Omega 3/Eye Q?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Mindy

Omega 3/Eye Q?

Inlägg av Mindy »

:D
Vi är mycket dåliga på att äta fisk här hemma. Själv äter jag mina Omega-kapslar och försöker välja bra oljor och äta avokado etc. Det äter Simon också! Men för att komplettera så köpte jag Omega 3-olja på hälsokosten, för barn med tuttifrutti-smak. :arrow: Gillas inte :!:

Har ni några andra tips? Jag vet en sort med mindre kapslar, men törs man ge till barn?
Eye Q, hur smakar det för de små? Eller är det kapslar och går de i så fall att svälja för en 2-åring?

PS. Försökte aktivera en gammal tråd i ämnet men vet inte vad som hände med den. :roll:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
kerstin

Inlägg av kerstin »

Hej!
Kan varmt rek. Eye Q. Men den smaka tyvärr också illa.
Finns i kapslar men det hade jag nog inte gett en 2åring...då man ska äta 6 st den första tiden.
Mina små föredrar citrussmaken framför vaniljen.
Blanda ut oljan i ett litet snapsglas eller dyl med en god dricka... eller lite kräm kanske? (sockret de får i sig via drickan/krämen är en strunsak i jämförelse till nyttan utav fiskoljan tycker jag)
Liten att tugga på efter att man tagit oljan är också bra, då tuggar/äter man liksom bort smaken.
Glöm inte den självklara attityden :wink:
Ha det bra & lycka till :D //
anna71

Inlägg av anna71 »

Om du köper flytande olja istället kan du fylla på pyttelite juice i ett snapsglas, sedan oljedosen ovanpå och sen ytterligare lite juice överst. Inte blanda. Svep!

Tänk på att oljorna ska stå ljusskyddat i kylskåpet, annars härsknar de genast. Gäller för övrigt alla oljor.

Undvik alla vegetabiliska oljor som inte är olivolja. Då får man i sig för mycket omega-6 som vi redan får i oss alldeles tillräckligt av genom att äta normalt. Det verkar som om kroppen tar hand om omega-6 molekylerna innan den använder tillgänglig omega-3, vilket inte händer om de andra fetterna istället utgörs av olivolja som är enkelomättat, eller mättat fett.
-----------------------
Flicka f?dd juli 2002; kurad vid 7 m?nader
Pojke f?dd april 2004; verktygad sen han f?ddes
Gablex

Inlägg av Gablex »

:arrow: Glöm inte nötter! Det finns en massa bra fetter i nötter också, och numera kan man ju hitta massor med olika sorter. Till små barn bör man kanske finhacka för att se till att de inte sätter i halsen, dock....
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Mindy

Inlägg av Mindy »

Nötter äter han! :D Tack alla! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"