Vägrar äta men är hungrig

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
beccisen

Vägrar äta men är hungrig

Inlägg av beccisen »

Hej alla kära vänner.
Lillkillen har hunnit bli 3 veckor och ett problem har uppstått. Han äter och sover bra hela dagarna och på nätterna med förutom målet vid 18-19,00 tiden. Han kastar i sig maten och sväljer mycket luft, har jättesvårt för att rapa (har ganska svårt vid de andra målen med) och detta leder till skrik och tårar. Efter första omgången eller det som blir av den, så går det inte att få i honom mer. Han skriker och hackar med huvudet, men suttar hysteriskt på sin napp så hungrig är han. Jag har med god attityd av självklarhet erbjudit honom bröstet både liggande sittande och stående.

Det är inga problem med att det är störande i huset för övrigt eftersom storasyster redan sover då (tack Anna!) så jag är inte mer stressad under detta mål än något annat under dagen.

Jag känner att frustrationen börjar komma nu och jag mår dåligt när jag vet att han är hungrig och kommer inte till ro. Ska köpa minifom imorgon för att lätta på trycket i magen på honom.

Är det någon som kan komma med bra rap-tips och på vad jag ska göra för att få i honom maten. Är det kanske en ökningsperiod nu och hur gör jag då. Ska jag pumpa ut innan och ge honom från flaska detta mål?? Är det bara att stå ut i några dagar till??? Detta har hållit på i ca 5 dagar.

Hur hade ni gjort, någon som känner igen sig????

Det blir ju helt fel med sovning och ätande under natten och rutinerna kommer ju helt på ända.

Svar emottas vänligen :)
Mamma till Bustjejen -04, Flinkillen -06 och
Coola-killen -08
beccisen

Inlägg av beccisen »

Kan tillägga att jag ikväll har hållit på från 18,10 till 21,25 och det svider i min mammasjäl när jag vet vad han behöver :(
Coola-killen -08
T.P

Inlägg av T.P »

hej ,ja jag känner igen mej...hinner dock inte skriva ner allt nu..men sök på ex kvällstrassel och det låter som en god ide att pumpa ut på dagen för att ge till kvällsmålet..då bröstmjölken brukar vara lite tunnare..
minns ej riktigt hur länge ökningsperioden känndes av för vid andra gången den började började jag med tillägg
lycka till
barn födda 04/06/08
kokos

Inlägg av kokos »

Är han inte lite för trött för att äta så att han kanske behöver en liten extra lur? Vi lade in en 20-minuterslur på kvällen för att han skulle orka äta och vara vaken till kl 21. Detta hjälpte ett tag men efterhand insåg vi att han behövde nattas tidigt för han orkade inte vara vaken längre än till 19. Då fick han nattslurk i sömnen kl 22 istället och så blev det ett nattmål på det (kl 4).

Nu - äntligen - när han är 3 månader börjar han bli som folk även på kvällen (kritiska timmen har varit mellan 18-19). Efter badet har det varit en väldans massa gnäll. Men de senaste två dagarna har gnällandet uteblivit och vi har haft en glad liten kille även på kvällen.

Jag tycker alltså också att det låter som kvällstrassel!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Ewa

Inlägg av Ewa »

Tycker också det låter som solklart kvällstrassel. Så försök få till en 20-minuterslur (mitt i händelsernas centrum) och ge mat igen efter lilla luren.
Vad gäller rapar har jag hittat AWs råd här tidigare som jag använde mig av. Håll den lilla mot vänster axel med handflatan över ryggen och buffa med knuten näve uppåt/inåt samtidigt som du trycker lite lätt med handflatan. AW beskrev det säkert tydligare, men så här gjorde jag, om du hänger med, och raparna kom jättefint. Går mycket lättare att få ut dem om man går än om man sitter.
Lycka till!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
beccisen

Inlägg av beccisen »

Hej alla goa :!:

Jag kämpar fortfarande på och det börjar bli en ond cirkel känns det som. Lillkillen äter bra den första omgången från bröstet, men den andra så skriker han vid varje :!: ¨mål. Jag kan alltså bara få i honom en omgång från brösten och sedan får han somna till en stund så jag kan ta upp honom och ge honom i sömnen. Känns inte så kul precis. :cry:

Han börja som vanligt med sitt skrikande vid 18,00 tiden på kvällen och kan lugna sig för att direkt börja skrika igen när jag lägger honom till bröstet.

Hur ska jag få honom att äta andra omgången :?: :?:
Detta funkar ju inte och han blir ju aldrig proppmätt. Sömnen blir lite upphachad på eftermiddagen och kvällen.

Usch detta blev luddigt, men jag hoppas ni förstår mitt dilemma. :wink:

ps: han rapar nu fint och har inte ont i magen DS TACK
Coola-killen -08
kokos

Inlägg av kokos »

Hmmm... Förstår att det känns jobbigt när ni inte får till det så som du har tänkt. Jag funderar... Får du till ett MÖTE emellan amningsomgångarna? Om du ammar - rapar - ammar -rapar från bröst 1. Och sedan byter blöja och ser till att han har det supermysigt på skötbordet. Under skötningen sätter du upp honom på rumpan på skötbordet (med stöd så klar) och möter honom - pratar - ler - och småpratar glatt med honom. Och när du är klar: nya blöjan är på så lägger du honom till bröstet nöjd och glad. Men du gör säkert så? :?: ...

Jag måste verkligen ta mig tiden till det stora mötet och att verkligen vara social med honom. Ibland måste ju storebror vara med och möta honom så klart. Räkna alla tår, massera lite, prata om ditten och datten. Pussa ungen överallt så han blir helt salig. Få honom att njuta av livet, typ :D

Och sen - vad gäller det där kvällsgnället som drabbar oss också (men mindre nu än förut) - så gäller det att bryta mönstret. Idag har vi haft besök och lilleman var dödstrött när de åkte vid 17.30 (då hade han ändå sovit sitt sista pass till kl 17, men han gillar inte folk så speciellt mycket) och han började yla efter han hade fått första omgången (åt dessutom dåligt). Då bara stoppade jag ner honom i vagnen och fick dra några extra drag för att få honom att lugna sig, men efter en 5-minuterslur var han som förbytt. Åt vidare från samma bröst när han hade haft luren och fick lite tillägg på det. Började skratta under flaskmatningen och sen var kvällen räddad. Jättelustig kille. Men inget kvällstrassel blev det utan han somnade gott vid 19. :)

Ja nu har jag skrivit en hel uppsats, kanske utan att ge dig ett enda gott råd... :?
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
beccisen

Inlägg av beccisen »

Tack Kokos :!:

Jag ska försöka att göra den sociala biten ännu större och mysigare (den ha iaf blivit lidande nu under 4 dagar då jag varit sjuk). Storasyster är ju självklart med och är jätteduktig mot lillebror (fast man får passa så inte nappen åker in titt som tätt :wink: :D )

Känns skönt att man "får" lägga honom en 5-minutare även om han precis har sovit. Jag gjorde likadant igår och det gick faktiskt bättre. Lillkillen verkar vara en trött krabat då det inte finns en chans att köra på 2+2 utan max 1,5+2,5.

Jag får verkligen hoppas att han förstår att det kommer mat även efter man har rapat och att han inte är färdig efter att ha ätit en gån från bröst 1 :wink: :wink:

Skam den som ger sig.... nu tar vi nya tag :D :D
Coola-killen -08
beccisen

Inlägg av beccisen »

Hej

Vi har nu kämpat i 3 veckor med lillkillen, men han vill verkligen inte äta. Förra veckan (5v) hade han bara gått upp 100 gr mot 300-450gr föregående veckor. :(

Han äter bra på natten (2,30-3,30), äter bra på morgonen (7,00-7,30), ok på förmiddagen (runt 11,00) och ibland ok på eftermiddagen (runt 15,00). Sen börjas det.... Han skriker och gapar är jätteorolig och kommer inte alls till ro. Han vill inte vara vaken och inte sova inte heller äta. Runt 20,00 brukar han somna i vagnen, men då har han varit vaken eller i halvdvala och sovit jätteoroligt sedan 15,00-målet :!: :!: :(

Jag tror helt klart att han får i sig för lite mat, men hur ska jag göra :?: :?: :?:

Han äter sällan längre stunder än 5min och andra omgången från bröst ett tag han i princip aldrig efter rap. Han måste i princip varje gång sova ett par min för att vara tillräckligt lugn för att kunna äta från bröst nr två så allt känns så hackigt.

Kan suttar jättemycket på sin napp så det verkar helt klart som att han är hungrig.

Under dagen så är det i princip bara efter första målet på morgonen som han är nöjd och glad och vill ligga och titta på saker eller bara filosofera en stund. Under sin resterande vakna tid är lillkillen mycket missnöjd och vill vara med hela tiden. Han blir tvärförbannad om jag sätter honom i bilstolen (inomhus så klart) eller i babysittern, eller på golvet (inte på rygg då såklart)

De gånger (kan räknas på en hand) jag lyckats få i hon tillräckligt med mat under ett mål så har det varit en helt annan kille. Glad och framåt och framför allt inte gråtig och skrikig.

Vad ska jag göra????

Jag har även somnat hon på eftermiddagen för att han ska samla sig inför kvällen och inte vara för trött för att äta, men jag får vagna honom till sömns och han somnar inte av sig själv. Inte så konstigt med tanke på att han troligtvis är jättehungrig.

SKa jag gå över till ersättning som det kanske är lite mer krut i??? Har gett honom ersättning vid ett par tillfällen, men fattar inte det där med flaskan riktigt. Fortsätter dock att öva. Frågan är bara om han äter bättre bara för att jag går över till ersättning.

Hur hade ni gjort????

Jag lider ju med mitt barn :cry: :cry:

Ska försöka få en tid hos BVC denna vecka för att se om ökningen varit större denna gång.
Coola-killen -08
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Hej

* Testa att pumpa ur mjölk på morgonen efter amning (om du har extra) och ge på kvällen, den är fet, eller ge ersättning på sked eller i flaska.
Du kan försöka att öka din produktion genom längre amningar som stimulerar brösten, eller stimulera genom att pumpa mellan amningarna (och ge henne den mjölken + amma henne vid nästa mål). Att ge ersättning/tillägg är på intet sätt ett nederlag, huvudsaken är ju att hon blir mätt.

* Se till att hon sover tillräckligt och inte är övertrött.

* Vi rapade ofta genom att lägga barnet över ens ena ben, så magen låg över benet. Sen "dunkade" vi försiktigt i ryggen.

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Han och honom menar jag... Sorry! :oops:

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
beccisen

Inlägg av beccisen »

Hej igen :)
hjhelena skrev:Hej

* Testa att pumpa ur mjölk på morgonen efter amning (om du har extra) och ge på kvällen, den är fet, eller ge ersättning på sked eller i flaska.
Du kan försöka att öka din produktion genom längre amningar som stimulerar brösten, eller stimulera genom att pumpa mellan amningarna (och ge henne den mjölken + amma henne vid nästa mål). Att ge ersättning/tillägg är på intet sätt ett nederlag, huvudsaken är ju att hon blir mätt.

* Se till att hon sover tillräckligt och inte är övertrött.
Kram H
Problemet är inte mjölken för den finns i överflöd. Visst den kanske inte är lika kraftig på kvällen, men kl 15,00 borde det väl fortfarande vara kraft i den och han bråkar vid varje mål utom det på natten och det första på morgonen. Han tar första omgången men inte andra och sedan är snurran igång. :? Jag har gett ersättning med sked också, men han bara skriker. Det är det som är svårigheten vid de andra matningarna med... han skriker och vill inte suga.

Det är själva ätandet som är problemet. :wink:

Jag har honom vaken för det mesta 1,5 timmar för att sova 2,00-2,5 efter det. Han har jättesvårt att vara vaken så längre är nästan omöjligt. Kruxet är bara att sömnen inte blir riktigt god under hela sömnpasset eftersom hungern kommer tidigare än han borde gå upp alltså kommer allt i en konstig spiral. För lite mat ger för lite sömn ger för lite mat osv osv :(

Kan tillägga att han kräker väldigt mycket med så det gör ju inte saken bättre. INte så mycket hela tiden, men väldigt många gånger..

Nehej nu kallar storasyster och det är dags för ensamlek :) :)
Coola-killen -08
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Han har väl inte torsk? Dvs svamp på tungan? Om han har det är han jätte-vit på tungan. Det kan göra ont att äta då.

Om det är så kan du själv stryka på vickyvatten på tungan med en tops ller liten barntandborste, liksom gnugga lite. Lättare sagt än gjort. Ta också upp det på bvc, för om han gått med det ett tag kan du behöva nåt mer? Det kan också gå över på bröstvårtorna, så dom bör också behandlas. Hur vet jag inte, men bvc bör ju veta :!:

En tanke bara.
Kram Jenny
Ewa

Inlägg av Ewa »

Just att han kräker mycket i samband med gråt och problem vid matningen får mig att fundera också.

Jag har två mjölkallergiker och med min första (innan jag uteslutit mjölkprodukter ur min egen kost) liknade symptomen det du beskriver. Men han krampade också väldigt. Det kan förvisso se olika ut - och jag säger absolut inte att det skulle vara så, men du skulle enkelt kunna prova genom att utesluta mjölkprodukter (allt som innehåller mjölk i någon form, ströbröd, buljong m.m) under 1 vecka och på den tiden ser du i så fall resultat. Ett tips som kan vara värt att prova i alla fall.

Och så funderar jag lite över övertrötthet också, eftersom det är på seneftermiddagen det kommer. Det låter lite som det berömda kvällstrasslet också, så försök få till en 20 min lur i händelsernas centrum och fortsätt sedan kvällsritualen. Läs mer om det i Barnaboken, om du har den!

Lycka till!

Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
beccisen

Inlägg av beccisen »

Hej

Jenny H:

Nej torsk är det inte, för det har jag kollat med och tungan är rosa som den ska :) Tur är väl det iaf :)

Ewa:

Nja jag har funderat lite på mjölken med, men han krampar inte och just för kräkandets skull så gjorde min dotter det med utan att det var något "fel". Visst det kan ju vara olika med sonen iofs. Han fiser en hel del och bajsar bara var 3dje till var 4de dag så det kanske har med det att göra med. Kan det vara så vid laktosintolerans med eller är det tvärtom att de bajsar mycket då.

Jag kan absolut inte säga att han har ont i magen för det verkar det inte som. Det är bara precis innan han ska bajsa som han piper lite.

Ang kvällstrasslet så har jag snart läst sönder de sidorna i barnaboken och just att han ska ta en lur i händelsernas centrum verkar inte hjälpa. Jag får somna honom (vilket tar ett bra tag) och sedan sover han mycket oroligt och är inte på bättre humör när han vaknar förutom kanske 1-3 minuter efter.

Usch detta känns inte roligt alls :cry:

Det kan ju helt klart vara värt att prova det med mjölken iaf :) tack för tipsen :) :D
Coola-killen -08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"