HJÄLP! NÅN HÄR JUST NU??

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Eli

HJÄLP! NÅN HÄR JUST NU??

Inlägg av Eli »

Har tidigare skrivit under 6 1/2 vecka. Snälla läs detta. Vår son har nu skrikit i 70 minuter. Han tystnar direkt efter tillrättaläggande och vagnande. Nu börjar vi bli osäkra och ökar antalet vagningar. vad gör vi för fel. Snälla hjälp. Nu börjar det kännas fel...
/Eli
Mamma till f 2004 och p aug 2006
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Eli, jag är här!
Har snabbläst din tråd, och kan tänka mig att lillen är hungrig! Precis som du skriver har de en (sista) ökningsfas av "bröstinställningen" runt sjunde veckan, han ör fördd för tidigt, och JAG har ammat låååånga kvällar när vi varit där :roll: Har du provat att fylla på med tillägg? Själv har jag inte använt mig av det de senaste två gångerna, utan maratonammat - det valet måste du göra själv!
Jag skulle backa lite om jag vore du, försök se till att gossen är PROPPmätt innan du lägger honom, skrika i 70 minuter ska han inte...
Ett kort svar, hoppas det kan ge lite hjälp!
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Eli!
Jag har snabbläst och hinner inte skriva nu, men jag säger som Mia....det låter som det behövs MER mat! :thumbsup:

Lycka till :!:

/Fjällmor
Eli

Inlägg av Eli »

Tack snälla för era snabba svar. Får ont i magen av tanken att han fått för lite mat i en och en halv vecka...........och vi varje kväll låtit honom skrika sin timme (lagt tillrätta, vagnat osv förståss..)..........och i kväll 75 min.....HUA! Vagnade honom helt lugn och tog upp och gav mat. Nu sover han efter några små frågor. Hoppas han kan sova en stund nu.

Hur har ni gjort när ni infört ersättning på kvällen? Och när? Före eller efter bröstmjölken? Första matningen eller andra? Sista slurken?

Tack än en gång för att ni svarade. Jag tror oxå han fått för lite mat. Vi inför alltså ingen sex timmars natt i natt utan vi väntar och provar med ersättning samt ännu mer trugande under resten av dagen.

Godnatt.
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Hej!
Det där var jag också med om en kväll och lärde mig sedan... :oops: Vår tjej åt i princip hela kvällarna och jag gav ersättning ur flaska MELLAN två amningsomgångar, så att jag sedan ammade henne till sömns igen. Om du lägger henne vaken så kan du ju istället ge flaskan allra sist.

Lycka till! :D
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Såså, se framåt nu, tänk inte på det som varit :!:
Mata ur brösten riktigt, sen fyller du på med ersättning så mycket det bara går!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Eli

Inlägg av Eli »

Hej!
Ja, snart en vecka har gått. Har trugat mat i mängder men inget resultat där. Flaskan tar han inte trots idoga försök med både bröstmjölk och ersättning. Har istället trugat bröstet och upplever det som omöjligt att få honom att ta mer (han gråter tillsist när jag trugat för mycket). Varje kväll har han fortsatt vakna efter 30 min och det tar ca 1.2 h innan han sover ordentligt igen. Har "minikurat" dvs vgnat varje gnöl och sedan trappat ned. I förrgår tyckte jag vi var nästan framme med bara några ingripanden. Han vaknade dock upp lika mycket men klarade det själv. I går var vi dock tillbaks till ruta ett med ordentliga skrik och många ingripanden (dock korta, korta) i över en timme. Har haft en klar strategi och ett säkert förhållningssätt men igår började tvivlet smyga sig in. Gör jag nått fel? Får han inte i sig nog mat trots att han äter enl standarmodellen hela dagen samt att jag trugar hela tiden de sista två timmarna innan godnattet? Han sover 4-4.5 h på dagen och jag känner mig säker på att han behöver sina 12 h då han är en trött kille. Han är alltid nöjd sina vakenperioder så han verkar inte hungrig då. Känner mig inte redo att vagna bort något nattmål så länge kvällarna ser ut så här (han äter var 3 eller var 4 timme. Olika från natt till natt. Ger nattslurk vid 22 innan jag lägger mig). Är det någon som har något tips att ge mig eller bara hjälpa mig tänka om om det är det som behövs?
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"