Hjälp önskas till enmånaders pojke!
-
Annagalenpanna
Hjälp önskas till enmånaders pojke!
Hoppas nu få hjälp på denna fantastiska sida! Vill veta allt om hur jag genomför standarsmodellen för en sån liten kille som vår..Om han inte är för liten? Han är en kille med MKT humör och han e minst lika mkt missnöjd som nöjd. Han både ammas (litegrann..han fäktas, blir arg och släpper när jag lägger honom till bröstet...)och får tillägg. Börjar alltid med att försöka amma honom. Sover högst tre timmar i sträck om natten..sen e han vaken i kanske två..Omöjligt att få honom att somna om! Går det att göra något såhär tidigt??
-
susanneethel
Hej Anna!
Ja, du kan införa standardmodellen. Det tycker jag låter som en jättebra ide
Jag fick inte till det med Karl, jag var för sent ute och hade gjort helt fel så det fick bli sova-hela-natten-kuren då.
Det står mest om standardmodellen i Barnaboken. Här står det också en del:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8735
Men jag rekommenderar att du läser boken
Den här alltså:
http://www.bokus.com/b/9163842025.html?pt=search_result
Ja, du kan införa standardmodellen. Det tycker jag låter som en jättebra ide
Det står mest om standardmodellen i Barnaboken. Här står det också en del:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8735
Men jag rekommenderar att du läser boken
http://www.bokus.com/b/9163842025.html?pt=search_result
-
Annagalenpanna
-
kattklo
Hej!
Vi införde standardmodellen när var Vera 5½ vecka och vid den tidpunkten skrek hon varje kväll i flera timmar (ont i magen; hennes kropp var spänd som en fiolsträng etc). Efter några få dagar med standardmodellen försvann de direkt. Hon var iofs inte så gnällig på dagarna men förändringen var otrolig!
Vi införde standardmodellen när var Vera 5½ vecka och vid den tidpunkten skrek hon varje kväll i flera timmar (ont i magen; hennes kropp var spänd som en fiolsträng etc). Efter några få dagar med standardmodellen försvann de direkt. Hon var iofs inte så gnällig på dagarna men förändringen var otrolig!
Vera född 24 Aug 2006 - standardmodellad från 7 veckor
Axel född 11 Sep 2010
Axel född 11 Sep 2010
-
susanneethel
-
Annagalenpanna
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Magläget underlättar kolossalt. Sömnen blir bättre och "magontet" försvinner. Magläget är det naturliga sov (och vaken-) läget för ett litet barn. Precis som för en liten sköldpadda.
1. Du bör ha andningslarm i vilket fall. Jag brukar ha det i elva månader, men det är kanske inte alldeles nödvändigt. Tro bara inte att ryggläget är någon som helst garanti för att det värsta inte skulle kunna inträffa. PSD beror på (för långt) andningsstopp därför att andningen inte går automatiskt på ca ett halvår vid djup sömn, oavsett hur barnet ligger. Alla nyfödda gör andningsuppehåll flera gånger om dygnet på så länge som 40 sekunder. Det är få vuxna som skulle klara av det.
2. Man får ingen bra vakentid och inget bra umgänge med små barn "som skriker / är missnöjda hela tiden". Man måste angripa problemet vid roten. Till att börja med heter problemet överlevnadsångest. Sedan tillkommer övertrötthet. Sömndeprivation slår (minst) lika hårt mot barnet som mot de vuxna.
Börja med att studera "Standardmodellen, kompendium 0-2 mån" här på sidan, tycker jag
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Annagalenpanna
Tack för alla svar och för välkomnandet!
Har läst kompendiet och håller på med barnaboken! Vad jag inte blir klok på är: Ska jag börja med standardmodellen en morgon och väcka honom på lämplig tid....eller ska jag se honom som ett sk "kolikbarn" och kura honom enligt din metod först Anna? (Eller nån annan som kan hjälpa till....) Saken är den: Att hur mkt mat jag än proppar i honom; När jag trugat fleeera ggr och han absolut inte tar en droppe till..så skriker han ändå! Eller det tar ett tag att få bort det beteendet?
Har läst kompendiet och håller på med barnaboken! Vad jag inte blir klok på är: Ska jag börja med standardmodellen en morgon och väcka honom på lämplig tid....eller ska jag se honom som ett sk "kolikbarn" och kura honom enligt din metod först Anna? (Eller nån annan som kan hjälpa till....) Saken är den: Att hur mkt mat jag än proppar i honom; När jag trugat fleeera ggr och han absolut inte tar en droppe till..så skriker han ändå! Eller det tar ett tag att få bort det beteendet?
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022