OKTOBERBARN 2005

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
nina80
Inlägg: 71
Blev medlem: ons 18 jan 2006, 18:17
Ort: Stockholm (Haninge)

Inlägg av nina80 »

Här går det undan och full fart framåt.
Mitt lilla busfrö har börjat gå nu. Hon riktigt strålar och man ser hur lycklig hon är över att hon klarar av det. Mamma och pappa är naturligtvis jätte stolta precis som för alla framsteg hon gör...
Mamma till Emmy f?dd 2005-10-07
(Och till Elin f?dd 2004-11-23 som tyv?rr inte fick stanna kvar hos oss p? jorden)
HannaMaria
Inlägg: 293
Blev medlem: sön 22 jan 2006, 09:08
Ort: Finland

Inlägg av HannaMaria »

Är det många andra oktoberbarn som går redan? Vår son stiger upp och står själv, men några steg vill han inte ta... Men man ska väl vara glad så länge de kryper då de inte är lika snabba då!!!

Bara lite nyfiken!
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Åtta steg i en stor böj har Emil tagit och nu är han så stolt när han kan ta något steg då och då utan att hålla i sig. För övrigt så går han som en dröm med sin gå-vagn eller när han håller i något stadigt.
Tand nr sju och åtta har spräckt fram så leendet är numera glimmande av vita små piggar.
Första golfrundan är avklarad tillsammans med mormor, två kusiner och Pappan. Kul som bara den tydligen så det verkar bli fler rundor på golfbanan framöver.

Det är full fart framåt som gäller, ett sprudlande skratt, god aptit och god sömn.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Gnilla
Inlägg: 52
Blev medlem: sön 21 maj 2006, 22:42
Ort: Finland

Inlägg av Gnilla »

Igår tog Adam sina första steg...fast det gick mycket fort och med framåtlutad ställning så han rasade in i mammas famn! :lol: Står själv gör han då och då. Tids nog springer de små skruttarna fram i full fart! =D> Adam har hela 2 tänder... :lol: ...så han äter ganska finfördelad mat ännu. Har ni börjat ge vanlig mjölk, ost och sånt åt era oktoberbarn ännu? Vi har precis börjat blanda vanlig mjölk i modersmj.ers. Grynost är en hit! :thumbsup: . Sover era skruttar fler än en gång per dag längre? Adam sover bara en gång, 2 timmar mellan 13-15 ungefär, och det verkar räcka. Sen lägger vi honom 20.30 och han sover som en stock till ca 07.30. Vad har ni andra för rutiner?
Go´och gla´är han mest hela tiden :lol: !

Kram, Gunilla
Gnilla/
Njuter av livet med Adam -05, Evelina -97
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Emil äter det mesta faktiskt, dricker vatten till maten och välling morgon och kväll. Ost äter han bara lite av på sin frukostsmörgås, det mesta får hundarna som han gladeligen matar med allt han kommer över.

Här sovs det fortfarande två gånger per dag och det känns som om det behövs ett bra tag till. Natt är det mellan sju på kvällen och sju på morgonen, sen sovs det en fyrtiofemminutare mellan nio och kvart i tio och långluren på en och en halvtimme tas mellan klockan ett och halv tre.

Idag var vi på simmis för första gången den här terminen och jag kan säga att för Emil är det veckans höjdpunkt. Han älskar att bada, simma, plaska, dyka och leka i vattnet. Fick han bestämma skulle han få bada flera timmar per dag :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Gnilla
Inlägg: 52
Blev medlem: sön 21 maj 2006, 22:42
Ort: Finland

Inlägg av Gnilla »

\:D/ NU GÅR HAN! =D>
Det är ett tag sen Adam tog sina första steg, sen dess har han inte gått alls. IDAG, helt utan förvarning, helt utan att nån "lockade" på honom så gick han iväg, över en meter! :lol: Gissa om han var nöjd \:D/ ! Så nu har han övat hela dagen, här och där, släppt ur sig och gått iväg en bit. Tänk hur plötsligt det händer! KUL!! \:D/
Hur har ni det allihop? Har inte läst nåt nytt om "medbröder-och systrar" i oktoberskaran på länge. Har nån annan stött på problem vid nattningen? Pappa och jag nattar varannan kväll. Det har aldrig varit några problem med pappas nattning, men helt plötsligt började han gråta när jag nattade! :shock: :-k Det gick bra att lägga honom men när jag började ramsa och gick ut så började han gråta. Sen när ramsan tog slut så tystnade han efter en stund...Några kvällar höll han på men nu ikväll gick det bra igen :!: :?: Blev lite förvirrad men jag antar att det var nån slags protest för att testa mamma lite.

Snart får vi gratulera våra blivande 1-åringar! Visst går tiden fort! Hur ska ni fira och vad blir det för presenter?

Ha det gott! Kram :heart:
Gnilla/
Njuter av livet med Adam -05, Evelina -97
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jösses vad tiden går fort :!: I Torsdags fyllde Emil 1 år med pompa och ståt kan jag lova. Farmor var på plats och vi har hunnit med tre kalas varav det ena kalaset var sittande middag för släkten på 13 personer. Trångt blev det i vårt lilla, lilla hus men så härligt. Emil är som vanligt i sitt esse och charmar alla.

Nuförtiden går han gärna och mycket, oftast med en liten hand om ett vuxet finger men även för egen maskin. Händerna klappas och han leker tittut med alla genom att hålla för sina egna ögon. Fast han tjuvkikar lite mellan sina fingrar :) .

Sover gör han gott och gärna i sin egen lilla spjälsäng i sitt lilla rum. Natten är 12 sköna timmar och så blir det ett pass på två timmar mitt på dagen. Simträningen fortsätter på söndagarna och det är hur roligt som helst för oss alla inblandade. Emil far runt i bassängen som en elvisp, dyker och plaskar som en vilde, en riktigt glad och lycklig vilde.

Just nu är Pappa hemma medans jag jobbar hela dagarna vilket Emil tycker är helt ok eller kanske mer än så. Han har himla skoj med Pappa, de lagar mat, bakar, går med hundarna och upptäcker hela lilla världen.

Äter som en häst gör han, visserligen en liten häst men ändå. All mat slinker ner och favoriter är nog de rätterna som är lite mer kryddade och smakrika. Frukt ätes i stora lass och där är nog apelsin och mandarin favvosarna.

Livet är toppen kan man sammanfatta det hela med :!: :D

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Grattis Emil i efterskott :D När kommer du till Stockholm och leker? \:D/

Kram Olle
ps mamma hjälpte mig att skriva :wink: ds
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Gnilla
Inlägg: 52
Blev medlem: sön 21 maj 2006, 22:42
Ort: Finland

Inlägg av Gnilla »

Grattis Emil! \:D/
Adam fyllde 1 år i fredags och med pompa och ståt det med! \:D/
Det är nog nåt speciellt med 1 årskalas tror jag! Det var farmor, farfar, mormor, morfar, gammelmormor, moster, morbror + kusiner i mängd och massor och Adam stortrivdes, lite förvånat först :lol:. Han är en riktig glad buse. Går omkring och ropar på syrran och pappa om de inte är i närheten och går gör han hela tiden. Ibland tappar han balansen och då kryper han fort som bara den iväg. Trappor klarar han galant både upp och ner, så här har vi både grindar och dörrar från källaren till övervåningen :thumbsup: . Sover gör han åxå, som en riktig karl... Somnar 20.30 och i morse fick jag väcka honom kl 10 eftersom vi skulle på 1-årskontroll kl 11!! Han är ingen liten 1-åring...83,5 cm och 12,8 kg...inte konstigt att man får ont i ryggen :lol: .
Han älskar frukter av alla de slag men är lite krånglig att mata...det har han egentligen inte tid med!! Så han har gärna en liten burk som han sätter brödbitar i och plockar av och på locket på medan man matar honom. Han äter fortfarande ganska finmalen mat för han har bara 2 tänder...så det är ju lite svårt att tugga då.
Det är helt fantastiskt att se hur de utvecklas och hur fort allting går!
Grattis alla oktoberbarn! Hoppas ni har det bra ni åxå!

Kram på er! :heart:
Gnilla/
Njuter av livet med Adam -05, Evelina -97
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Grattis på 1-års dagen ADAM \:D/

Jo du Olle, jag kommer till Stockholm i november men då ska vi bara gå på ett sånt där årsmöte med hundklubben. Men nästa gång vi kommer upp, det blir efter jul säger mamma då kommer jag och leker med dig. Jag kan ta med mig någon kul grej och visa dig.

Kram Emil genom mamma Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Det ska bli skoj Emil \:D/ Våra mammor får ordna så vi ses och kan leka!

Kram Olle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
nina80
Inlägg: 71
Blev medlem: ons 18 jan 2006, 18:17
Ort: Stockholm (Haninge)

Inlägg av nina80 »

Här sitter man och undrar var hela året har tagit vägen...
Jag ska börja jobba 1 november - Får lite ont i magen bara jag tänker på det. Pappa ska i och för sig vara hemma nu men det känns ändå som om jag överger mitt barn. Usch! Dottern kommer det inte att gå någon nöd på men jobbigt kommer det att bli för mig, samtidigt som jag verkligen vill unna min make detta också.
Mamma till Emmy f?dd 2005-10-07
(Och till Elin f?dd 2004-11-23 som tyv?rr inte fick stanna kvar hos oss p? jorden)
Sommar
Inlägg: 214
Blev medlem: tis 07 mar 2006, 09:58
Ort: Närke

Inlägg av Sommar »

Hej alla!
Länge sen jag var på den här tråden! Och jag håller med, vad fort ett år går! Annie har också haft sitt ettårskalas! Åt tårta för första gången, och det var såååå gott :D
AW blev ju farmor på Annies stora dag!

Hon tog sina första steg på 11 mån dagen, men sen tog det ett par veckor innan hon gick för fullt!

Annie sover fortfarande två gånger om dagen, vi har 11 h natt så det kanske får vara två pass ett tag till!
mat är gott för det mesta, men vissa saker visar hon bestämt att hon inte vill ha! :)

Helst är hon ute, gräver i sanden och äter stenar :wink: Ska man sen gå in blir det ett herrans liv :lol:

GRATTIS TILL ALLA ANDRA ETTÅRINGAR PÅ TRÅDEN!

Kram Emma
Mamma till Annie 051020
HannaMaria
Inlägg: 293
Blev medlem: sön 22 jan 2006, 09:08
Ort: Finland

Inlägg av HannaMaria »

Åhh det här är ju en så härlig tid! Och så enkelt! Vår lille prins har äntligen börjat sova utan att gråta över huvudtaget på nätterna. Han är nöjd och glad för det mesta, äter ordentliga portioner och har så bråttom så bråttom. Jag tykcer att han blev extra nöjd sedan han lärde sig gå. Nu kan han ju ta sig så enkelt dit han vill.
Ikväll var vi ut på "promenad". Det blev nog c. 400 meter totalt!!! Imponerande!!!
Det är så skönt med fasta tider och rutiner!
Bara en månad tills lillen blir storebror!
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"