Vad göra med en tremånaders tumsugare...?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
MarionEP

Vad göra med en tremånaders tumsugare...?

Inlägg av MarionEP »

Undrar om nån har några tips...

Min lilla 3-månaders har hittat sin tumme och har den nu oftare i munnen med avsikt. Tidigare såg man att det var ren tur att den halkade in :o

Hon är en lugn, nöjd liten krabat :lol: , så napp har aldrig varit aktuellt. Hon vill inte ha den. Men jag tror nästan jag föredrar napp framför tummen för den är ju rätt enkel att lirka bort när man tycker att det är dags. Svårare med tummen :?

Så, vad gör man? Sätter strumpor på händerna? Eller har någon nåt bättre förslag :?: Mina andra tjejer var napptjejer, men lätta att vänja av, så jag har inte en susning vad jag ska göra nu. För det är väl inte bra att ha tummen i längden, visst?

Marion
Ewa

Inlägg av Ewa »

Vem är det inte bra för? Din lilla älskling eller dig?
Skämt åsido, min älskling har också hittat tummen och den åker in så fort det ska sovas. Jag anser att tummen är hennes och den styr HON över. När HON har behovet, istället för att det ska trattas in napp när man SJÄLV får för sig att det skulle behövas...

Jag var själv inbiten tumsugare som liten men har, kan jag trösta dig med, finfin tumme och riktigt granna tänder, om jag får säga det själv :wink: . Och de flesta slutar ju med tummen vad det lider, så jag vet inte att det absolut behöver bli ett problem. Om man inte gör det till ett. :wink: :D
Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
J och Å

Inlägg av J och Å »

Låt henne för ha sin tumme ifred. Den kan hon ju kotrollera. Jag är jätte tacksam för att våra hittat tumme och finger.

Ser bara fördelar med tumme vs napp.

Finns nästan inget värre än att se en unge med napp i hela tiden. Tummen behöver man ju till att utforska världen och så mkt mer så den kan ju inte sitta klistrad på samma sätt som napp.

eller föräldrar som om och om igen stoppar napp i munnen på sina barn. Många ser den som en ljuddämpare. Med tummen blir det ju inte detsamma. Då väljer ju barnet själv när den behöver den och du kan ju knappast "påtvinga den" :wink:
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
MarionEP

Hmmm..det ser ju onekligen gulligt ut

Inlägg av MarionEP »

...men jag är nog påverkad av omgivningen :oops: , för jag tycker alla kommenterar att det blir problem med tumsugare...men jag vet ju inte. Ni verkar ju ha koll på det här!

Men jag tror till och med att tandläkarna har frågat när jag varit där med de större tjejerna, så jag har fått för mig att det inte skulle vara bra för framtida tänder :?: Men det kanske bara är om de använder tummen i flera år ? Vilket barnen kanske inte gör... :?
nilam

Inlägg av nilam »

Här är en liknande tråd med många bra tips

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ight=tumme

Vet att jag läst en tråd någon gång där FoS (tror jag det var :oops: )sade att VI har valt det att ha det så när andra kommenterade och lade sig i, tyckte det var så bra för min stora är tummsugare och öronen har nästan trillat av av alla kommentarer, men FoS kommentar tycker jag sätter PUNKT :D

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Therese

Inlägg av Therese »

Hej Marion!

Det var jag som skrev tråden som tipsades om här ovan. Lilla tjejen har fortfarande sin lilla tumme som kompis o vi trivs alla med det.
När jag skrev den tråden så sög hon ganska frenetiskt på lilla tummen, o hon ville dessutom inte ligga på mage mer, så jag blev lite konfunderad o vill ha tips.
Som det är nu så suger hon vid två tillfällen, när hon är hungrig o när hon är trött, inte hela tiden. På natten åker den in vid insomnandet givetvis, vid sömnskarvar o när det närmar sej matdax frammåt morgonen.

Jag stöter OFTA på människor som ser det som ett problem, o de flesta av dom har aldrig själva haft, eller varit tumsugare. I vårt samhälle idag är det ganska givna regler för vad som är ok o inte när det gäller barns vanor, o ibland är det lite tröttande tycker jag.
Jag är ju av den sorten som då o då ställer mej i "motvind" liksom, så jag har valt att spela helt oförstående när de målar upp problemen, bara ler lite o säger att det får vi ta när den tiden kommer.
Eller oxå så förekommer jag dom redan när de höjer på ögonbrynen o påpekar -Hon suger ju på tummen!
-Visst är det gulligt! Och dessutom så praktiskt att den är med jämt!

Kul med folks reaktioner, de flesta förvånas av den coola attityden (vilken är lite ny för mej :oops:.

Så slappna av du o se vart det bär hän om några år sådär, vem vet nu när vantar o annat ska på så kanske tummen är ett minne blott :cry: :D .
MarionEP

Tack snälla alla!

Inlägg av MarionEP »

Tack alla för bra info och för tråden som jag slukat redan.
Verkar som det är lugnt, vi får se hur det blir helt enkelt :D

Therese, jag gillar verkligen hur du bemöter tyckare :!: Jag kommer att knycka idéerna...

Marion
Therese

Inlägg av Therese »

:D :D
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Tråden verkar "avslutad" :D, men jag vill också dela med mig av tumerfarenheter.

Vår äldsta son, nu drygt 2 år, är en tumsugare och han suger BARA på tummen när han skall somna in/sover. Han hade en period när han var ca 8 mån då han sög jättemycket på tummen t ex när han åkte vagn. Nu är det ett minne blott. Vi provade med napp till honom när han var pytte, men tröttnade på att alltid vara tvugna att (om natten) gå upp och stoppa tillbaka nappen.

Nu har vi fått en till son :heart: och även där provat med napp. Varför? Jo dels för att hålla honom nöjd ända fram till lurarna (ej lätt) och dels för att få bukt med dessa eländiga sömnskarvar. Problemet är ju bara att barn måste lära sig att suga på napp och det kräver en del stoppa-tillbaka av föräldrarna. Jag pallar inte med detta!

Men se...NU verkar det som om han har hittat sin tumme (supersött..) och jag tror att detta kommer att lösa sömnskarvproblemet. Tidigt imorse började han gnöla och i stället för att vagna honom så förde jag hans hand till munnen. Han blev tyst igen :D.

Hur vi skall lösa hans onöjdhet på dagen är en annan femma... :roll:

När jag bodde i Japan hittade jag en tumavvänjningspryl. Helt sjukt tyckte jag. Värsta grejen man skulle sätta på barnets tumme. Kul att gå omkring med den. Fast kanske det fungerar vad vet jag :lol:.

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
MarionEP

Tack Kristin

Inlägg av MarionEP »

Tack för dina erfarenheter. Jag var nog en av "tyckarna" förut vad gäller tumsugning. Jag hade helt fått för mig att det inte var bra för barnet.
Men tummen verkar ju faktiskt vara bättre för både barnet och barnets föräldrar :lol: Det är ju urjobbigt att hålla på att pilla in nappen hela tiden när den trillar ut. Dessutom måste de ju använda händerna hela tiden så tummen kan ju inte vara inne hela tiden som en napp kan :!:

Som sagt, vi får se var det slutar. Hon har inte haft den inne lika mycket idag. Men hon dreglar nå't kopiöst så det kanske kliar i munnen :?: Lite tidigt för tänder ju :!:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Halloj! :D

Min dotter, nu 10 år ( va! :shock: när hände det...? :D ) var en tumsugare av stooora mått :wink:

och jag törs nästan lova att de slutar alldeles självmant innan tonåren :wink: :lol:

Häpp! :heart:
/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"