plötsligt svårt att lägga 11 månaders

Skriv svar
nipah

plötsligt svårt att lägga 11 månaders

Inlägg av nipah »

Min dotter är snart 11 månader och har sovit hela natten sedan vi kurade henne när hon var 16 veckor. Det har aldrig varit några problem förrän nu:

När man lägger henne i sin säng hämtar hon luft i fem sekunder och sedan vrålar hon som om hon ramlat och slagit sig. Tre nätter i rad nu har det inte funkat att säga ramsan utan vi har varit tvugna att ta upp henne för att hon skriker så mycket, och sedan försökt igen efter typ 10 min.

Igår vagnade jag henne tills hon blev lugn och lyfte sedan över henne i sängen. Men hon är ju för stor för vagnen... Vad ska vi egentligen göra?

Vi behöver tydligen nya rutiner. Jag tolkar det som att hon plötsligt blivit rädd för att sova eller att bli lämnad.

När hon ändå till slut har somnat har hon sovit i 11-12 timmar som vanligt.

Ska jag "stå på mej" och stå utanför dörren och skrika ramsan? Hur länge ska jag accepera att hon skriker?
Lua

Inlägg av Lua »

Med nya tider kommer nya frågor :!: Nu frågar hon om det fortfarande är tryggt att sova och att ni, hennes livsgaranter, fortfarande har koll på vargen. Nu har ni tyvärr gett henne oroväckande svar genom att ta upp henne. I stället måste ni tryggt och lugnt försäkra henne om att allt är som vanligt, genom att använda era verktyg och då i första hand ramsan.

Det är svårt att veta vad som i perioder stör de små. Kanske håller hon på att lära sig någon ny stor färdighet? Gå till exempel? Det som är säkert är att när livet gungar och kanske känns lite obehagligt så behöver barnen mer än någonsin att föräldrarna håller fast vid rutinerna och är betryggande. Skratta mycket! :lol: Skriv och berätta hur det går!

Kram från Lua. :heart:
nipah

Inlägg av nipah »

:D Det gick!!! Jag är nästan chockad över hur lätt det var. Idag kastade jag upp min tjej i luften typ tio gånger så hon skrattade högt precis innan jag la henne, istället för att säga ramsan innan. När jag gått ut ur rummet sa jag ramsan några gånger och hon sover redan! Detta var typ fem minuter sen!! TACK!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

SNYGGT jobbat!!!

=D> \:D/ =D>

/Fjällmor
Lua

Inlägg av Lua »

Tjohoo! Så ska det se ut! :thumbsup:

Kram Lua. :heart:
Lottie

Re: plötsligt svårt att lägga 11 månaders

Inlägg av Lottie »

nipah skrev:Vi behöver tydligen nya rutiner.
Du har redan fått många svar. Vill bara tillägga att jag också tror på att hålla fast vid samma nattningsrutiner - samma rutiner ger trygga barn. (Därmed inte sagt att man kan frångå rutinerna ibland. Men det är en helt annan diskussion :wink:)

Hur som helst, det kommer ju emellanåt perioder då barnen av en och annan anledning kan ha svårt att somna. Om man då som förälder håller fast vid tidigare nattningsrutiner och på så sätt visar barnet att för mig är allt som det ska, du kan tryggt sova, då kommer det "bara vara en övergående period". Visst det torde vara en klen tröst och stundtals jobbigt när man är mitt uppe i det :roll:

Skönt att höra att nästa nattning gick bättre 8)
Mamma till tre underbara grabbar: Sebastian 001211, Petter 021201, Jesper 050810.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"