somnar ej om själv på dagarna

Skriv svar
HannaMaria

somnar ej om själv på dagarna

Inlägg av HannaMaria »

hejsan!

nu börjar det vara ett par månader sedan jag skrev senast. vi har fått fira 1 års kalas och min lilla charmör promenerar omkring på raka ben och är såå söt.
kurad blev han för 3 mån sedan och nätterna är för tillfället strålande. visst gråter han till ibland, men den biffen klarar han galant på egen hand. han somnar nöjd och glad i sin säng och är också nöjd när han vaknar.
natt är det mellan halv 8 och halv 8. I praktiken sover han ungefär 11-11,5 h eftersom det ofta tar lite tid för honom att somna och så vaknar han i princip alltid innan väckning.

problemet är dagsluren ( c. 12.30-14). Jag lägger honom ute i vagnen och han somnar själv. Han skriker varje gång.... ´men efter c. 15 min somnar han i alla fall. Men varför ska han skrika???? sen sover han c. 35-55 min. innan han vaknar. då går jag ut och vagnar honom till sömns. han somnar snabbt om och sover c. 30 min till. totalt blir det oftast c. 1 h 10 min. efter att han vaknar andra gången somnar han inte om även om jag vagnar honom i 20 minuter.

jag skulle vilja att han lär sig att somna om själv ifall han vaknar upp. vi får en till baby i december då skulle det vara skönt att inte behöva springa ut hela tiden. jag har inte heller ro att vila själv då jag vet att han ändå vaknar snart.

finns det någon med erfarenhet av detta?? och hur får jag honom att somna in utan att vara så ledsen??? (på kvällarna gråter han ju inte alls)

åter igen tack anna för detta forum. det är sååååååååååå skönt att få sova på nätterna!
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Visst är det gott att få sova på nätterna :!: Tack söta för varma ord :oops: :lol:

Se till att han skrattar och är glad innan han läggs, och lägg honom bara. Vagna inte en massa; det behövs inte alls längre. Han vet vad som gäller (och 20 min är i vilket fall som helst ungefär 18 min för länge). Lägg tillrätta, sakligt och snabbt och ordlöst, skaka lite i handtaget och GÅ. Iväg med dig :!: Ta med dig en hurtig glad ramsa x4 på vägen ut och bort.

Och låt honom sedan vara i fred. Ge honom ett par dagar så här. Låtsas att du är svårt handikappad och inte kan göra mer (än att se till att han fått alla sina behov tillfersställda vid målet). Eller låtsas att du faktiskt har 17 andra bebisar (för att inte tala om 18 kor) att ta hand om - NU :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"