Natt vid 19 eller 22???

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Lua

Inlägg av Lua »

Hej och välkommen tillbaka :!:

Jag tror att du kommer att bli glatt överraskad när du byter napp - det blev vi :!: I början kan det verka som att det går FÖR fort, innan det lilla livet förstår att han inte behöver suga som en galning längre!

Vad gäller natten så tror jag att du får ordning på dem genom att han äter mer på dagen. Om inte så kan du vagna över nattmålet och ge honom det klockan 4, eller vilken tid du bestämmer dig för!

Kram Lua. :heart:
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Nu var det 2 v sedan jag sist skrev och tyvärr är det FORTFARANDE inte tal om några 6 h sammanhängande nattsömn än mindre ÅTTA :shock: :evil: :( . Det har blivit "bättre", men vi är inte där än :( :evil: .... #-o

Den senaste veckan har nätterna sett ut på följande sätt (jag minns inte alltid vilka dagar jag väckte resp han vaknade själv):

Natt till 16/10: Nattmål kl 03. Vaknar sedan kl 06.15.
Natt till 17/10: Nattmål kl 03. Vaknar sedan kl 06.00.
Natt till 18/10: Nattmål kl 03 . Vaknar sedan kl 06.10.
Natt till 19/10: Nattmål kl 03.35 \:D/ (här vet jag att jag avvaktade att väcka honom för att se hur länge han sov). Vaknar sedan kl 06.45 (han väcks av mig). EN PERFEKT NATT!!
Natt till 20/10: Nattmål kl 03.45 (även denna natt avvaktar jag för att se hur länge han sover). Vaknar sedan 06.40 (vaknar själv).YES!!!!
Natt till 21/10: Nattmål kl 03.10(suck, ett tillbakaslag). Vaknar själv 06.15.
Natt till 22/10: Nattmål 03 (maken matar honom i sömnen). Maken förstod inte att han skulle avvakta att ge mat utan var inställd på att ge mat i sömnen vid 03 (misskommunikation...). Denna natt vaknar han dessutom ytterliggaren en gång vid 05-tiden, men hade jag haft honom i vagnen så hade jag förmodligen kunnat vagna bort uppvaket. Han brukar nämligen inte vakna upp 2 ggr per natt. Han dricker inte mycket utan somnar om och vaknar 07.10.

Hela denna vecka har vi varje kväll omkring 23 (ej senare) givit honom en flaska i sömnen och den har han druckit upp (ca 125 ml). Man kan väl se denna slurk som en sista nattslurk. Dessförinnan har han ätit 4 mål på dagen. Vi har lagt honom för kvällen mellan 19-19.30 och han har somnat in fint
(med lite skrik förstås).

Vad kan jag mer säga..? Han brukar dricka ca 600 ml (omkring 135 ml per mål)och jag kan inte se någon möjlighet att få i honom mer på dagen (totalt på dygnet ca 800 ml).

Egentligen borde han klara sig utan mat i 8 h nu när han är 8 veckor (enl Anna i alla fall), vilket skulle innebära 23-07, men det känns HELT ORIMLIGT eller hur? Jag fattar inte hur ni gör???? Idagsläget skulle jag vilja ge sista slurken vid 22-tiden (jag vill ju också sova..) och önska att han sov till 04. Morgon kl 06.30.

:arrow: Vad skall vi göra? Skall vi börja ha honom i vagnen om natten och minikura honom? Vagna om han vaknar vid 03?

Han kan fortfarande inte vara vaken i mer än MAX 1,5 h och då får vi alltid bära honom de sista 20 min. Redan efter 1 h börjar han bli trött.

Bortsett från det jag skrivit ovan så fungerar dagarna mycket BRA! Han har ju sina sömnskarvar som jag kämpar med, men oftast fixar jag dem! Han växer och frodas. Ler mot oss och är nyfiken. Sover natt från 19 och sover lugnt fram till morgonen (med matpaus). Egentligen kan vi inte klaga...... Han är ju bara 2 månader... :heart:

Ser fram emot era synpunkter!

Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Glömde skriva att vi köpte nya nappar, men det fanns bara från 3+ och det rann alldeles för fort. Vi märker att lillen äter fortare om han är riktigt hungrig så det var inte nappens "fel".

//Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
kokos

Inlägg av kokos »

Har ni honom inte i vagnen nu? :?: Sover han med er?

Det är väl så vi gör för att få det att fungera: vagnar över sömnskarvarna. Inte krångligare än så. Man bestämmer ett klockslag han ska få mat och sedan ser man till att det blir mat då 8)
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Så du tror att lösningen är att ha honom i vagn även nattetid? :roll:

Vi har honom i spjälsäng i vårt rum.

Jag blir lite orolig över mängden mat per dag. Å andra sidan får jag verkligen inte i honom mer. Tyvärr vaknade han i natt återigen vid två tillfällen; 01.30 och 05.00. Han åt bra båda gångerna. Detta får mig att tro att han kanske behöver ha nattmaten..???? :roll: Samtidigt fixade han ju att sova till både 03 samt 03.45 förra veckanIgår gav jag honom mat 22 i stället för närmare 23. Kanske blev det fel att göra så....

Målet kl 05 sved skall jag säga..

//Kristin

Det k'änns som att han inte kommer att fixa detta på egen hand.
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Lite kort; det är skillnad på att vara 8 veckor eller 2 månader :wink: .
Vagnen är suverän för såna småpluttar!

:D
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej FoSs!

OK! Vi har själva tänkt ha honom i vagnen även om natten så det blir nog så då :D!

//K.
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
carin73

Inlägg av carin73 »

Hej Kristin! :D

Vill också rekommendera vagn nattetid. Det är ju i princip enda sättet att ge besked på frågor som uppkommer när det INTE serveras mat. (Om inte buffandet sitter.) :wink:

Det verkar lite som om han får mat när han vaknar :?: :? Och då blir det ju svårt att lära sig. Många lär sig klockan sent. :wink: Bestäm nu NÄR han ska ha mat, t ex 22 och 04. Avvik max en marg kvart åt vardera håll. Däremellan sover han. Genom att ha en exakt tid och inte rucka på den, testa, se hur länge han sover och så vidare, kan han sova lugnt och känna att du bevakar hans intressen under tiden. Han får mat när han BEHÖVER mat. Annars är det lätt att han förknippar uppvak i största allmänhet med... mat. :x

Avvakta med 8-timmars natt och låt 6-timmars sätta sig. Kanske skulle Anna ge annat råd, men jag resonerar 1) han är inte 2 månader ännu och 2) jaga bort dina egna vargar runt 6-timmars! Han klarar 6-timmar, och säkert 8. Att han äter bra på natten behöver INTE betyda att han måste ha maten. Jo förresten, men inte DÅ. Den ska bara omfördelas till dagtid istället. :wink:

Sträva efter att få till ett par 2-timmars pass dagtid. Vilken plats trivs han bäst på? Skötbordet? Något nytt att titta på? Sånger? Cykla med benen? Ramsor? Flyga i luften? Titta på färglatt på TV:n :oops:? Han kommer nog att börja äta lite mer på dagen när nattamaten skärs ner. Du fyller väl på med en rejäl slurk precis före sänggåendet?

Även natten bör börja samtidigt varje kväll med max marg kvart. Då vet du ju också med säkerhet att han orkar äta sin påfyllningsslurk. Upplever själv att en kvart för sent kan vara ett ödesdigert misstag. :x :wink:

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Jättefina tips Carin!!!!

Skrev just en fråga om minikurning i en ny tråd, men jag fick ju redan här jättebra input!!!!

Måste till dagis!

KRAM
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Annagalenpanna

Inlägg av Annagalenpanna »

Hej! Vilken bra tråd...Har inte börjat med standardmodellen fullt ut än av en massa anledningar men har en fråga (sorry att jag snor plats här...). Sonen är 5 veckor imorgon och jag har svårt att se ngt mönster i hans nattsömn..Han e oftast supertrött runt 20-21, han sover oftats en kort lur på kanske 20-30 minuter sen väcker vi honom..Vi försöker hålla honom vaken för att han ska få sista maten, lägga sig å så runt 22. men i regel blir klockan 23 oxå innan han kommer till ro. han sover mellan 4-6 (5 i snitt...)timmar första passet. Sen vaknar han äter, har svåååårt för att somna om, ibland har det tagit upp till 2 timmar. Sen sover han allt från bara en ynka timme till fyra. Inatt sov han 23-03, 04-08. Helt okej..men skulle gärna se att han kunde sova mer än 4 timmar i sträck...vad göra?
carin73

Inlägg av carin73 »

:arrow: Annagalenpanna!

Standardmodellen dygnet runt är en mycket bra idé, för att inte säga en förutsättning :wink: för att kunna införa 6-timmarsnatt enligt mitt inläg ovan. Alltså: tillräckligt med mat, social delaktighet och sömn på bestämda tider dagtid ger förutsättningarna för långa och goda nätter.

Mer om standardmodellen kan du läsa här på forumet, till exempel här:
samt i Verktygslådan. Och förstås i Barnaboken! :D

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Ville bara berätta att natten gick STRÅLANDE :D!

Lillen fick nattslurk i sömnen kl 22 och gjorde inte ett ljud ifrån sig förrän kl 03. Då fick mamma stiga upp och avvakta vagning. Till en början knölade han mest och sög på sin hand. Efter ca 20 min kom de första "riktiga" frågorna. Han skrek i 3 min och därefter bara i kortare perioder om en minut. Harmlöst med andra ord. Jag vagnade under dessa skrik. När klockan var 03.45 (dvs marginalkvart från ordinarietid) så tog jag upp honom och gav flaskan. Han var lugn när jag tog upp honom.

Jag trodde att han skulle dricka jättemycket, men han drack bara 85 ml :shock:!

Därefter sov han till 06.30 då jag väckte honom :D .

Lätt som en plätt!!!!! Varför gjorde jag inte detta tidigare??

Nu kör vi på med natt 2.

Kram K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
carin73

Inlägg av carin73 »

Bra jobbat! :thumbsup: :lol: Ser fram emot nya positiva rapporter! :wink:

Varma hälsningar
Carin

Ps. Ang "gå upp och avvakta vagning". Ligg kvar vetja. Annars är det lätt att bli överkoncentrerad och ingripa lite för tidigt s a s. :wink: Men det är bra att du skiljer på "harmlöst" och "riktiga frågor". :D Ds.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

En liten rapport: natt nr 2 gick också jättebra. Han började låta omkring 03.20 denna gång och jag låg kvar tills han ställde de stora frågorna :wink:. Gick upp och vagnade några drag och han blev nöjd med svaret :D. Återigen fick han maten 03.45, precis när han skulle till och ställa några fler frågor. Anledninge till matning 03.45 är att jag så himla gärna vill tillbaka till sängen och hinna somna om innan God morgon :oops:. Guuud, vad skönt när detta mål är borta helt. Jag är så trött, så trött denna tid.

Nu kör vi natt 3!

MVH
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

God morgon!

Natt nr gick också bra, men jag blev sen med nattslurken (ca 22.30) så han hann ju inte sova 6 h. Ingen vagning alls i natt alltså.

Tja...det var allt :wink:.

//Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"