Hjälp! Semp i soffan!!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
mammamy

Hjälp! Semp i soffan!!

Inlägg av mammamy »

Hello babylovers!
har hällt en halv flaska sempers baby-plus i vår soffa från IKEA. Torkade bort värsta direkt men fläcken fick torka tills idag (sen i förrgår) och jag körde den i 40 grader (det varmaste soffklädseln tål, 60% lyocell, 40% bomull, grå) med vanligt via. Fläcken är helt oförändrad, ser ut som en fettfläck typ men gigantisk. Vet nån vad jag kan göra??? Lite desperat, vill inte behöva färga den om det går att undvika. :cry:
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
J och Å

Inlägg av J och Å »

Det finns skumspray på macken, av märket turtle, står att det är till bilklädsel. Helt suverän, man sprayar, gnuggar in och dammsuger sedan. Har använt det på allt mjkt, mattor soffor osv.

Annars kanske galltvålen funkar.

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Tabort går här ett par flaskor i veckan...kanske kan vara något :?:
Ska dock helst vara innan man tvättat...hm.

Är den vit :?: Dutta i så fall klorin med tops på och låt verka några minuter innan du kör igen.

Dilutin var min mammas knep men jag tror inte det säljs längre :?:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Sussi

Inlägg av Sussi »

Prova Yes! Ta EN droppe på en fuktig svamp och gnugga försiktigt på fläcken. Ta sen en fuktig ren trasa och torka efter med. Är det en stor fläck kanske du får ta en ny droppe ibland. Det funkade på våra beiga soffor som Maja kletat choklad på efter att hon hittade juklappsasken och frossade hej vilt :roll:
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
mammamy

Inlägg av mammamy »

Rapport om sempsoffan. Fick rådet om YES även från VIA via mejl. Fast jag gillar ju STORA bokstäver så jag tog j-ligt mycket yes och gnuggade rejält och sköljde en vända i maskin innan jag körde eländet i 40 grader med samma tvättmedel igen. Nu är soffkudden ren från semp-fläcken men de ljusa fläckarna av olösliga tvättmedelsrester får jag stå ut med även fortsättningsvis (vad har dom för skit i tvättmedlen idag egentligen??). Till er andra som funderar på att toppa soffan med semp kan jag bara rekommendera att förbehandla fläcken INNAN tvätt så blir allt säkert mycket enklare. 8)
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"