lugn or ro?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
finbom

lugn or ro?

Inlägg av finbom »

Hejsan!

Nu har vi kört SHN ett tag, och är inne på 10:e natten.. Framstegen är fantastiska men vissa saker känns bedrövigt. Så jag anropar nu er här i SHN-akuten för lite moralisk hjälp. :D

Kan börja med schemat:
07:30 frukost
09:30-10:15 förmiddagslur
11:00 lunch
12:30-14:00 sova middag
13:30 mellanmål
16:15-16:35 tjugominuterslur
18:00 middag
18:30 bad,skoj,nattslurk
19:30 sova natt
Våran lilla Nelly är nu 8 månader.

Förmiddagsluren & dagsluren är inga problem, Nelly somnar i vagnen och får sova ute i friska luften och sover som en stock.
Eftermiddags luren,, det är då det börjar strula. Vi tycker inte att vagnen/ute alltid ska vara det enda sättet att somna på så vi försöker inne. men det fungerar aldrig. Bärselen är det enda som får henne så lugn att hon somnar. Det känns hopplöst att försöka lugna/söva henne i sin säng i 30 minuter om hon ska sova 20.. taskig utdelning.. :wink:

Nattandet.. första natten SHN så tog det 10 minuter.. och vi var chockade, andra natten 20, sedan 30... Och nu så tar det runt 30 minuter varje kväll. och hon skriker ordentligt, hon låter verkligen skitarg/Ledsen/förtvivlad.

Vi lägger tillrätta, kör en solfjäder och ramsar 4 gånger på vägen ut.. och sedan så pågår ramsandet i 30 minuter men någon minuts mellanrum...
Iblan så går vi in igen för att lugna henne med en solfjäder,, (buffandet är borta... 8)
Det känns som om hon somnar av utmattning varje kväll.

Hon har svårt att komma tillro, något fruktansvärt.

Hälsningar, Magnus, Linda och lilla nelly
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Magnus, Linda och lilla Nelly, känn er varmt välkomna till Forumet. :)

För att komma tillrätta med nattningen och sista luren på dagen så gäller det för er att minska på era ansträngningar. Ni jobbar på tok för hårt. I all välmening, det förstår väl jag, men det leder till en förvirrad dotter.

Så nu gäller det för er att minska på ert engagemang och bara träda in när det behövs, när Nelly verkligen ställer frågor. Och här räcker det inte med att ni FÖRSÖKER utan ni måste vara helt, från topp till tå, övertygade om att så här ska det vara, att ni har helt rätt i det ni gör.

Nattningen: se till att få ett riktigt härligt skratt till go´natten, lägg i sängen, en snabb och distinkt solfjäder (ingen tvekan är tillåten) :wink: sen ramsar ni er ut. Avvakta sedan och hör med öronen (inte hjärtat) hur Nelly låter. Hon måste få reagera när ni ramsat, det är absolut inte förbjudet att bli arg och irriterad, blir hon ledsen och frågar vad som står på möter ni upp med en ramsa x 4 där sista raden är bekräftelsen. Avvakta igen och då kan ni gott passa på att städa, diska, dammsuga, lyssna på musik, sortera kort eller någonting annat väldigt viktigt så ni släpper lite på fokuseringen på dottern.

Det kan tidvis ta lång tid innan de små somnar, vissa kvällar går det fort, andra tar det längre tid. De är precis som vi vuxna, fast mycket mindre, som också kan ha svårt att somna ibland, då läser vi en bok istället för skriker och gapar. :D

Gör samma procedur varje kväll så ska ni se att Nelly snart somnar utan gråt och hundra ramsor.

Vad det gäller 20 min luren så tycker jag att den ofta är knepig. Här får man tänka att de inte behöver sova till varje pris. Att ge de små liven möjlighet till sömn är fullt tillräckligt. Lägg henne gärna 10 min innan sovtiden så har ni lite insomningstid tillgodo så att säga. Väck henne när det är dags för det så ni inte lägger till en massa marginalkvartar som kan röra till det i det skedet ni nu befinner er i. Om ett par månader, två kanske, försvinner 20 min luren och byts ut till en 5-min vid behov eller bara lite gos i soffan när man läser en god bok.

Ni är helt på rätt väg och jag lovar att tösen snart kommer sova gott. Ha förtroende för henne och tro på er själva :!:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"