Viktnedgång

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
mammAnn

Viktnedgång

Inlägg av mammAnn »

Hej!
Undrar om det är någon mer än jag som råkat ut för att ens barn gått ner i vikt i och med införandet av kuren? Efter två veckor hade han gått ner 200g...På Bvc trodde man att det berodde på att jag slutade nattamma ( 6-8 ggr/natt..). Sen fick han ett magvirus som gjorde honom dålig i 10 dagar, fick då inte behålla mycket.Nu har det stabiliserats sig, men han har endast gått upp 60 g de två senaste veckorna.Han är inte så stor i maten- får knappt i sig en hel 8 mån burk och ibland får han skrikattacker mitt i maten som är svåra att tolka. Har han ont eller är han arg..Ibland kommer det en rap eller ut andra vägen men ibland blir han nöjd bara han får komma upp ur stolen..(Detta gjorde han även innan kuren) Man blir lite orolig..

ps matlusten har dock helt klart ökat sen SHN-kuren.Innan åt han knappt någonting.Ammar fortfarande efter måltiderna( han äter dock endast i ca 2*2 min) då jag vill att han ska få så mkt näring som möjligt.
Mamma till son född dec-05.
Började kura den 11 okt.Fick dock kura om den 5 nov pga elakt magvirus och nu är vi på rätt spår igen!
epona

Inlägg av epona »

Du svarar ju egentligen själv på din fråga. :)

Nej, det är inte kuren som gett viktnedgång, det är först och främst magsjukan! Jättebra att du kunnat sluta nattamma, bra för både dig och sonen. Nu kan ni båda sova mer ostört (förhoppningsvis). Som du själv redan lagt märke till har hans aptit ökat av kuren! Vilket kommer att leda till viktuppgång snart nog. :D

Vad strulet vid matningarna gäller har jag inga bra svar. Kanske han behöver hjälp att rapa? Har du provat att klappa lite lätt på ryggen? Det funkar för min lille plutt i alla fall. Han tycker det är jättekul dessutom, men en 7-månaders är ju ganska lättroad. :lol:

Tror inte man ska oroa sig för mycket ang mat och ätande. Barn svälter inte sig själva, men de kan ha olika aptit dag för dag. Det de inte äter ena dagen tar de igen den andra. Värre är att de känner av oron och tar den till sig och tycker matsituationen blir obehaglig. Njut av den goda maten och låt sonen själv bestämma hur mycket han behöver äta per måltid! Lycka till!
* Lycklig mamma till underbar pojke född april 2006! *
mammAnn

Inlägg av mammAnn »

Hej och tack för ditt svar! :)
Jag måste dock ha uttryckt mig oklart-viktminskningen skedde när jag började kura INNAN han fick magviruset (när jag slutade nattamma.),det var det som var så konstigt och som jag undrar om det hänt för fler :?:

Vad gäller ätandet så håller jag fullständigt med dig. Det jag är orolig för är om det är något han inte tål som jag då försöker truga i honom.. När jag tog upp det med BVC så sa hon att hon kunde garantera att det inte var något fel på honom ( han ser väldigt frisk och pigg ut trots att han är lite smal ) speciellt inte gluten för enl henne blev inga spädbarn glutenallergiska idag...Har dock en läkartid snart och då ska jag ta upp detta,så att jag kan släppa det :!:
Vänliga hälsningar Ann :P
Mamma till son född dec-05.
Började kura den 11 okt.Fick dock kura om den 5 nov pga elakt magvirus och nu är vi på rätt spår igen!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"