Hejsan,
Det var länge sen jag var här inne då min Isabelle 20 mån har sovit med hjälp av kuren i snart ett år. Jag har inte behövt gå in till henne sen första dagen av kuren, så hon har varit jätte duktig. Men nu har det börjat krångla. Hon går på dagis sedan 2 mån tillbaka & allt fungerar jätte bra där. Men den senaste veckan har hon varit jätte mammig, kan inte släppa mig med blicken nästan. Det går dock utmärkt att lämna på dagis. Hon har skrikit sig hes på "mammma" från spjälsängen & jag har ramsat. Det har fungerat bra tills för en vecka sedan. Att lägga henne är inga problem, men hon vakar alltid efter ca 5 timmar & skriker/Gråter efter mamma. Ramsan har inte funkat. Hon är helt förstörd. Tillslut har jag gått in till henne & försökt lugna henne, men det är i stort sett omöjligt. Hon vill bara upp i famnen. Så för 2 dagar sedan kastade hon sig ur spjälsängen, helt plötsligt kom hon springandes ut till köket med gråten/skriket i halsen. Så efter detta vågar jag inte ha henne i spälsängen. Jag är rädd att hon ska slå sig. Så nu får hon sova på en madrass (stor) på golvet. Det går jätte bra att söva henne där, men dock inte med ramsan. Efter skrattet till godnatt så lägger hon sig tillrätta & jag sjunger en sång för henne, då somnar hon. Men sen vaknar hon upp efter 3-5 timmar & kommer ut springades från rummet. Hon vill då bara vara i famnen & gråter sig helt förstörd tills jag lägger mig bredvid henne. Nu till min fråga: Hur ska jag göra då hon vaknar?? Ska jag leda henne tillbaka till sängen & lugna henne och sen gå ut fort med ramsan?? Jag har försökt detta, men hon slutar aldrig gråta & kommer bara ut springandes. Ska jag fortsätta leda henne tillbaka tills hon tröttnar på att springa upp?? Är det någon som har något tips? Jag vill inte lägga henne i spjälsängen igen, då jag är rädd att hon ska slå sig när hon klättrar upp & kastar sig ner. Hoppas på svar./ Linda
Slutat sova i spjälsäng
-
susanneethel
Slutat sova i spjälsäng
Tack för ditt tips. Men hur gjorde din granne när barnet gick ur sängen? Satt han/hon utanför rummet & ledde tillbaka barnet i sängen? Hur slutade barnet att gå ur sängen??
Tjhooo....Linda
Tjhooo....Linda
Mamma till Isabelle född Feb-05. Ett syskon kommer i Mars-07
-
susanneethel
Jag vet inte hur det var, jag tror inte de barnen sover så bra, jag brukar höra hur de skriker, så att jag inte kan sova själv.
Men det där med spjälorna tycker jag var en bra ide, det var min sambo som hade hört det, för de jobbar ihop.
Men jag har sett en massa trådar om det här på forumet, så det finns säkert många här som har någon bra metod. Någon annan får svara som vet bättre.
Men jag har sett en massa trådar om det här på forumet, så det finns säkert många här som har någon bra metod. Någon annan får svara som vet bättre.
Hej
Läs denna tråden
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=43
Båda mina tjejer har vid ca 20 månader hoppat ur spjälsängen 1-2 gånger för att visa, sen har det aldrig hänt igen.
Jag skulle råda dig att återinföra spjälsängen, hoppar tösen ur så låt henne hoppa tillbaka, eller "putt" tillbaka henne, minikura henne om det blir ett problem, troligtvis kommer hon vilja VISA att hon kan, uppmuntra henne men låt henne alltid gå tillbaka till sängen.
Skulle hoppandet inte sluta skulle du kunna såga av ett par spjälor, annars tycker jag du kan vänta med det, klarar barn att klättra ur, klarar de oftast att göra det utan att skada sig.
//N
Läs denna tråden
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=43
Båda mina tjejer har vid ca 20 månader hoppat ur spjälsängen 1-2 gånger för att visa, sen har det aldrig hänt igen.
Jag skulle råda dig att återinföra spjälsängen, hoppar tösen ur så låt henne hoppa tillbaka, eller "putt" tillbaka henne, minikura henne om det blir ett problem, troligtvis kommer hon vilja VISA att hon kan, uppmuntra henne men låt henne alltid gå tillbaka till sängen.
Skulle hoppandet inte sluta skulle du kunna såga av ett par spjälor, annars tycker jag du kan vänta med det, klarar barn att klättra ur, klarar de oftast att göra det utan att skada sig.
//N
Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
klättrar ur spjälsängen
Hej, här kommer en liten uppdatering om hur det har gått. Då Isabelle klättrade ur spjälsängen, så fick sova på en stor madrass på golvet. Men hon vaknade ju efter 5 timmar & sen var det kört. Så då fick hon sova med mig. Men efter ett par dagar tröttnade både Isabelle & jag då Isabelle bara låg och rullade runt och knappt sov någonting. Så efter att ha läst i forumet, så tog jag tillbaka själsängen & hade laddat med attityd. Så igår så var det de vanliga rutinerna: leka monster, åka "hiss" på pappas rygg upp till spjälsängen & sen sova. Men Isabelle ville att jag skulle sjunga "plutt sången" som jag gjort för att natta henne då hon fick sova på madrassen. Men icke sa nicke, puss & godnatt & sen snabbt ut med ramsan. Hon hoppade ur spjälsängen 2 ggr & jag la tillbaka henne och sen hoppade hon inte ut någon mer.....men hon var arg och skrek i 20 minuter. Jag ramsade & gjorde en massa andra ljud & tillslut så somnade hon. Jag gick in efter 15 minuter & hon sov som en stock. Jag gick och la mig i soffan på kvällen så att jag snabbt skulle höra henne & köra ramsan......men inget hände. På morgonen så vaknade jag av Isabelle´s sång och sen väckte jag henne.......Det är helt otroligt att barnen fattar så snabbt. (Själv gör man det ju inte....hi,hi .Nu när jag la henne så grät hon i 5 sekunder, och sen sov hon. Jag ska aldrig mer tvivla på Isabelle eller på kuren, det är helt underbart att det fungerar igen.
Tjhoooo.....Linda & Isabelle
Tjhoooo.....Linda & Isabelle
Mamma till Isabelle född Feb-05. Ett syskon kommer i Mars-07