tidig morgon hjälp
tidig morgon hjälp
Det här med att somna om på morgonen! Idag har vår morgonkur börjat, dottern har nu varit ömsom vansinnigt arg, ömsom ledsen och däremellan tyst. Jag har ramsat när jag känt att jag velat gå in. Hon vaknade 5.50 nu är klockan 7.30, och jag börjar känna mig mkt. tveksam till hur länge jag egentligen orkar vänta på att hon ska somna om för att hon skall lära sig att morgonen är när förälder väcker och inte när hon vaknar. HJälp stöd tack!
2 sm? s?ta:
-
Nancy
hej
Dottern är 20 månader och sov som en drottning fram till sommaren ungefär sen började hon vakna tidigare och tidigare och...
schemat ser ut så här:
7 morgon
11-12.30 sova middag
19-07 natt
men vaknar alltså numer senast 0600,
De senaste dagarna har jag gjort så att jag väckt henne vid 06 15, om hon fortfarande sover då vilket händer ibland. Helt enkelt för att lära henne att morgonen börjar när hon väcks, resonerar jag rätt där?
Dottern är 20 månader och sov som en drottning fram till sommaren ungefär sen började hon vakna tidigare och tidigare och...
schemat ser ut så här:
7 morgon
11-12.30 sova middag
19-07 natt
men vaknar alltså numer senast 0600,
De senaste dagarna har jag gjort så att jag väckt henne vid 06 15, om hon fortfarande sover då vilket händer ibland. Helt enkelt för att lära henne att morgonen börjar när hon väcks, resonerar jag rätt där?
2 sm? s?ta:
-
Nancy
Hej smk
Min dotter vaknade i våras tidigare för var dag. Jag bollade situationen på forumet men först när jag själv tog ett beslut om hur jag ville ha det så blev det ordning igen.
Alltså, feed back och inspiration från forumet i kombination med beslutsamhet. Den väg vi valde berodde till stor del på min egen situation med värk i händerna så morgonen var och är helt enkelt tvungen att starta på en viss tid för att min man skall kunna sköta Leias kläd- och blöjbyte då.
Hög och ljudlig väckarklocka 07.00 (denna tid ändras med max 5 minuter åt endera hållet)
vid uppvaknande innan 06.30, "pangramsa" som jag serverar från min säng
alltså:
a) Leia vaknar, tjuter till, får ramsa = "inte morgon ännu"
b) Leia vaknar, tjuter till, ingen ramsa = "snart morgon, ok att ligga och filosofera en stund för snart ringer klockan"
MIn egen attityd gör hela skillnaden. Tycker jag synd om Leia som ligger där vaken eller vet jag med mig att hon får det hon behöver = gosig säng, mjuka filtar, kudde att peta in mellan spjälorna, hejdundrande godmorgon inom kort och därefter vällingmys i soffan
Bestäm dig för en linje (mitt förslag eller annat). Följ den. Vill du ha morgon 07 så är det inte morgon 06.15
Fråga: hur klarar dottern det långa vakenpasset från 12.30-19.00
Undrar eftersom Leia sover 12-13.30 och på så sätt får vakentiden jämnare fördelat. Förstår dock att det naturligtvis varierar vilket som passar bäst.
Lycka till

Min dotter vaknade i våras tidigare för var dag. Jag bollade situationen på forumet men först när jag själv tog ett beslut om hur jag ville ha det så blev det ordning igen.
a) Leia vaknar, tjuter till, får ramsa = "inte morgon ännu"
b) Leia vaknar, tjuter till, ingen ramsa = "snart morgon, ok att ligga och filosofera en stund för snart ringer klockan"
MIn egen attityd gör hela skillnaden. Tycker jag synd om Leia som ligger där vaken eller vet jag med mig att hon får det hon behöver = gosig säng, mjuka filtar, kudde att peta in mellan spjälorna, hejdundrande godmorgon inom kort och därefter vällingmys i soffan
Fråga: hur klarar dottern det långa vakenpasset från 12.30-19.00
Lycka till