Natt vid 19 eller 22???

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Kristin

Inlägg av Kristin »

Oups: natt nr TRE skall det stå :wink:.

//K.
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Det jag undrar är hur vi nu går vidare med att förlänga sovtiden utan mat på natten? Vi vill ju inte ha God Morgon kl 06, snarare siktar vi på 07 som storebror. Det är bara det att just nu känns det skönt att lillebror har fått mat innan storebror plockas upp.

Nattslurken ger vi kl 22. Vi märker att han inte äter så mycket när vi plockar upp honom 06.30 och det beror ju på att han äter 04. Plussar (stavas det så??) vi på 2 h på 04 så hamnar vi ju på morgon 06 och det blir inte bra!!!! Då sover han första luren ca 07.15 (orkar inte vara vaken längre, kanske max till 07.30). Passar visserligen för dagislämning, men jag vill i framtiden att han skall sova i samband med att vi GÅR till dagis omkring 08.45 (när han kan vara vaken i 2 h på morgonen). På så vis får JAG en liten Kristin-stund på morgonen...

Kan vi kanske ha 8 h fr 22.30? Jag är hellere uppe till 22.30/23 än går upp 06...

När tycker ni att vi skall satsa på 8 h sömn? Skall 6 hs få sätta sig ett tag eller? Jag kan tänka mig att vi får jobba en del med vagning 04-06.30 :cry: ...??? Blir lite orolig....

Mvh Kristin

Hur gör vi?
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej alla glada!

Skulle behöva ha hjälp av er. Se ovan fråga.

Att ge mat kl 04 fungerar jättebra, men visst klarar han sig längre nu?

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
carin73

Inlägg av carin73 »

Hej!

Orolig ska du inte vara. :D Det smittar. :wink: Ju snarare du bestämmer dig för när natten ska börja desto bättre. Bestäm om du vill ta bort 22-slurken först eller 04-målet. Jag började med 22-slurken för att det kändes lättare. :oops: Och det var lätt. :thumbsup:

Jag skulle låta 6-timmars sätta sig kanske 2 veckor även om han skulle klara 8 timmars redan nu. Mest för att jaga bort dina egna vargar och inte marschera för fort. Attityden får man inte tappa på vägen s a s. :D

Hade också problem med att morgonen blir 06 vid 10-timmars sammanhängade sömn. Därför har jag hållit kvar vid 8-timmars sammanhängande (20-04) ända till nu när han fyller 4 månader. Då går jag på 11-timmars direkt. Det är ju en möjlighet kanske? DÅ kan du ju börja morgonen kl 07 och slipper ändra så mycket i schemat. :wink:

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej o tack för svar!

carin73 skrev:Jag skulle låta 6-timmars sätta sig kanske 2 veckor även om han skulle klara 8 timmars redan nu. Mest för att jaga bort dina egna vargar och inte marschera för fort. Attityden får man inte tappa på vägen s a s. :D
Vet du vad?! Jag känner mig inte orolig inför förlängandet av natten utan mest angelägen att göra det :D. Jag tycker att det är så jobbigt med den brutna sömnen och vill helst bli av med 04-maten så fort som möjligt. Jag hade tänkt köra imorgon natt :roll:...?? Funderar på att ge sista nattslurken i sömnen vid 23.00 för att vara på den "säkra sidan" :-k . Jag måste säga att med barn nr 2 så är jag inte så himla noga med att schemat och natten måste vara på minuten.

På tal om dagschemat: jag följer det inte slaviskt ÄN, men lillen visar på följande mat- och sovmönster:

God Morgon 06.30 (jag väcker senast 06.45). Äter (inte så mycket än så länge, men det beror ju på att han äter kl 04..)
Sova lur 1 07.45 (har på schemat 08, men han är så trötter på morgonen)
Väcker eller vaknar själv 10.00
Äter
Sover lur 2 11.30-13.30 (jag är inte helt konsekvent med denna tid då han ibland sover längre än 13.30. Idag väckte jag t ex kl 14...)
Äter
Sover sista luren omkring 15/15.30 (beroende på hur lång luren var innan).
Han brukar vakna omkring 16.30/17 (eller så väcker vi honom) och därefter äta.
Försöker få i honom lite mer mat innan natti natti
Natti natti vid 19-tiden.
Mat i sömnen kl 22
Nattmål 04

Det jag är konsekvent med är att hålla vaken i 1,5 h samt inte sova längre än 2,5 h (God morgon och God natt håller jag också).

Skulle man summera hans sömntimmar så hamnar han säker på mer än vad han "ska", men det fungerar ju så....... "Problemet" är att han inte kan vara vaken mer än 1,5 h. Störtomöjligt idagsläget, men vi kommer dit.

Han har ju fortfarande sömnskarvar, ibland mer, ibland mindre. Jag tycker att det har blivit bättre sedan han hittade sin TUMME :heart:.

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

God helg :D!

Ville bara berätta om vår natt (min och lillens :D ) och första natten med att få 8 h sammanhängande sömn (han läggs 19 för natten och har haft nattmål kl 22 och 04).

Maken gav lillen en flaska kl 23 igår kväll. Första uppvaket/skriket kom sedan 03.30. Inga problem där inte. Han skrek kanske i 3 min. Jag lade till rätta och vagnade lite.

Nästa uppvak kom 05.30 och här fick mamma jobba ända fram till God morgon 06.30. De första 15 min var "ok", sedan kom han in i en VÄLDIGT frågvis stund, men ändå var den längsta tiden han skrek TIO minuter och det är ju verkligen inte så "farligt". Dock känns det en ooooootroligt lång tid när man står där i mörkret. Nu hade jag ju SUPERATTITYDEN på :D så jag härdade ut.

Man kan likna den sista sovtimmen vid en förlossning :shock: :D : mot slutet av sovtiden ("förlossningen") skrek han intensivt och ofta, med kortare pauser. När han var lugn hittade han ofta sin tumme (jämf. förlossning med kanske lustgasen :lol: ). Ja, det var det som slog mig när jag stod där i mörkret :lol:.

Han åt självklart mer än vad han brukar när han fått ett mål kl 04, men det var inga extrema mängder (ca 150 ml mot tidigare 125-135 ml). Maken som tog honom på morgonen (medan jag gick och lade mig igen :D ) sa att han var väldig pömsig. Han var vaken ungefär lika länge som när han fick mål kl 04, dvs 1 h 15 min. Inga sömnskarvar den luren inte.

Jag tyckte det var en "OK" arbetstimme (då jag vagnade på morgonkvisten). Trodde kanske att det skulle gå liiite lättare. Han kom ju i alla fall till ro mellan skriken och det känns ju bra!

När jag stod där och då och då vacklade NÅGOT :evil: så tänkte jag att det finns INGEN ANNAN UTVÄG. Har jag väl börjat så måste jag fortsätta. Sedan hjälpte ju öronpropparna psykiskt (och fysiskt :D ). Jag tänkte även på vad kuren har gjort med storebrors sömn och den har varit sanslöst BRA under hans två levnadsår!! Sedan kom andra tankar av mer egoistisk natur upp, t ex att jag vill inte ha bruten natt längre och att jag vill kunna gå upp lite före killarna på morgonen för att vara mer beredd och fräsch. Det gör jag inte i dagsläget eftersom jag vill sova så läääänge som möjligt.

Annars tycker vi att han har varit som vanligt idag. Han sover just nu och även denna lur har han inte haft några sömnskarvar :D.

:?: Är det något jag skall tänka på inför natt 2?

Jag skall ge det sista kvällsmålet senast 22.45 idag. Tog 23 igår för jag blev liiite skraj att han inte skulle klara sig utan mat så länge :oops:. Egentligen skall det vara 22.30-06.30 och DÅ blir det ju åtta timmar. Velar lite där.... :oops:

Jag är NÖJD! Nu kör vi natt 2!

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Glömde: När han hade skrikit i 10 min (det var ju den längsta perioden) så skrek han kanske var 4:e min och höll på i kanske 2,3,4 min. Det blev så korta intervaller att jag slutade anteckna (då förstår ni hur ofta det var).

:?: Skall jag hantera det på något speciellt vis?
:?: Skall jag lägga till rätta vid varje skrikperiod och därefter vagna?
:?: Och nu en konstig fråga: är det SÄKERT att han kommer att skrika mindre natt 2?

Hej hopp!

//K.
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
carin73

Inlägg av carin73 »

Glöm inte att mäta hans frågor i storleken på frågetecknet istället för i tid. Ett "skrik" kan ju vara på tusen vis så det är svårt att ge några konkreta råd så. Men frågor ska ha svar. Och funderingar kan man klara själv. Så resonerar jag. En fråga som fått svar kanske bemöts med protest från hans sida. Och tar man inget extra för så att säga.
Skall jag hantera det på något speciellt vis?
Skall jag lägga till rätta vid varje skrikperiod och därefter vagna?
Och nu en konstig fråga: är det SÄKERT att han kommer att skrika mindre natt 2?
Som sagt, frågor behöver svar men backa gärna lite natt två och lita till honom mer. Jag lade tillrätta om det fanns något att lägga tillrätta. Klart det inte är SÄKERT att han kommer att fråga mindre, men troligen ja, om du skött dina kort rätt. 8) Sedan kan det alltid bli två steg fram och ett tillbaka. VI har ju att göra med människor här! :wink:

Det kommer att gå fint ska du se. :D

// Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Natt två med att få till 8 h sammanhängande sömn utan mat gick........

STRÅLANDE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Inte en enda insats krävdes av mig och jag tror knappt han pep alls!!!!!

Han fick mat 22.45 och vaknade 06.22 (vi har god morgon 06.30).

Då tar vi natt 3!

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
carin73

Inlägg av carin73 »

Bra jobbat! =D> =D> :thumbsup:

// Carin
Kristin

Inlägg av Kristin »

God Morgon :D!

:cry: :evil: :?: BAKSLAG I NATT!
carin73 skrev:Sedan kan det alltid bli två steg fram och ett tillbaka.
Jo, visst kändes det som ett steg tillbaka i natt :evil:! Mycket märkligt efter som det är natt 4 i "kurningen".

Så här såg natten ut:
03.00 Piper - jag vagnar. Han hittar tummen. Tystnar efter ca 3 min.
03.14 Samma som ovan. Tystnar.
03.25 Samma som ovan. Tystnar.
S O V E R
04.40-05.00 Vagnar hela tiden (mer eller mindre). Tyst i ca 5 min.
Skriker i en minut. Tyst. Skriker. Tyst.
05.15.05.30 G A L L S K R I K E R

Här kände jag mig rätt maktlös faktiskt :cry:. Började fundera på vad skillnaden är på det jag höll på med och 5 minuters metoden (ja, faktiskt!). Jag känner mig ändå säker på vagning OCH buffning, men ingenting hjälpte. De där 15 min kändes som flera timmar. Till slut går maken (arg som ett bi :evil: ) iväg (för att sova i ett annat rum trodde jag) och hämtar en napp. Vips blir sonen tyst :shock: och jag blir orolig att vi kommer att hamna i nappträsket :? ..... Men icke, han tappar sedan nappen (förstås) och hittar sedan sin tumme. Älskade lilla tummen :heart:.

Därefter är han knäpptyst i 20 min. Kl 05.50 går han igång igen. Jag sätter i nappen och han tystnar. Tyst ända fram till 06.30 (=God morgon) och då har jag redan hämtat flaskan. Tar upp och matar.

PUH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ingen rolig natt! Vad gick snett här egentligen???? Eller är det "normalt"? 15 min kanske inte är en lång tid i sådana här sammanhang, men lillen fullkomligt GALLSKREK. Jag undrade vad det var jag höll på med :cry:. Ingenting hjälpte :cry: :cry:.

Dock tänkte jag aldrig tanken på att "ge upp". Matning var aldrig aktuellt. Kanske att jag ville ta upp honom. Maken sa när vi pratade på morgonen att han hade minsann tagit upp honom (sa han med skämtsam stämma :wink: ). Inte för att han tyckte synd om honom. Nej, för att han blev ARG!
Huga, sa jag. Då får du INTE ta några nattpass. Vi får inte förstöra något nu.

På morgonen var allt som vanligt :shock:. Inga spår av nattens bravader där inte. Han åt som han brukar, varken mer eller mindre (jag trodde att han skulle vara superhungrig) och han kunde vara vaken lika länge :shock: :roll:. Märkligt.....

Jag måste erkänna att jag blir lite orolig inför nästa natt och samtidigt känner jag en massa jä-lar anamma! Jag kan ju inte ge upp nu! Maken? Han får inte sova inne hos mig. No way!!!! :lol:

Tips? Synpunkter?

Kram
Kristin :sleep:
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Oj, såg att jag inte hade skrivit om natt nr 3 :oops: !

02.37 piper - ingen insats krävs.
05.13-06.30 Lägger tillrätta ett antal gånger. Ingen vagning krävs.

Bra natt med andra ord.

Men natt 4.......!!!!!!! Huga!

//K.
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

God Morgon!

Rapport natt 5:

04.25-04.30 Piper -vagnar-piper-vagnar etc
Tyst i någon minut... Börjar sedan igen.....
Fram till 04.55 så kommer han in i 2 skrikperioder om 7 minuter vardera. Under den sista 7-minutaren börjar han skrika så fort jag slutar vagna :roll:??
Från 04.55 så är han helt tyst i en halvtimme \:D/ .
05.30 börjar han pipa kort. Jag går upp och "tar fram" tummen som hade dolts av pyjamasärmen. Han börjar suga och blir TYST.
Han sover ända fram till 06.30 då maken precis hinner göra godmorgon :D.

Det var alltså inte så jättemycket (långa) skrik, men som alltid när man står där så känns det som en evighet :evil: :cry: :D. Skriken var inte av varianten "gallskrik". Dock, jag hann ju tänka "Han klarar inte det här. Han måste ha mat". "Han borde kunna sova nu" osv osv. Inga positiva tankar direkt :oops:

Jag blev rätt frustrerad när han började pipa så fort jag slutade vagna och jag kan tänka mig att ni kommer att svara något i stil med "det är helt ok att han reagerar". Det är ju bara så SVÅRT att backa för jag är rädd att han skriker upp sig till den grad att han inte kan hitta tillbaka till sömnen.

:?: Hur länge är det ok att han R E A G E R A R? 3 min? 5 min? När skall jag ingripa?

:?: Håller vi på ovanligt länge med att få bort ett nattmål?

Jag känner mig rätt nöjd ändå, fast........

PS! För första gången i hans 11 veckor (idag :D) gamla liv åt han igår (22.30) hela 200 ml ersättning :D .....

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
carin73

Inlägg av carin73 »

Kristin! :D
För första gången i hans 11 veckor (idag ) gamla liv åt han igår (22.30) hela 200 ml ersättning .....
Bravo! Det är aldrig fel! :D

Försök släppa klockan lite grann! Och tänk "fråga" istället för "skrik". :wink: Han frågar så fort du slutar vagna. "Menar du att jag ska somna om själv?! Du som brukar stå här och vagga mig till sömns... vad fräck du är." "Just det, min son, du ska somna om själv, lugnt och fint. För det är natt och på natten sover alla som grisar. Jag bevakar dina intressen och ger dig mat när du behöver det. Till morgonen." Inte "Nu ska du attan i mej sova unge för om du inte... osv osv. "

Det är en konst att lyssna av, uppskatta om frågan behöver svar nu eller om han kan fundera ut svaret själv. 8) Och det kan vara svårt men jag tror du grejar det.

Det här går fint. Se det finns ju många tillfällen då han klarar ut situationen själv. :thumbsup:

Läs gärna den här tråden för lite pepp och för att odla tålamodet något. :wink:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =t%E5lamod

Hälsningar
Carin
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej o tack för svar :D!

Jo, visst behöver jag ha en portion tålamod :oops:. Jag är också med i kontroll freak-klubben :lol: . Jag är så fruktansvärt ivrig och grymt fokuserad på att detta skall sitta NU :D :oops:. Jag blir både inspirerad och stressad av att läsa andras lyckade försök att få sömnen att sitta. Ändå har vi det mycket bra med lilleman. Jag vet ju när han skall sova om dagen, hur länge han orkar vara uppe, hur mycket han äter och när dessa förbaskade :wink: :evil: sömnskarvar kommer. Jag vet rätt mycket med andra ord.

[För ovanlighetens skull har lillen en sömnskarv (eller vad man nu skall kalla det) NU på kvällen :shock: . Har inte hänt förr. Återkommer...]

Så, tillbaka. Han fixade det själv =D>.

Jag kanske har varit väldigt naiv när det gäller det här med sömnen :oops: :roll:. Har inget minne av att det var något större problem med storebror (började lite smått med schema och nattvagning när han var dryga 3 månader), men när jag tittar på mina anteckningar från den tiden, så visst fanns där "problem". Man glömmer så lätt....

Jag håller hellre på och kämpar aktivt med detta än att låter mina dagar och nätter bestå av kaos (äta- sova fritt).
OK, nya tag för natten då och en massa tålamod och inga negativa tankar. Skynda långsamt får mottot bli.

PS! Jag vet att jag fokuserar mycket på klockan och det är både bra och dåligt. Den hjälper mig "härda ut" när det känns som att han skriker/frågar i timmar när det egentligen bara är i några minuter...

Tack igen!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"