Konstan missnöjd 16 månaders

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Nic

Konstan missnöjd 16 månaders

Inlägg av Nic »

hejhej
Vår lilla tjej har en otroligt dålg period bakom sig på mer än 1,5 månad.
Hon kan allt utom att gå som hon gör ibland med staplande steg. Nattning, sömn, utveckling är kanon. Hon vill göra saker själv, försker vi uppmuntra till att gå så blir det bara protester och hon sätter sig ner.
Hon är inget matvrak och har fått framtänderna och en del tänder där bak. Allt funkar bra förutom att hon så fort man skall gå iväg ett par meter så blir hon ledsen. Ska vi göra ngt på diskbänken så sitter hon nedanför och skriker tills vi som alltid lyfter upp henne. Problemet är att mamma som är (gravid igen!!!) hemma börjar få ont i axeln och pappa bär när han är hemma. Vi bär absolut inte hela tiden men det börjar bli jobbigt att hon oftast piper, skriker eller gråter utan att vi förstår vad vi skall göra för att svara på hennes frågor.
:?
Tacksam för erfarenheter från liknande situationer.
Pappa dotter f?dd 050628
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Nic :!:

Er lilla (stora!) tjej vill lära sig hur livet fungerar - och ni måste lära henne det :!:
Hon sover bra och utvecklas fint, men det räcker inte för en tös i hennes ålder - hon måste få känna sig behövd och oumbärlig,ni måste ta in henne i era sysslor och låta henne få egna, viktiga uppgifter. Ingen, inte ens en ettåring, vill gå omkring och känna sig överflödig!

Visst vill hon upp på bänken när ni fixar mat, diskar osv, och hon SKA vara där, hacka gurka, diska muggar, torka bänken osv... och ni ska lära henne hur man gör! Det är det hon vill :!:
Ni behöver INTE bära omkring henne, men däremot ge henne uppgifter hon klarar av, och en ettårning klarar mycket mer än man tror!

På "barnafostran" finns en sticky om social delaktighet - läs den så får ni massor av bra tips :!:

Kram Mia
Och när hon vill bli buren, sänk ner er till hennes nivå, kanske behöver hon bara lite tid med er.
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Här är länken till socialdelaktighetstråden :!:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5385
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Lyssna på Miar70, social delaktighet är nyckeln till det mesta. Ju mer social delaktighet desto mer eget utrymme till barnet mellan varven.

Se till att ta med din lilla i ALLT du ska/måste göra under dagen. Det behöver inte vara stora saker men t ex
plocka ur diskmaskinen
duka bordet
bädda sängen
sortera tvätt
mm mm

Jag är också gravid och ganska otymplig men ser till att Vega är med i både stort och smått. Min sambo tar ofta med Vega i sysslor som kräver lite mer "styrka" Hon är med och skottar snö, monterar ihop möbler ( har precis köpt hus ) rensar upp i garaget osv.

Vi har två lite mer planerade pass/dag, dels på morgonen då vi fixar i köket samt sätter på tvätt och bäddar sängen. Sedan på eftermiddagen då vi hänger tvätt samt förbereder middag. I övrigt är hon med på det som behövs. Kan vara allt från att räcka mamma saker till att vara med och baka bröd ( ok jag är ingen bullmamma så det händer inte så ofta...men ibland :wink: )

Ofta när jag går ut i köket utan att signalera att vi ska göra någonting speciellt, kommer Vega som ett skott, drar med sig pallen och kliver upp och nästan hoppar upp och ned. Hon vill hjälpa till. Det är det bästa beviset på att social delaktighet funkar tycker jag.

Lycka till
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Krümel

Inlägg av Krümel »

Bara en liten fundering. Min dotter kunde klättra innan hon kunde gå. Kan hon kanske klättra upp på en stol och stå vid köksbänken så hon kan vara med? Då kan hon vara lite mer självständig. Lovisa brukade stå på en stol med ryggstödet åt sidan och så min ena arm omkring henne. Kanske blir lite svårt med stor mage dock...

Lovisa är också sån (och har varit det jämt) att hon vill vara med så fort man står vid köksbänken. Jag utgår inte ens ifrån att hon ska leka själv utan tar upp henne direkt. Sen om hon signalerar att hon vill ner så kanske jag säger att hon ska göra färdigt nåt (tex slänga ner ett grönsaksskal i diskhon) och sen är hon färdig. Tack för hjälpen osv. Men sen är det vanligt att hon vill upp igen... :? :D Inget problem tycker jag men förstår att det blir tungt att bära när man är gravid. Men man får tänka i lösningar istället för problem. :P
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "