8-månadersångest + förkyld (låå

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lilltjejen

8-månadersångest + förkyld (låå

Inlägg av lilltjejen »

Hej!

Nu till många frågor om morgonsömn men först lite bakgrund

Lilltjejen är 8 månader och snorig. Har ännu inga tänder. En vanlig nattsömn ser ut så här.

Lilltjejen somnar 19 (vi lägger henne oftast mellan 18.45 och 19, hon somnar direkt). Sover under natten utan att vakna (= utan att vi vaknar :roll: ).

Ibland vaknar hon till någon gång mellan 5 och 6. Då har vi ibland vänt på henne (om hon hamnat på rygg och behövt hjälp), ibland ramsat men oftast inte gjort något alls. Hon somnar om själv eller efter ramsan.

Däremot vaknar hon varje morgon någon gång mellan 6.10 och 6.40. Hon ligger då och utövar gymnastik i sängen, jollrar, vilar sig och smågnyr lite i halvsömnen eller pratar. Ibland långa stunder av tystnad mellan pratet. Hon har hittills aldrig varit ledsen. Vi har alltid tagit upp henne glad mellan 6.45 och 7. Antar att hon tror att det är morgon 6.45 eftersom vi nästan alltid tar upp henne då och ofta lägger henne redan 18.45 på kvällen.

Sedan fyra nätter tillbaka har hon varit ledsen på morgonen. Ovanligt :shock: !!!

Natt 1. Vaknar 6.10 men blir ledsen. Har i princip aldrig hänt tidigare. Jag ramsar, ramsar, lägger till rätta, buffar, ramsar men sedan inser jag att jag måste backa och tar istället hand om disken. Musiken på. Hon somnar till slut om, sover 20 min och vi tar upp en glad men mycket snorig tjej 6.50.

Natt 2. Vaknar 5 och är tokledsen och snorig och täppt i näsan. Ramsar men denna morgon blev allt fel. Minns inte riktigt hur det var men gav näsdroppar, ramsade och buffade. Tog upp alldeles för tidigt. Skämmes på mig. [-X

Natt 3. Vaknar 4.40, PANG-ramsar, hon gråter i alla fall. Hör att hon är helt täppt i näsan (kan inte suga så bra på tummen då), går in och ger näsdroppar. Ramsar, buffar (och gör en hel del andra helkonstiga saker som jag inte ens tänker berätta om :oops: , stackars Lilltjejen, men jag tar inte upp). Hon somnar till slut om och sover 40-50 min till 6.40 då jag gör morgon.

Natt 4. Vaknar 3.10 PANG-ramsar och hon somnar om efter låååång stunds smågnöl. Vaknar sedan igen vid 6.20 och är ledsen. Näsdropparna är slut. Ramsar, gör ljud. Tar upp henne 6.45. Borde kanske ha väntat tills hon somnat om.

Nu till mina frågor…

Är det 8-månadersångest eller är det förkylning som gör att hon vaknar? Eller är det en kombination? Spelar egentligen ingen roll varför men vi måste ju lyckas ge henne rätt besked = SOMNA OM! Hon har varit gråtig även på dagarna. Kan ju vara tänder på gång eller 8-månadersångest eller bara sjukdom.

Frågan är hur vi ska göra när hon vaknar på morgonen.

ALT 1. PANG-ramsa och sedan låta vara. Har fungerat bra vid tidigare förkylningar då vi ibland PANG-ramsat upp till 10 gånger på en natt och det har gått bra. Hon har somnat om direkt. Men inte samma effekt nu.

ALT 2. Gå in och ge näsdroppar och ev alvedon innan hon vaknar och sedan buffa/solfjädra till sömns (lite special eftersom hon är förkyld). Men vet sedan tidigare förkylningar att hon kan sova hel natt även om näsan är täppt.

ALT 3. Låta henne vara tills hon blir ledsen och då ramsa, sedan låta henne vara till dess att hon somnar om.

ALT 4. Pangsolfjädra + ramsa x 8 enligt MAMMUT Marias modell. Därefter avvakta och upprepa endast vid kris.

Har läst inläggen om hur viktigt det är att få till ett omsomnande för att bli kvitt vargtimmen. Gäller det även oss? Även om hon i vanliga fall är glad och inte ledsen på morgonen? Samtidigt står det att barnen inte behöver sova hela sovtiden utan ges möjlighet att sova. Gäller det även färdigkurade barn?

Som ni förstår behöver vi föräldrar lite guidning i hur vi ska agera för att ge Lilltjejen rätt besked. HJÄLP!!!
Dipl. SHN-kurare!
Dotter 2004, Son 2006, Son 2008
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Det är egentligen inget fel på något av dina förslag. Välj ETTbara och stå för det.
Eftersom hon har vaknat ett parmorgnar nu så skull jag nog GÖRA något i alla fall. Pang-ramsa = ramsa så fort hon vaknar, en gång och avvakta. Gör inget mer om det inte är absolut nödvändigt, då ramsar du igen.

Eftersom du funderar över åttamånadersångesten, så är det ju extra viktigt att visa att du vet vad du gör så att hon slipper ansvaret...

Angående förkylning (våran tjej blir väldigt hostig) brukar jag gå in, ge näsdroppar, ev lite vatten och gå ut och ramsa. Inget ljud, inget ljus, inga tankar på vad hon kan tycka eller tro, bara göra.

Kom ihåg ATTITYDEN!!!!!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Så här kan det gå när man bjuder in vargen! Den bjuder sig in tidigare och tidigare på morgonen... :evil: Jag tror inte jag behöver berätta "alla fel" du gjort :wink: - så jag gör det inte heller :heart: !

:idea: Back to basic!

OM hon är förkyld:

:arrow: 8) (är lite skum då det finns de som inte gillar näsdroppar 8-[ ) KÖP NÄSDROPPAR :P ! Om hon är snorig så ge näsdroppar då du lägger henne. De brukar ha effekt hela natten!

:arrow: När ni lägger er senare så gå in och kolla om det behövs nya näsdroppar (=hon är rossligt och täppt) och droppa i.

:arrow: Om hon vaknar av snor så gå helt sonika in och torka näsan, droppa näsdroppar, få henne att komma till ro på något sätt tills de ger effekt ( 1 minut på rygg så att de rinner ner). Lägg på plats med en solfjäder och gå ut med ramsan.

:arrow: I övrigt kan du - för att få tillbaka rutinen - ge en pangsolfjäder ett par mornar. Därefter backar du helt! Ramsa vid kris!

:D Det var mina tips! Lycka till!
Jennie + 2 sm

Du!!! Kolla öronen!

Inlägg av Jennie + 2 sm »

Får ge tillbaka på lite tips från dig.
Vid 8 - 9 mån är det mycket vanligt för första öroninflammationen .( skitkul jag vet ) Kevin nu 2 år var likadann och vi kunde inte begripa varför, han hade ingen nämnvärd feber heller utan var som du beskrev , gnällig och hade svårt att sova, Somna om. Går ju jättesnabbt att be BVC att kolla så är den saken ur världen i allafall.

Lycka till
Kram
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"