Hur förlänga morgonen för 18-månaders?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Jessinell

Hur förlänga morgonen för 18-månaders?

Inlägg av Jessinell »

Hej hopp!

Är det någon som har tips på hur man kan förlänga morgonen för en 18-månaders?

Sedan kurens begynnelse har lilleman vaknat 5.30 och fått komma upp kl 06.00 men det vill vi nu bryta :twisted: . Istället vill vi få honom att sova till helst 07.00 eller i varje fall till 06.30. :)

Så vad kör vi för metod? Pangramsa, musik och fjorton kor i ladugården?

/ Jessica
// J
Riddar Blå född maj 2005 (sovkurad vid 4,5 mån)
Vilda Pärlan född oktober 2006
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Tidiga mornar är inte roliga, men de är inte så knepiga att komma tillrätta med om man bara har lite attityd och tålamod ( har själv genomfört detta två gånger)

För det första bestäm när det är morgon. 6.30 eller 7.00.
Bestäm också vilket verktyg som passar er bäst. Pangramsa eller musik. Personligen har jag alltid använt mig av pangramsa, men jag vet flera som sätter på musik när det vaknas för tidigt. Håll inte på och blanda/växla

Tricket är sedan omsomnandet. Du får vara beredd på att det kan ta lite tid, men håll ut. Dvs när lilleman vaknar som vanligt 5.30 ramsa DIREKT vid första pipet (om du väljer ramsa). Högt och bestämt, sedan avvakta, avvakta, avvakta.

Gör helst ingen mer insats under tiden han är vaken. Vid kris- ramsa igen- men då ska det vara krisläge. Vänta på att han somnar om. Det kan ta riktigt lång tid första morgonen, var inte rädd för att klockan är över sju innan det blir tyst. När han väl har somnat om vänta ca 20 minuter ( inte längre, men var inte för snabb att väcka heller), väck sedan med tjo och tjim. Om han somnar om snabbt, väck vid utsatt tid eller ta honom vid första pip inom marginalkvart.

Som sagt ett omsomnande är viktigt för att överbrygga tidiga uppvak, det tar inte många mornar för poletten att trilla ned om man är konsekvent.

Lycka till
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "