Schema för 14 månaders pojke

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
kuren

Schema för 14 månaders pojke

Inlägg av kuren »

Jag skriver för att få lite tips på schema för min son, han är 14 månader och vi förbereder sova hela natten kuren till honom. Det jag undrar är om det är bäst för honom med två sovpass på dagtid. Igår sov han bara en gång och la sig sedan redan 18.30, men både fm och em var sega för honom och han verkade trött.

Efter vad jag förstår så ska jag lägga honom tillrätta och använda solfjädern, inte buffa. Till saken hör att vi "försökt" genomföra kuren tidigare och då avbrutit då han skrek så han blev alldeles förtvivlad när vi lämnade rummet. Så länge vi är kvar i rummet går det bra, han slappnar av, men sedan reser han sig på en gång och jobbar upp sig. Kanske stannar jag för lite hos honom, så han inte är tillräckligt avslappnad innan jag går ut med ramsan?

En annan sak jag undrar över är hur jag får honom att slappna av genom tillrättaläggandet och solfjädern? Håller jag honom på plats då, annars skuttar han upp direkt igen. Jag förstår att grundtanken är att man ska ut ur rummet, jag har läst boken flera gånger nu.

Tack på förhand!

Frågvis
Elle

Inlägg av Elle »

Hej kuren!

Välkommen till Forumet :D Klokt av er att genomföra denna kur och hjälpa sonen(och er) till en skön sömn.

Min son är 15 månader och har dessa sovtider: 20-7.30 Natt 12.30-14.30 Dagslur. Sonen din behöver ca 13,5 h timmars sömn. Så lägg 11, 11.5 eller 12h natt och lägg resterande tid som dagslur, förslagsvis efter lunch. Då blir det ganska jämt fördelat med vakentid fm/em. Lägg ut 4 ordentliga mål under dagen med ca 3,5 h mellanrum och dessutom en nattslurk strax innan läggdags. Putsa på schemat så det passar er familj men samtidigt täcker sonens behov. Läs på igen om Kuren och där det står att man ska buffa, tänker du solfjäder. Lägg tillrätta ordentligt, armarna uppåt-tryck till, räta ut benen-tryck till och huvudet åt vänster-tryck till. Sedan breder du ut händerna över ryggen/rumpan och håller stadigt(han ska inte kunna resa sig) tills du känner att han slappnar av och blir sömntung(första natten kan det ta upp till 20-45 min) och då trycker du till och går ut med ramsanx4. Avvakta sedan sonens reaktioner. Upprepa igen vid behov. Läs på under Lathunden och tänk bara solfjäder isf buffning.

Lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
kuren

Hej Elle!

Inlägg av kuren »

Tack för ditt svar!
Jag har fler frågor; gossen har vaknat tidigt hela sitt liv, ca kl 06. Kan det då vara vettigt för honom att ha natt mellan te x 18.30 - 06.00? Hur fungerar det i praktiken när man te x är bortbjuden och man är iväg när det är dags för läggning (inte för att det händer så ofta, men ändå i framtiden kanske när vi sover bättre alla) lägger man honom där i medhavd säng/ vagn?

Nu har han börjat vakna 05 istället för 06... Jag antar att det hör till att han tror sig vara utsövd tidigare när han får mera sömn totalt sett? han somnar inte om på morgonen, men ska jag ändå vänta till att ta upp honom vid 06?

Han somnade nu eftersom han vaknade kl 5 i morse. Borde jag hållt honom vaken istället? Segern är dock stor för han somnar i sin spjälsäng och det har han inte gjort tidigare.

Schema:

6. 30 frukost
10.30 lunch
11-12.30 daglur
14 mellanmål
17 middag
17.30 bad, skoj, mys
18.00 nattgröt (äter ej välling tyvärr)
18.30 sova

natt 18.30 - 6.30

Låter det vettigt?
Tack för din hjälp!
Elle

Inlägg av Elle »

Hej igen!

När ni genomfört kuren, uppföljningsveckan och en tid efter kommer sonen bli sin egen lilla klocka och kunna somna där ni lägger honom. När vi går bort på middag söver vi antingen i vagnen eller resesängen, det beror hur långt in på hans natt som vi beräknar vara borta. Är det en kortis så brukar Olle få vara uppe lite längre den kvällen, det klarar en säker sovare utan problem :wink:

I och med kuren lär du dig verktyg som du använder dig av vid ex för tidiga uppvak. Läs på mer om kuren, bla i verktygslådan här på forumet. Ja, om han vaknar tidigt under kuren och kanske inte somnar om så får man använda alla trix man har för att hålla vaken tills dagsluren. En muta är heller aldrig fel att ta till.

En fundering angående ert schema, kanske lägga dagsluren 12-13.30 så blir det jämnare med vakentid fm/em. Putsa på schemat tills ni är helt säkra. Lägg tider som passar er som familj, det är det allra viktigaste. Schemat skall vara en hjälp i vardagen inte ett hinder.

Återkom om du har fler funderingar :D
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "