrummet eller hallen på nedervåningen där vi vuxna håller till på kvällarna. När vi går och lägger oss flyttar vi upp vagnen till vårt sovrum på övervåningen. När kan vi börja lägga honom i vårt rum direkt på kvällen? Känns som om vi stör honom lite när vi flyttar honom? Samtidigt känns det inte naturligt att inte ha honom mitt i centrum?
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
carin73

Inlägg av carin73 »

Oj då. :oops: Nej det går ju inte att få in 4 timmar mellan varje mål med så lång natt. Det är ju matematik på rätt basal nivå. :oops: Vi har 4 timmar till varje mål utom det sista. Målen är 07.15, 11.15, 15.15 och 18.15. Det blir ju 3 timmar till sista. Sista målet blir dessutom längre än en timme då jag både vill amma och ge ersättningsslurk. Men då är han fulltankad också.

Hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
kokos

Inlägg av kokos »

Har glömt att berätta att vi har släppt 22-slurken och Mr E sover 19-04. Det här är ju fantastiskt. När han är drygt 4 månader kommer vi att tuffa förbi 4-målet. En sån liten kille som är så trygg, go och nöjd - det är bara ljuvligt att se :heart: .

Jag sa till min man igår: jag fattar inte hur andra föräldrar gör? För mig finns det två delar i livet "före och efter Barnaboken". Jag är så glad för Edvins skull att jag kunde ge honom en trygg start redan från början.

Bara att hoppas på att vi inte gav Adrian några bestående men under hans 4 första olyckliga icke-sovande månader av hans liv.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Är inte förvånad, såklart lill E sover gott :wink:

Precis som du, kokos, så tänker jag på hur min äldste son hade det sina första månader (han är snart 16...) och på hur ROLIGT det blev med barn efter det att jag läst barnaboken!
Hade jag inte köpt och läst den, så hade det garanterat INTE blivit sex barn :!:

Pussa lilleman :heart: och storeman å såklart - som säkert inte har fått några allvarliga men :wink:

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol: :heart: :lol:
kokos

Inlägg av kokos »

Så länge sen jag skrev i denna tråden att jag hade tappat bort den! Nu behöver jag lite hjälp!

Nu när det hade varit dags att ta bort sista nattmålet så har det börjat strula innan vi ens har försökt. Vi hade tänkt tuta och köra denna vecka men Mr E har sysselsatt sig med att vakna runt kl 1 de senaste 3 nätterna och sedan sover han bara i 45 minutersskarvar fram till nattmålet. Han är inte speciellt olycklig utan ligger och reser upp huvudet och försöker se nåt och krafsar i lakanet, suger på tummen en stund eller babblar. Det är ju meningslöst att vagna en sån unge. Han kan ligga där och greja i 45 minuter innan han börja ställa frågor som man kan vagna på. Ibland somnar han om själv.

Känns lite trist eftersom det suttit som berget ett tag 19-04. Dags att ändra schema tro? Nuvarande schema är
7 Vakna + amma
9-10.30 Sova 1.5 h
11 Smakis + amma
12.30-14 Sova 1.5 h
14 Amma + tillägg
16 Sova 45 min
17.30 Smakis + tillägg
18.30 Amma som nattslurk
19 Nattinatt (nattmål kl 4)

Det ger 15 h och 45 min sömn. Borde väl vara bra?

Det enda vi gjort annorlunda dessa dagar är att han har börjat få smakisar. Men det borde väl inte påverka sömnen negativt?
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Var bara lätt på handen (Attityden av Sjävklarhet). Tänk efter före och genomför det du har bestämt. Enkelt och självklart.

Och ta hand om de andra sjutton bebisarna, vid behov. De behöver dig verkligen, NU. De tror att de ska dö :evil:

Herr E har ett underbart liv :lol: Våga inte tycka synd om honom :lol: :lol:
kokos

Inlägg av kokos »

Har glömt att berätta att det kom upp 2 tänder på bara ett par dagar. Helt ofattbart hur man kan få tänder så tidigt. Nu är det lugnt igen.

Lite synd om honom har det faktiskt varit. Han har varit besvärad av det hela - alldeles uppenbart - både dag och natt. Skönt att de nu har tittat upp ordentligt. Två små söta risgryn. Och livet är nu alldeles underbart igen! :lol:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"