Andningsuppehåll => larm => trött barn (& mamma...

Skriv svar
MarieH

Andningsuppehåll => larm => trött barn (& mamma...

Inlägg av MarieH »

Hej!
Vi brottas med lillgubbens andningsuppehåll som kom tillbaka i månadsskiftet augusti/september. Det är fortfarande troligen inget farligt, men eftersom vi inte genomgått alla delar i utredningen än vågar vi givetvis inte stänga av larmet.

En andningsregistrering som gjordes hemma visade att han hade 59 andningsuppehåll under tolv timmars nattsömn (ja, femtionio), så det är inte falsklarm. Jag får normalt röra vid honom för att han skall börja andas igen och han vaknar inte av vare sig larm eller ficklampa i ansiktet (kollar ansiktsfärgen).

Vi bytte till en tunn madrass för att se om larmen försvann (om det inte var så bekvämt), och det gjorde de - men han sov uruselt istället och resultatet dagtid blev detsamma. Så vi bytte tillbaka till sköna madrassen, men då kom larmen tillbaka. För tillfället har vi en mellantjock madrass och då sover han tillräckligt illa för att slippa larmen, och tillräckligt bra för att bli nästan utsövd. Det är lite pest eller kolera, men han verkar bli mer trött av larmen än av den något obekväma madrassen.

Så till problemet: eftersom han inte fått sova som folk under mer än en månad så är han grinig och gnällig väldigt ofta (skulle jag också vara). Vi har låtit honom sova "så länge han vill" på daglurarna + att han fått en extralur på eftermiddagen, vilket har resulterat i 15-16 timmar sömn per dygn. (Tidigare sov han 14-14.5h.) Med senaste madrassbytet verkade det som att han skulle kunna gå tillbaka till schemat, fast med extraluren kvar på eftermiddagen, eftersom han började vakna tidigare. Vi har nu hållt tiderna i tre dygn och han verkar tröttare igen, men vaknar fortfarande en halvtimme tidigare.

I övrigt så har vi social delaktighet, skrattet till gonattet, minst en timme ute varje dag samt ensamlek en timme på morgonen. Det funkar fortfarande bra att lägga honom, han somnar fint.

Vad kan jag göra för att han ska få det bättre? Sista undersökningen som är planerad ligger den 23/10, och därefter är det möjligt att det måste till någon ytterligare undersökning. Vi pratar alltså om minst två veckor till innan det kan tänkas bli någon förändring.

:?: Ska jag framhärda med schemat och hoppas att han sover morgonhalvtimmen också (=blir piggare) eller ska jag låta honom få sova mycket under dagarna (=vaknar "för tidigt")?

:?: Hur muntrar man upp en trött liten surgök?
Jag försöker att förekomma med att räcka honom sådant han vill titta på och, som vanligt, visa hur världen ser ut och fungerar. Det går rätt bra, men han är vääääldigt snabb att bli sur och gorma om det är något som går honom emot eller om jag inte är snabb nog att fatta vad han vill. Dessutom skriker han så fort jag lägger honom på skötbordet. Ibland går det att avleda, ibland inte. Han är i normalläge en glad och nyfiken liten skrutt, så han trivs säkert inte heller med situationen.

:?: Hur håller man liv i en övertrött mamma? :roll:
Jag försöker lägga mig i tid, men de ständiga uppvaken gör att jag börjar få dåligt tålamod och bli rätt lättretad. Dessutom bråkar min gamla ryggskada, så jag får ont av att lyfta. Jag äter ordentligt och har börjat med rosenrot och vitaminer "för säkerhets skull".

Och så får jag avsluta frågan med ett varmt tack :heart: (som vanligt...). Han hade inte klarat så här lång tid utan att bryta ihop om han inte hade haft god sömn sedan tidigare och fasta rutiner. Och tack för rådet att ha andningslarm!

/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
/LO
Kontakt:

Re: Andningsuppehåll => larm => trött barn (& mamm

Inlägg av /LO »

MarieH skrev:Hej!
Vi brottas med lillgubbens andningsuppehåll som kom tillbaka i månadsskiftet augusti/september. Det är fortfarande troligen inget farligt, men eftersom vi inte genomgått alla delar i utredningen än vågar vi givetvis inte stänga av larmet.
...
En andningsregistrering som gjordes hemma visade att han hade 59 andningsuppehåll under tolv timmars nattsömn (ja, femtionio), så det är inte falsklarm.
...
Vad kan jag göra för att han ska få det bättre? Sista undersökningen som är planerad ligger den 23/10, och därefter är det möjligt att det måste till någon ytterligare undersökning. Vi pratar alltså om minst två veckor till innan det kan tänkas bli någon förändring.

/Marie
Alltså om man har konstaterat andningsuppehåll på ett barn under ett år, hur i H-vete kan man underlåta sig att göra en fullständig utredning med en gång?
Jag blir bara vansinnigt förbannad. :twisted: Vad har de att komma med till försvar?
...
Se till att emellanåt få sova hela natten.
Sover den stora? Se till att du sover också då. Hela familjen alltså.

Jobba hårt för att få till en omsomning på morognen. Det kan få ta en trekvart innan han somnar. När han somnar, så låt honom sova minst 20 minuter och väck godmorgon. Det gör att han kommer över tröskeln och att han förtår att det är ni som håller koll på när man ska vakna.

Om du har svårt med attityden, för att det är morgon, så intala dig att han vaknar kl 2 på natten och inte kan somna om själv. Då vet du ju hur du ska göra. Så får man göra även på morgonen, när det fortfarande är natt.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej, och tack för svar!

Jag funderar på hur vi ska lösa omsomningen rent praktiskt, båda barnen sover i samma rum och de ska upp 06.30. Imorse vaknade han faktiskt inte förrän 06.15, så det kanske håller på att vända trots allt. Annars får vi lägga dem på varsitt ställe några dagar och minikura honom. Får väl ha honom i tvättstugan... :roll:.

Vad de har att komma med till försvar? Ingenting! Och vi hade inte ens fått göra den första andningsregistreringen om inte jag hade ringt en läkare som forskar inom området, har gott anseende och som ansåg att en utreding behövde göras. Förra omgången med larm, i våras, blev jag i stort sett avfärdad som hysterisk eftersom jag hade andningslarm till en fullgången, fullviktig, frisk bebis.

Den här gången blev vi inlagda tack vare läkaren ovan (efter mycket krångel, eftersom läkaren han pratat med inte behagat notera att han ringt). Men eftersom de inte kunde hantera sina egna andningslarm (de glömde bl.a. sätta på det - till en unge som är inlagd för apnéer) och lade honom i ett tämligen ljust rum med tre andra barn som grät/skrek större delen av natten, så valde jag att åka hem dagen efter. Läkaren som skulle gå ronden tittade på honom i förbifarten (hade inte läst journalen, hade inte pratat med mig) och frågade varför jag hade larm till ett så stort barn. Hon ändrade uppfattning då hon läst journalen och hört vad det rörde sig om.

Dessutom är det en dryg månad sedan första registreringen gjordes och jag har fått besked om att jag ska vara glad för att det inte tar längre tid innan nästa undersökning görs (imorgon). Då förra registreringen gjordes noterade jag tid och lillgubbens status vid varje larm, men läkaren som utvärderade har skrivit att jag varit in och stängt av/satt på utrustningen + vakat hela natten. Och han vägrar att göra ens en journalanteckning om att det är fel. Hela texten fullkomligt skriker "hysterisk morsa"...

Jag är inte så väldigt glad över hur vården utvecklats, men det är väl inte så konstigt... Dock tacksam för de individer som klarar av att hjälpa trots systemet. Och glad att jag är enveten som en röd gris och verbal så det räcker.

/Marie

/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Oj, nä mitt förtroende är inte högt heller måste jag säga. Har inte behövt så mycket hjälp, men när man väl ringer och frågar efter något så avfärdas man om man inte står på sig ordentligt.
Jobbigt för dem som inte orkar.

Jag har många gånger hört uttrycket man måste vara frisk för att kunna vara sjuk.

Ja, jag skulle nog köra en minikur, om det inte vänder av sig självt. Men Anna själv brukar påpeka att syskonet inte störs av ramsa, utan också blir påmind om att det fortfarande är natt.
Jag vet inte, jag har bara Vera, så det kan jag inte svara på.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej!
Jag brukar ramsa dem över en kam de gånger det behövs, och det stämmer bra att de inte störs av det. Men iom att storasyster skall upp och så småningom iväg till dagis så får jag dela på dem på något vis om det inte ger sig efter helgen. Imorgon ska vi skrivas in för den stora andningsregistreringen, och då blir det ju halvknas hur jag än gör.

Jag ska inte ge mig in längre i klagomålen över sjukvården (då blir jag nog uppmanad att ge mig iväg till kackelforum), men jag har med eget larm till sjukhuset imorgon - den avdelningen vi skall till har inte tillgång till något! :evil:

Tack för att ni finns!
/Marie

Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej MarieH :D

Har tänkt mycket på er och undrat hur det gått med lillpojken :heart: och andningsregistreringen :?:

Kram från Nancy
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej!
Tack för omtanken! :heart:

Jag skulle just in hit med glada nyheter - det är inget farligt! De vet fortfarande inte vad det är, men igår gjorde de en lungfunktionskontroll också och den visade att han reagerar normalt i alla situationer som kan innebära fara :D. Han sövdes och så höll de en mask för näsa och mun där de tillsatte olika gasblandningar och kontrollerade hur han reagerade, och det gick bra på alla punkter. Vi har visserligen inte fått det officiella svaret ännu, men det är samma läkare som gjorde undersökningen som skall analysera resultatet så det bör väl bli samma svar...

De lyckades dock att få mig att bli nervös efter den undersökning som jag skrev om tidigare, för det damp ner ett brev i lådan utan egentlig information annat än att de hade försökt ringa men inte fått tag på mig och att han skulle in snarast för ytterligare undersökning. Och sedan kunde jag inte få något svar på varför, ifall det var något fel på mätningen, på honom eller vad sjutton det gick om. Men det visade sig att lungÖL hade bestämt att den skulle göras för att säkerställa att andningsuppehållen inte skulle leda till något farligt, innan de rekommenderade att andningslarmet kunde tas bort. Han blir ju snart för stor för larmet ändå, lillskrutten är nästan ett år nu :heart: Han tog sina första steg i förrgår!

Så nu ska vi försöka återgå till det normala, det ska bli jätteskönt!

Kram,
Marie

Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Marie :D

Underbart att allt verkar var i sin ordning ändå :D Jag förstår att de dock skrämde dig rejält med det där brevet :evil:

Hur skall du göra med larmet framöver :?: Känns det som hinder eller tillgång i nuläget :?: Kan avslöja att vi (trots att vi varit förskonade från det ni upplevt) fortfarande inte plockat bort larmet och Leia är ändå 16 månader... Jag läste följande på Babysense hemsida (har dock inte märkt av det ännu):

"BABYSENSE andningslarm är tillverkat med två funktioner för att uppmärksamma andningsuppehåll optimalt. En av funktionerna är att BABYSENSE larmar om kontrollpanelen inte kunnat registrera rörelser från barnet inom 20 sekunder. Den andra funktionen innebär att larmet mäter rörelsefrekvensen hos barnet minut för minut. Om rörelsefrekvensen understiger 10 per minut larmar det också. Små barn har en naturligt hög andningsfrekvens, ju äldre barnet blir desto lägre blir den naturliga andningsfrekvensen. Det kan då innebära att BABYSENSE känner av för få rörelser per minut och i så fall orsakar fellarm."

Jag håller tummarna för att ni får en ordentlig analys från läkaren inom kort.

:D Passar på att gratulera lille sonen till hans motoriska framgångar, härligt :thumbsup: :heart:

Kram från Nancy
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"