Halkat av banan lite

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Rica

Halkat av banan lite

Inlägg av Rica »

Har en liten Olle på 5 månader som efter kurning sover hela natten, mellan 19.oo och 05.30. :D Sista timmen innan kl.07 då dagen egentligen ska börja har alltid varit knepig och oftast ammar jag senast 06 för att han bara ligger i sängen och knölar och letar efter tutte......... :oops:

Olle helammas men nu de senaste veckorna upplever jag att hanej blir riktigt mätt. :cry: Hade som ambition att helamma fram till 6 månader men det verkar som att det inte räcker med bröstet längre. Han är mycket missnöjd på dagen och kvällslurken som jag tidigare gav vid 19.30 hinner jag inte ge eftersom hannär så ledsen (och hungrig?) där vid 19 så det är bara att lägga honom. :cry:

Har provat att amma strax före 19 men har ingen mjölk som kommer tillräckligt snabbt och både jag och Olle blir stressade av det. Så han tuttar vid 18.15 tiden och somnar sen natt varpå mornarna blir tidigare och tidigare för oss :!: . Han är ju hungrig!! I natt vaknade han vid 03 och var jätteledsen och hungrig och jag var tvungen att amma på natten för första gången på jättelänge och börjar jag med det så antar jag att jag får fortsätta :roll:

. Han måste bli mättare och nöjdare på dagen och främst på kvällen men vad ska jag ge honom förutom bröstet. Nåt som mättar och som en liten 5månadersmage tål. Gav honom hans första smakportion potatis och lite olja vid lunchtid och det verkade smaka men det är ju så små mängder så här i början att det inte är nåt som mättar en hungrig varg. Har oxå provat med tillägg innan sängdags men det spottar han bara ut............Vet att mjölkproduktionen ökar ju oftare jag ammar men då följer jag ju inte schemat........börjar för första gången känna mej lite stressad av amningen- att det inte ska finnas tillräckligt när han ska äta och att han ska bli sådär förtvivlad. :cry:

Sömnschemat som vi haft dagtid har också falerat lite pga att han inte är mätt. Kan nån hjälpa med schema(hur mycket sömn/dygn) och lite snabba tips vad jag skulle kunna bjuda min älsking så att han (och övriga familjens ) natt blir skön :D Kan tillägga att han tappat i vikt vid senaste BVC besöket- inte mycket men han har inte gått upp på 2 månader(väger knappa 8 kilo) liksom att han när han vaknar alltid är ledsen- skriker och vill upp.Ska de inte kunna ligga vakna själva lite i den här åldern :?: Jag gissar att han är vrålhungrig :?: :!:
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej hej!

Din kille behöver regäla mängder mer mat. Han förmodlign behövt det ett tag nu...där av tidiga morna och gnällighet. Viktkurva är liksom det "synliga" beviset på det du redan vet, eller hur? :wink:

Ersättning, fyramånaders absolut. Servera om och om igen och börja med en liten skvätt, säg 20-30 ml som tillägg innan amning vid varje mål. Innan amningen för att han ska vara så hungrig som möjligt om han nu inte gillar det till en början. Om du är rädd att han till en början inte "köper" tillägget om kvällarna när han behöver det som bäst kan du pumpa om morgonen när du har mycket och fet mjölk och spara detta till kvällen och samtidigt fylla på med ersättning under dagen.
Till detta kan du absolut börja med mosade frukter och kokta mosade grönsaker. Vilken ordning du introducerar bestämmer du, BVC anser grönsaker först, jag körde frukt (banan) först och min son på 6,5 mån äter idag all mat med stor förtjusning.
Börja lägga till någon matskedar fint mosad banan vid en måltid, tex förmiddag varje dag. Efter tre dagar ungefär byter du mot annan god frukt, nektarin körde jag, tre dagar, sedan ny, här tog jag hemkokt äppelmos (kokta äppelbitar och liten skvätt vatten mixades till puré) och så förstås burkar från 4 mån med mango, persika och annat gott. Sedan finns broccoli, palsternackspuré och majs och morot - allt på burk om man inte vill koka och mosa själv. (Min son gillade tyvärr burkarna bättre än mitt hemkok :? ) Efter två veckor kan du lägga till gröt vid eftermiddagsmålet, smakportion till att börja med, sedan allt mer när magen och sonen vant sig. Och inom en månad har du två mål per dag som består av mat + mjölk.
När det gäller gröten började jag med Sempers 4-månaders majs och havregröt för att gå över till havregrynsgröt vid 5 månader (med torrmixade gryn för fin konsistens).

Sätt igång och mata lillkillen nu så han blir nöjd och mätt i magen och ni alla får sova lite längre om morgonen! :thumbsup:

Lycka till!
/Jennie
En goding till son född 0603 :heart:
Rica

Inlägg av Rica »

Tack Jennie! :D Du skrev det jag innerst inne visste-det är för lite med bara "brösttutt" för Olle och det är dags för lite mer mat! TAACK för putt i rätt riktning!! :wink:

Trot eller ej men nu i kväll tog Olle emot 50 ml 4 mån, ersättning och tuttade sen från mej och somnade glad och nöjd :D . Hur mycket tror du att han kan behöva innan varje mål? Blir det för häftigt att låta honom tutta så mycket han vill redan i morgon? Har aldrig haft tillägg till mina bägge andra killar och har ingen erfarenhet av det.

Så till schemat-hur mycket sömn behöver en 5månaders? Finns det nån som har ett färdigt schema för bebis i samma ålder som håller på att introducera mat att utgå ifrån? :shock: Kram och tack för snabbt svar......
T.P

Inlägg av T.P »

kolla på "kurbarnens hjälp forum för barn upp till ett år"
längst upp står mat-sovtider "klistrad" finns massa scheman att kolla in
barn födda 04/06/08
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej Rica!

Min son är ju bara någon månad äldre så jag minns faktiskt :D hans schema fortfarande. Din son behöver ca 15 h sömn per dygn och ett exempel på dagsschema är:

7 morgon, Mål 1 ersättning + amning så mycker som går ner inom 45 min (har du inte hållit "tiden" tidigare kan du ju vara lite flexibel till att börja med 45-60 min)
7.45 - 8.15 ensamlek 30 min
8.45- 9.30 sova förmiddag 45 min
10 Mål 2 frukt/grönsakspuré + amning tills han är riktigt mätt, behövs ersättning även här fyll på tills han är nöjd. Så småningom tar ju purén över men ibörjan ger man ju bara några teskedar.
12-13.30 sova middag, 1,5 h
13.30 Mål 3 gröt + amning
15.30-16.15 sova eftermiddag 45 min
17 Mål 4 amning + ersättning (kan bli ytterligare matmål om en månad tex.)
18. 15 bad + kvällsslurk ersättning (+ amning om du har något kvar)
19.00 säng sova natt

Detta blir 12 h natt + 3 h sömn om dagen, 4 fulla mål + kvällsslurk så mycket som går ner. Då min son varken var mycket för bröst eller flaska hade vi gröt som "kvällsslurk" klockan 18.15 innan badet så jag modifierade schemat lite efter era förutsättningar. Du lägger naturligtvis sömnpassen så de bäst passar familjens och sonens sömnrytm.

När det gäller ersättning brukar man säga när det gäller helt späda bebisar att man ökar på 10 ml per dag (dvs 10 ml per mål) men din kille är ju större så varför inte pröva att öka 20 ml per mål? Du märker snabbt om han är känslig mot den ersättning du valt, den kommer upp eller han blir dålig i magen. Om allt fortfarande går bra efter en vecka (jag har förstått att ev mjölkintolerans kan visa sig efter ungefär en vecka) tror jag du kan ge honom så mycket han tar emot helt enkelt. Gör då så att du ammar först och fyller på med ersättning tills det tar stopp. Vid det laget har han ju vant sig vid smaken! :wink:
Rica

Inlägg av Rica »

Tack för kloka tips och svar. :D Bara ett par funderingar till- storebror har precis börjat dagis(9-14 tre dar i veckan) och detta nya är oxå en orsak till att vårat tidigare dagsschema falerat :shock: . Hämtoch lämning stämmer inte överens med Olles tider utan tex går det inte att Olle sover fm förrän vi lämnat brorsan och är hemma vid ca9.20 :cry: . Vi har långt till dagis och måste åka bil.

Kan vi helt sonika ändra om dagsrutinerna så att de passar bättre från en dag till en annan eller hur gör man!? Nu har det blvit lite hipp som happ faktiskt.Likadant så har tidigare eftermiddagslur infallit precis under hämtningstiden vid 14 :shock: .
Sista frågan- när man ska ge så mycket som det bara går ner och bröstet är tomt och vi inte ännu kan ge fullt med ersättning hur gör vi då. Lillen vaknade ånyo i natt vid 03 och var hungrig. Somnade dock om efter 1,5 timme och en del buffning och" tappa nappen".......... :roll:
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Hej

Samma schema varje dag är viktigt. Hitta ett schema som passar lillen och som passar ert övriga liv.

Nappen behövs inte, ta bort den, stör bara.

Fyll på med ersättning till han är mätt.

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Rica

Inlägg av Rica »

Hej! :D Förstår att det är viktigt med samma schema varje dag .Jag menar om man kan byta scema från en dag till en annan eller om man måste smyga in de nya sovochvakentiderna under en tid. :?:

Har idag bjudit ersättning till samtl. mål utom tidiga morgonmålet då jag har mycket mjölk. Lilleman ratar ersättningen och bara knölar med tungan när jag trattar i flaskan :roll: . Vet ej om han är mätt eftersom jag ammar först eller om han tycker att det är otäckt. Åt ju i går kväll men då ammade jag efter ersättningen. Vilket är bäst- vill ju inte att mjölken ska sina heller. Han bör nog äta lite mer på dagen oxå inte bara på kvällen..............Smakportionerna går dock ner :D kram Rica
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Byt schemat direkt rakt av. Det blir förstås enklare om förmiddagens rutin sitter vid första försök för om förmiddagsluren falerar direkt kan det bli lite svårt att hålla ihop resten av dagen .... :roll: :shock:

Ge ersättning före amning tills du märker att han vant sig och gillar den, då kan du växla igen och amma först och fylla på i efterhand. Jag förstår att du inte vill förlora mjölken. Nu går du iofs långsamt mot detta ändå i samma takt som sonen äter allt mer annan mat, det är ju oundvikligt, men det går ju att fördröja så länge du vill genom att låta honom suga i sig det som finns!

Kram
Jennie
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Hej

Förlåt att jag missförstod. Får skylla på trötthet eller nåt... :shock: :lol:

Ja, det är bara att byta schema rakt av och ge det minst några dagar, en vecka att sätta sig.

Jag ammade alltid först. Jag började ge lite smakportioner runt 4 mån, mat + gröt vid 5 mån och välling vid 9 månader, ammade morgon och kväll till de var ett år. Ersättning gav vi som komplement ibland vid tillväxtperioder eller när vi hade barnvakt, vi vande med flaskan tidigt, då med bröstmjölk i.

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Rica

Inlägg av Rica »

Ohh,TACK alla underbara som stöttar och kommer med kloka tips :D . Det har varit så svårt för mej att komma över i "mattänket"- har nästan sett det som ett misslyckande för egen räkning att inte kunna helamma Olle till 6 mån. :cry:

Ni vet- socialstyrelsens rekommendationer som ger oss mammor -som vill våra älsklingars bästa- dåligt samvete om vi inte lyckas leva upp till det hela :cry: . Nu är vi med i matchen igen inom kort jag och Olle!!!!! :lol:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Rica! :D

Välkommen in här för inspiration i "mattänket" :wink:

:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6677

Jag, och många med mig, har små gourmeter som vill ha smakisar och riktig mat tidigare än "rekommendationen" :D

Må matglädjen blomstra! =P~

/Fjällmor
Rica

Inlägg av Rica »

TACK TACK å det allra ödmjukaste för toppentips!! Här ska lagas mat!Kramar i massor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:lol: :heart: \:D/

TACK själv!
Fråga gärna i recepttråden om något är oklart :thumbsup: där huserar enbart matglädje :lol:

Storkramen :!:
/Fjällmor
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Läs gärna på Diskussionsforum om tidningen Fokus reportage på temat helamning vid så pass hög ålder :shock: som sex månader.

Det finns också en tråd om amningshysterin i landet.

Små barn bör, enligt min mening, ha puré som tillägg redan vid fyra månader och riktig havregrynsgört - inte den sockerstinna pulvervarianten - från fem månader. De brukar också i ärlighetens namn tröttna på att (enbart) dia långt före ett halvt års ålder. Der är som att livnära sig på mjölk uppsörplat genom ett hopknölat sugör :roll: Hur kul då, liksom :?: :!:

Får jag fråga - du är hemma med lillebror och du har storebror på dagis 9 - 14 - varför då :?: :shock:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"