Vaknar av sugbehov? vad göra

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TinaT

Vaknar av sugbehov? vad göra

Inlägg av TinaT »

Jag har en 7 v kille som får sova på magen så ofta han kan på dagen och alltid på natten. Problemet är att han kan somna hur fint som helst av sig själv på mage (och ibland sidan) men oftast vaknar han efter en stund och suger kraftigt på sina fingrar. Han somnar inte om om han inte får nappen. Likadant kan det vara vid läggning på kvällen eller mitt i natten. Vagning hjälper inte utan då blir han bara mer och mer ledsen. Mätt är han (blir matad efter standardmodellen) så det kan inte vara det som väcker honom. Ända sedan födelsen har han haft ett stort sugbehov så jag misstänker att han vaknar av sugbehovet. Kan det stämma?

Jag försöker minimera användandet av napp för han sover sämre med napp. På dagen är det kanske ok (fast egentligen inte) att peta i nappen men på nätterna är det inte bra. Då får ingen av oss sova särskilt långa stunder.

Pga av att vi inte får till sömnen på dagen blir han jättetrött på kvällen och mycket ledsen - mycket skrik :cry: . Vi har inte heller börjat sträcka ut sömnen på natten med vagning pga detta. Jag längtar så efter att få sova nu och lillkillen behöver det också - det märks.

Hur ska vi göra för att få sömnen att funka bättre? Finns det fler här på forumet där era barn vaknar på detta sätt? Hur gör ni?

Tina
TinaT

Inlägg av TinaT »

Bör lägga till att vi inte får vaken tiden heller att fungerar när sonen sover så dåligt. Han är 7 v och borde klara 1.5-2 t vaken men det är inte alltid det går. Han kan också vakna av att han bajsar (eller så bajsar han när han vaknat, vet inte vilket).

Jag har försökt följa ungeför följande schema:

6-6.30 vaknar mål 1
8-8.30-10 sova
10-11.30/12 mål 2 (brukar ibland somna om direkt efter matningen eller ibland bara klara en vakentimme)
11.30/12-13.30/14 sova
13.30-15 mål 3
15-16 sova (ibland sover han längre men det är svårt att få till. Sovpasset infaller under promenad för att hämta storebror och han vaknar oftast när vi kommer hem även om jag försöker vagna om).
16-17.30/18 mål 4
17.30/18 sova en kort lur oftast ca 20 minuter
18.30 bad påfyllnad och gonatt
19 sova natt

Sover han för lite med detta schema? Nu sover han så dåligt att han troligen sover för lite ändå eftersom sömnen blir så dålig när han vaknar gång på gång.

Tacksam för råd och hjälp.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Strama upp schemat, tycker jag. Med de sovpass du beskriver tycks han få i alla fall nästan vad han behöver, men inte om han är vaken på natten också. Varför inte införa lite ordning och reda, torsdag på fredag :?: :lol: Du är ju nästan där :!:

Mer mat går ner. Det vågar jag svära på.

Att suga och smaska på sina händer är inte förbjudet utan en konst, och det kan man göra av sugbehov eller allmän lust att suga. Inget fel i det. Men väcks han "av sugbehovet" som du befarar, betyder det på ren svenska med största sannolikhet att lilla magen inte är mätt tillräckligt.

Han bajsar för att han vaknat, inte tvärtom.

Läs "Marie och Samuel - en mailkorrespondens" (finns både i Barnaboken 2004 under Bekymmer? Sömn i femte delen och här under SHN-kuren - så här kan det gå till) :idea: Läs och lär och låt dig inspireras till att styra upp detta sista lilla :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TinaT

Inlägg av TinaT »

Tack för snabbt svar :D

Vad menar du med att strama upp schemat? Sätta fasta tider? och sedan styra upp dessa fasta tider med vagning om sonen inte håller med?

På natten brukar han sova mellan 19-23.30/24.00 för första målet och sedan somna om för att äta igen vid ca 4. Ibland ligger han vaken och smaskar på händerna alt nappen men om dagen har varit bra brukar han somna och sova bra också mellan nattmålen.

Anledningen till att jag tänkte att det var sugbehovet var att igår kväll innan läggning försökte jag erbjuda tillägg för att verkligen fylla på. Har själv haft hög feber i 2 dagar och märker att produktionen gått ned alt är han i sista tillväxtfasen och kräver mer. Jag har verkligen försökt truga under dagen med påfyllning men han har tackat nej och på kvällen ville han inte ha en droppe från flaskan. Han somnade för att sedan vakna efter en stund och smaska på händerna. Han fick nappen, somnade och sov sedan till 23.30. Obs! :!: Att han har vaknat en stund efter att han har somnat har han gjort även innan jag blev sjuk. Kan tilläggas att han själv har varit förkyld och täppt i näsan vilket kan ha stört sömnen en del.

Om han nu är mätt och bara har lust att suga, ska jag låta honom ligga och knöla och suga på fingrarna utan att störa honom med nappen? Han är ju vaken trots att det är sovtid, lyfter på huvudet, knölar runt och smaskar på händerna.

En fråga till: hur länge bör man vänta med att plocka bort nattmål 1 när dagarna väl har börjat fungera?

Ska plocka fram min BB och läsa.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, fasta tider med (högst) marginalkvar i stället för marginalhalvtimme. Sonen "håller med" när han vet vad som gäller. Han frågar efter din ledning, du som vet hur det ska vara.

Jag tror som sagt att mer mat kan och bör gå ner.

Är han nöjd finns ingen anledning alls att störa, varken med napp eller något annat. Det viktiga är inte att han sover varje minut han "ska". Det viktiga är att han har de lugna förutsättningarna. Vet du med dig att du fyllt alla hans behov med råge under "målen" (med allt vad därtill hör) kan du också lära dig att låta honom vara i fred mellan dem.

Ge de fasta tiderna fem dagar - en vecka, så blir han sakteliga sin egen lilla klocka och kommer förmodligen att sova över alldeles själv. Om inte hjälper du honom då :wink:
TinaT

Inlägg av TinaT »

:D Tack för ditt svar. Uppskattas verkligen. :D Många frågor dyker upp och det känns bättre att ställa dem här än till lille sonen....

Har nu läst BB och avsnittet om Samuel. Två frågor: ska man väcka barnet när det sover sina daglurar om det skulle sova över med mer än en kvart?

Ska/kan man göra upp ett schema med papper och penna? Jag har försökt hålla tiderna i "schemat" jag skrev ned utifrån sonens tendenser därav halvtimmar hit och dit. Verkar det vara ett rimligt schema som sonen visar tendenser till? eller finns det något som jag bör ändra när jag ändå stramar upp schemat?

En reflektion också: inser att jag behöver ta mer ledning och vara mer beslutsam i mina handlingar. Har varit så osäker när han har vaknat - varför funkar det inte nu, varför sover han inte, han fick ju mat och umgänge och allt han ska osv...

Det känns så svårt att veta om han får tillräckligt i sig när jag ammar. Jag trugar, ger påfyllning enligt standardmodellen. Sonen erbjuds mat tills han vänder bort ansiktet. En stilla undran: ger jag kanske påfyllnadsslurken för snabbt in på början av första matningen? Nu har jag försökt ge honom all mat inom en timme. Kanske bör jag sträcka ut det till att ge påfyllnaden inom 1.5 timmar? så att han hinner bli lite mer hungrig och därmed äter bättre vid påfyllningen? :?
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, stryk honom över huvudet och ta upp inom marginalkvarten.

Ja, tänk med papper pch penna, menar jag. Bestäm. Laborera inte med mer än en marginalkvart åt gången. Lilla älsklingen blir då snart sin egen lilla klocka.

Lär dig att inte ställa frågor tll honom. Han väntar sig svar från dig.

Vet du med dig att han har fått allt han behöver, kan du våga låta honom vara i fred. Bombardera honom inte med frågor, uttalade eller outtalade. Inga frågor alls :idea: Var säker på handen och skippa överkoncentrationen :!: Du har trots allt sjutton andra bebisar och arton kor att ta hand om. Också :shock: :D

Mata inom en timme. Men även här har du marginalkvarten att ta till. Vänder han bort ansiktet, låt honom göra det. Rapa honom, som om det behövdes, NU :?

Lägg till igen och ta bort ditt eget ansikte, dvs stirra inte på honom :!: Använd ömma järngreppet och vagga lite lugnt, utan att titta, medan du ger. Rapa igen, osv.

LUGN, lilla mamma :wink: Det betjänar honom bäst. Dig med.
TinaT

Inlägg av TinaT »

Tack för ditt senaste svar. :D Jag har avvaktat med att svara för att kunna ge återkoppling efter att ha testat de råd jag fick av dig. Har dock inte så goda nyheter som jag skulle önska utan behöver mer råd.

Jag läste nyss Kristins inlägg "Anna hjälp..." osv och känner igen mig till del. Sonen vaknar oftast efter en halvtimme trekvart och det är mycket svårt att söva om honom trots magläge, vagning, matning al a standardmodellen osv. Jag tycker jag gör rätt och det enda frågetecken som återstår är då om sonen får i sig tillräckligt med mat. Jag anstränger mig verkligen att mata tre gånger inom en timme. Men han vill inte alltid och jag känner inte att jag kan truga om han skriker och inte vill. Vill ju inte skapa en negativ assosciation kring amningen.

Jag känner mig nu mycket trött på hela situationen, att inte få sova börjar definitivt påverka mitt humör negativt och det påverkar också hur jag känner inför lille sonen. Har svårt att njuta av den lille som jag skulle önska. :cry:

Vad ska jag göra? :?: Om sonen vaknar efter 30-45 minuter och vagning inte hjälper och slutsatsen skulle vara att det är för lite mat- bör jag då ta upp honom och mata trots att det inte har gått tillräckligt lång tid sedan han åt? Eller ska jag vagna vid behov tills sovpasset är över (min 1.5-2 h). Risken med att mata tidigare är ju att han äter sämre och sedan är jag inne i en ond cirkel och inte den goda som standardmodellen ger. Vilket är bäst? Finns det de som får sömnen att funka med enbart amning eller ger de flesta tillägg alt flaska? Känns som ett drastiskt steg att ge upp fungernade amningen men ibland känns det nästan osm det vore värt det om jag bara fick sova på nätterna och lugn och ro på dagarna.

Tacksam för råd för hur jag ska ta mig vidare på bästa sätt.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ta en titt på trådarna om små matningstrasslare och om bot mot vagningsträsket, om du inte redan gjort det :!:

Det är som du själv inser ingen bra idé att ta upp mitt i alltihop och ge mat igen.

Läs igenom de där trådarna först och se om du inte kan få tag i lite jäklaranamma :wink: :lol:
Mindy

Inlägg av Mindy »

Hej!

Om jag vore dig så skulle jag testa att ge lite tillägg som Anna föreslagit. D v s amma färdigt och se om det går att fylla på med flaska (ersättning eller urpumpad mjölk). Då får du svar på om han är mätt (och kanske kommer sena nattslurken bort av sig självt och bara nattmålet blir kvar?) och det ger dig välbehövligt självförtroende och attityd! :D

Många klarar sig bara med att amma men en del gör det inte. Huvudsaken att barnet får mat!

Det är alltid bra att väcka lilleman enligt schemat! Då blir han en liten skalman och släpper frågorna och sover lugnt för han vet att DU har koll! :wink:

Det är jättevanligt med 45-minutersskarvar (sömnrytm) - och de kan vara besvärliga. :evil: Det enda tipset jag kan ge dig är att framhärda. Korta vagningsinsatser dock, lyssna av och anpassa vagningen efter barnets reaktion. Backa och låt honom försöka lösa det själv när du tycker att han har fått tillräcklig information för att fatta galoppen = veta att nu ska han sova/somna om. :wink:
Vår lille Viktor var riktigt bökig med sina 45-skarvar. Jag fick faktiskt t o m ge mig med sista luren för dagen och göra schemat så att det blev en 45-minutare. :oops: Övriga lurar har jag framhärdat och nu funkar de! :D Han vaknar nästan alltid till vid 45, men han löser det numera själv även om det kan innebära att han gnölar lite.

:D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
TinaT

Inlägg av TinaT »

Hej

Tack för era uppmuntrande svar. Ville bara rapportera hur det går för oss så här en tid efter.

:D Sonen har sovit till 2.30-3 två nätter i rad efter att ha lagts för natten kl 19 :D jag är så glad. 8 timmar har han klarat precis som Anna skriver att 2 månaders bebisar kan. På enbart amning! Första natten fick han (mycket lite) hjälp av vagnen att somna om men i natt fixade han det själv. Det känns som det börjar gå i rätt riktning nu.

Har försökt ge tillägg inför läggning men sonen vägrar. Han tar hellre bröstet och blir uppenbart tillräckligt mätt för att kunna sova.

Han krånglar fortfarande med lurarna på dagen men mycket mindre tycker jag. Jag har backat rejält, ingen napp och sover han på mage på dagen brukar han fixa att somna om själv även om han kan ligga länge och smågruffa. På promenader ute måste jag hjälpa till att somna om honom när han ligger på sidan. Överhuvudtaget känns det som det börjar bli mer stabilt. Det kommer säkert dagar med bakslag och förkylningar men just nu känns det verkligen bra.

Känns skönt att jag har hållt fast vid Annas metoder och att det börjar ge resultat. Lätt att tvivla på sig själv och om man gör rätt när man inte får sova.

Tina
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol:

Pris och beröm :D

Du låter redan starkare. Man hamnar i en god cirkel som ersätter den onda och som är precis lika "självpåfyllande". Åt rätt håll :wink: :lol:
TinaT

Inlägg av TinaT »

Tack :D :!:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"