kan inte få tummarna ur .....
kan inte få tummarna ur .....
nu har jag fått nog!!! min älskling är 4 1/2 månad och snuttar ju FORTFARANDE om nätterna!!!
men så har jag försökt samla kraft och TRO på att jag ska klara att genomföra en sömnkur, men så kommer en "jag-vet-bäst människa" och ger mig dåligt samvete, för att jag inte orkar eller vill ge min son den tryggheten, som det ger med att nattsnuttam tudligen!? men jag vill vara utvilad!!och ORKA leka och vara en glad mamma, och att min son ska få regelbunden sömn och inte vakna femtielva ggr på natten och snutta på mitt bröst
men jag har försökt läsa HUR man ska gå tillväga, men det är så mkt att läsa, så jag blir lite förvirrad
sen behöver jag ha en STOR spark i baken oxå! eller finns det kanske ngn från Karlskrona här som vill hjälpa mig O:)
Jonathan 8/6-06 min ?lskade son
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Vad sägs om att backa bandet och låtsas att din lilla älskling är sisådär tre veckor, en månad
Lätt som en plätt
Framhärdar du i att lyssna på jag-vet-bäst-människor (som jag i och för sig tycker kunde ta över några nätter i så fall för att omsätta sina visdomar i praktiken
Men du kan. Det är faktiskt inte så svårt. Du ska bara öva dig i konsten att bestämma själv
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
tack för att du svarade!!!
ja alltså, jag VILL inget hellre än att min son OCH jag ska sova bättre! och tänker man efter lite, så är det ju många bebisar som inte kan konsten att somna själva!
och inte tror jag då att detta ska blo bättre med tiden, som så många säger! "ge honom den tryggheten som bröstet ger" men det gör ju även, att somnar han vid bröstet - så vaknar han av att jag INTE ligger bredvid honom m bröstet till hands
men jag förstår inte riktigt dem begreppen du anv, att man ska bavka och dra ihop nästa månad?? alltså EXAKT hur menar du? för så länge jag inte FÖRSÅTe hur jag ska gå tillväga, kan jag ju inte börja! men jag vill ju att det ska bli bättre!! allt blir lidande nu! jag blir sur ovh vresig om dagarna! har ingen energi till ngt!!inte ens äta middag tills m min sambo orkar elelr ja vill jag, då jag ju är sååå less och sur framåt kvällen
ja snart hör nog din bästis mina tårar, om det håller på lite till
så du har en bästis här i karlskrona?
ska försöka läsa lite nu och försöka förstå vad du menar med att dra ihop månaden
mvh Eva m Jonathan
men jag förstår inte riktigt dem begreppen du anv, att man ska bavka och dra ihop nästa månad?? alltså EXAKT hur menar du? för så länge jag inte FÖRSÅTe hur jag ska gå tillväga, kan jag ju inte börja! men jag vill ju att det ska bli bättre!! allt blir lidande nu! jag blir sur ovh vresig om dagarna! har ingen energi till ngt!!inte ens äta middag tills m min sambo orkar elelr ja vill jag, då jag ju är sååå less och sur framåt kvällen
ska försöka läsa lite nu och försöka förstå vad du menar med att dra ihop månaden
-
annawahlgren
Du läser kompendiet tills du kan det utantill, helst drar ut det förstås så att du kan ha det klistrat på näsan.
Och så låtsas du att han är tre veckor (den egentliga födelsen). Där börjar du med Standardmodellen för nyfödda.
Efter en vecka, när du har fått ordning på principen 1,5 - 2,5 på ett ungefär, med två nattmål, låtsas vi att han är en månad, vilket han ju "är" också, om man säger.
Då går du efter månadsgamla små Skräp och strävar til principen 2-2 samt slopar ena (första) nattmålet, med hjälp av vagning (står beskrivet), så att han får sex tim sammanhängande sömn.
Efter en vecka så låtsas vi att det har gått en månad. Då är han två månader, säger vi, och du följer kompendiet för små tvåmånaders Skräp (åtta tim sömn), klockrent schema för hela dygnet.
Efter ytterligare en vecka är han tre månader säger vi och du ger honom tio tim sömn.
Efter en vecka till är han fyra månader och du introducerar 12 tim sömn. Du har då "avverkat" tre månader på en. Förstår du
Och därmed är du strax ikapp
Min bästis, ja, hon finns verkligen i Karlskrona, men hon är bättre på Sova hela natten-kuren än på Standardmodellen. Så inte ska vi väl behöva använda henne, eller hur
Med Standardmodellen "från början" behöver man aldrig kura.
okej, då förstår jag lite bättre!! ska genast se om jag kan hitta modellen för små bebisar!! men en fråga bara - vad är det för skillnad på standardmodellen och sova-hela-natten kuren?
brukar man anv standardmodellen om bebisen är som min?eller är det för att jag gjort som jag gjort, med amningen och nattmålen?

brukar man anv standardmodellen om bebisen är som min?eller är det för att jag gjort som jag gjort, med amningen och nattmålen?
hmmm stötte genast på ngt jag undrar över!! hur ska man amma i 1,5 timme??? han äter i ca 10-15 minuter, sen är han nöjd!!! kan ju vara för att han faktiskt är 4 1/2 månad och blir mätt snabbare! men varför ska man amma så länge?? det går ju inte
han äter var 3:e timme nu, sen gröt på kvällen. Sen äter han några ggr på kvällen, men problemet på natten är ju att han snuttar på mig! jag är hans napp! så därför kanske jag skulle ha honom i vagnen redan från början?? lr vad tror du?
han äter var 3:e timme nu, sen gröt på kvällen. Sen äter han några ggr på kvällen, men problemet på natten är ju att han snuttar på mig! jag är hans napp! så därför kanske jag skulle ha honom i vagnen redan från början?? lr vad tror du?
-
annawahlgren
Var lite noga nu. Om du alls vill ha era goda nätter till stånd
Standardmodellen säger inte att man ska amma i 1,5 tim (än mindre i 2 en vecka senare).
Barnet ska sova på mage på egen plats med larm.
Om man alltså vill ha dessa goda nätter
nu är jag lite mer påläst! men så har jag ändå en fråga.... du skriver att man efter 1:a målet ska "umgås" med barnet - men då min son är snart 5 månader, kräver han ju lit emer aktivitet än att vara inlindad i en filt (även om det ju är dundermysigt
) men sen, när det då är dax för att sova..ska han sova i 2 1/2 timme? men, nu sover han bara 45 min/ gång
och ska jag låta han somna i famnen, som vanligt?
hoppas du hinner svara tills imo! tänkte försöka mig på detta nu, så vi kan få ett slut på dessa dumheterna - som är enbart MITT fel, jag vet!
men nu, till bättre vetande
hoppas du hinner svara tills imo! tänkte försöka mig på detta nu, så vi kan få ett slut på dessa dumheterna - som är enbart MITT fel, jag vet!
men nu, till bättre vetande
Jag hoppar in här
När du matat första gången så byter du blöja och "umgås" som du skriver. Nu är ju sonen din stora killen så ta med honom i jobbet du gör(social delaktighet), han kan hjälpa till diska, tvätta, ja allt som behövs för att livet ska funka.
När du sedan matat omgång 2 så lägger du honom vaken, på mage, med larm i vagnen. Det är här vagningen kommer in. Läs på här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=10
/Elle
När du matat första gången så byter du blöja och "umgås" som du skriver. Nu är ju sonen din stora killen så ta med honom i jobbet du gör(social delaktighet), han kan hjälpa till diska, tvätta, ja allt som behövs för att livet ska funka.
När du sedan matat omgång 2 så lägger du honom vaken, på mage, med larm i vagnen. Det är här vagningen kommer in. Läs på här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=10
/Elle
hejsan Elle!
aha ja då förstår jag! då får vi dra upp vagnen till lgnheten! men ngt larm har vi inte
men måste man ha det? han har sovit på magen i 1 1/2 månads tid! han har själv rullat över så länge!
Men, det står att man ska dra vagnen, men han ska inte somna! hur vet man hur länge som är lagom? för drar jag för lite, så skriker han - har gjort så innan (utomhus) fast tills han somnar! och nu när han är 5 månader, ska han ändå sova 2.5 timme?? och lägga sig vid 22.30?
jag vet, många frågor..men frågar jag inte, så kommer detta INTE gå igenom!för jag är inte helt införstådd än!
aha ja då förstår jag! då får vi dra upp vagnen till lgnheten! men ngt larm har vi inte
Men, det står att man ska dra vagnen, men han ska inte somna! hur vet man hur länge som är lagom? för drar jag för lite, så skriker han - har gjort så innan (utomhus) fast tills han somnar! och nu när han är 5 månader, ska han ändå sova 2.5 timme?? och lägga sig vid 22.30?
jag vet, många frågor..men frågar jag inte, så kommer detta INTE gå igenom!för jag är inte helt införstådd än!