Hej alla SHN-kurare!
Natt nr 2 är nu igång för vår gosing Theodor, 11 månader den 22 november. Jag har ffa en fråga om dagslurar , men först ska ni få se schemat:
7.30 morgon
9.30 mellis
10-10.45 lur
11.30 lunch
14.00 mellis
14.30-16 långlur
17.30 middag med amningsefterätt
19.00 göra sig i ordning och välling
19.30 sova natt
Schemat ser alltså inte ut som Anna föreslår med mat var 3,5 timme. Tyckte inte det kändes bra för Theodor, som alltid har ammat ofta och mycket (ligger nu på 1 SD över medel, som mest låg han på 2,5 SD över på vikt vid 4,5 mån!). Jag började jobba heltid 1 nov och pappa Johan är nu hemma. Amningen fick därför drastiskt och snabbt minskas ner till 1 after work-mål (vi var på långresa i 2 mån just innan och då var det inte läge att minska ner på amningen i förtid). Brösten har äntligen anpassat sig! Skönt, gjorde rätt ont.
Första natten tog det 45 min att somna, precis som Anna hade sagt! Skönt när han tog bekräftelsen till slut! Han vaknade kl 3 och somnade efter 5 min. Sen vaknade han 5.55, men buffades lite och ramsades mest till 7.25, då han tystnade. 7.30 hade vi väckningsfest. So far so good! (Totalt 9 h 40 min).
Förmiddagsluren somnade han 10.05 och vaknade tyvärr exakt 44 min senare med ett skrik. Pappa Johan tog då upp honom. Lite synd, men blev så. Jag kom hem till eftermiddagsluren, just när Johan höll på att ramsa honom. Han somnade 14.45. Johan var tvungen att åka iväg, så jag tog över denna lur (även om Johan nu tar natt nr 2). 15.15 vaknade han. JÄVLAR vad arg han blev när jag tog över! Det var verkligen "Även du min Brutus!" om ni förstår vad jag menar. Förrädarmorsa! Han skrek upp sig bra mycket mer än vad han gjorde med Johan, men jag körde på med Attityden, lade snabbt tillrätta, mycket snabb buff och ut med en arg ramsa. Han fick reagera ungefär 4-5 min mellan varje ramsningsomgång och/eller tillrättaläggning (han stod upp, viftade och skrek). 16.00 när han skulle upp skrek han fortfarande väldigt argt, ståendes. Jag ramsade vidare och försökte invänta att han skulle somna. Det gjorde han inte, han hade bajsat. Ja, ja, han lät i alla fall lite lugnare och gnällde mest uppgivet med små pauser av tystnad när jag efter en marginalkvart tog upp honom 16.15.
Var detta rätt eller fel? Skulle han ha fått ligga kvar tills han var helt tyst, eller gäller detta bara morgonen?
Nu natt nr 2 somnade han efter endast 3 minuter!!!
Jag tar gärna emot kommentarer på mitt schema och vad ni tyckte om bemötandet vid lurarna!
Hej så länge,
Ellinor
Skrik efter dagsluren
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Schemat ser lika genomtänkt ut som du är underbart påläst, och det här kommer att fungera strålande just för att du vet vad du gör och varför. Den ömme fadern ligger inte långt efter, även om han gjorde ett litet misstag som tog upp ett skrikande barn (man får vänta till unge herrn åtminstone drar efter andan och då agera extra kolossalt glatt och frejdigt, som om han sov som en lycklig gris eller åtminstone var tyst som en lycklig gris och bara njöt i fulla drag av livet
Ni kommer att få revidera schemat så småningom och dra ner på ett mål och förmodligen lägga långluren tidigare, men det är verkligen ingenting ni ska ägna ens en tanke nu. Nu ska ni tuuta och köra och ge lilla barnet den bästa presenten av alla
Ett litet tips, bara: det är inte mycket mening - eller mening alls - med att försöka ingripa när en liten älskling är ilsken. Vi vill inte förbjuda folk att reagera. Han svär mindre ädla eder och det måste han få göra i fred (som vi alla, hmhm
Det är först när lilla barnet verkligen ber om hjälp - man hör att han låter ledsen och man hör hur trött han är - som han verkligen är mottaglig för hjälp. Då ligger han också kvar.
Efter tio minuter (inte tjugo) kan man då gå in och lägga rätt utan att han märker det och utan att man stör.
Står han upp och svär, är det ingen ursäkt, höll jag på att säga - lönlöst och störande och fel att lägga honom åt honom. Om du förstår
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022