Sova skönt i syskonvagn?

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Honung

Sova skönt i syskonvagn?

Inlägg av Honung »

Går det? De ser alla så trånga ut.
I alla fall är jag på jakt efter en vagn till mina två, det kommer att vara 1,5 år emellan när lillasyster-bror föds i oktober. Så smidig som möjligt vill man ju att vagnen ska vara, samtidigt som båda ska kunna sova okej (även om storebror oftast sover inne i spjälsäng idag).
Tacksam för alla tips, på bra vagn och om någon vill varna för någon vagn1 (Ärvde vagn till första barnet och har först nu insett vilken djungel vagnmarknaden är!)
Mamma till en kärleksgroda född i april 2005 och en kärleksgris som anlände i oktober 2006.
mia75

Inlägg av mia75 »

Åh, då måste jag få rekomendera våran! :D Det är en Teutonia team S4, underbart lättkörd och mycket bredare sittbredd än alla andra och utan att själva vagnen är bredare! :D I löv it! 8)
Se här:http://www.teutonia.se/teamS4.htm

Mina killar är det ju 2,5 år mellan och de sover båda strålande i den!
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Idag såg jag en tvåvåningsvagn. Det ser lite kul ut ialla fall och ganska praktiskt. Det är ju oftast inte problem att få in en vagn på höjden.

Alltså stora barnet sitter framåtvänd som i en sulky, fast högt, och den lilla ligger under.

Har ju ingen aning om hur det funkar med sovmöjligheter. Någon som sett på närmare håll?

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
mia75

Inlägg av mia75 »

yes, det är en phil & teds tror jag de heter. Jag gillar dem inte, tror inte att stora barnet alls kan ligga ner och sen tycker jag det är så tråkigt att syskonen inte alls har någon glädje av varandra.. :( och sen det att den är framåtvänd..
http://www.philandteds.com/cat.htm
BILD
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Nackdelen med Phil and Teds är att den inte går att fälla ner i skönt sovläge. Barnen halvsitter upp och sover. Om bara ena barnet ska sova är det främre sitsen som gäller, får inte ha ett barn sittandes i den bakre delen (då tippar den). Alltså inget bra alternativ!

Vi har den klassiska Emmaljungan och den har de sovit gott i. HAR...
Vår tvååring har "slutat" att sova i vagn. En gång är ingen gång, han är vaken och så lägger vi tidigare till kvällen. Vi funderade ett tag på att köra en liten vagnsovarkur men det är så sällan det behovet finns så vi har valt "en gång är ingen gång".

/ Mamman till sönerna :D
Honung

Inlägg av Honung »

Tack för tips! Ska kolla upp framför allt teutonian. Mia75 har du haft problem att komma in någonstans och så med den, vissa säger att den är så stor (vilket ju iofs är vad man vill ha men...)? Och vilken är den klassiska emmaljungan? Twin cerox och twin city cross heter visst de som säljs nu, nya alltså. Kollar iofs också på begagnade, men tycker att många verkar förhållandevis dyra. För att vara begagnade. Phil & Teds är ju lite rolig, men det verkar lite läskigt att ha det lilla barnet så där nära marken, och så verkar de inte kunna ligga så bra...
Mamma till en kärleksgroda född i april 2005 och en kärleksgris som anlände i oktober 2006.
JS

Inlägg av JS »

Hej

Det jag tycker att du bör fundera på innan du väljer vagn är hur det ser ut för dig att komma in efter det att du har varit och gått med barnen. Vi har själva valt en Phil&Teds vagn eftersom det är den enda syskonvagnen som går in i våran hiss där dörr hålet bara är 68 cm.
Alla vagnar är på något sätt en kompromiss så du måste fundera på vad som är viktigt för eran familj.
Det går bra att vagna med Phil&Teds vagnen trots att den inte är så stor och vårat stora bran som prcis fyllt två sover hyfsat i vagnen om man har med något som stöd för huvudet.
Men som sagt fundera på vad era behov är och välj efter det. Hadde vi haft möjlighet att få in en större vagn utan att vika ihop den så hadde vi valt en sådan.
J och Å

Inlägg av J och Å »

Nu har vi i och för sig tvillingar. Men vi köpte en emmaljunga twin cerox. Sågade till en spånskiva la på en skumgummimadrass och så kunde de sova skönt på magge.

Annars, kolla in detta http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7644

Jag hade helt klart köpt en dansk vagn om jag vetat om dem.

Vår väger 20 kilo bara vagnen, och så två klumpar i den, jag har hittils inte kört den en enda gång. Massa backar där vi bor och kass rygg.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
mia75

Inlägg av mia75 »

Honung skrev:Tack för tips! Ska kolla upp framför allt teutonian. Mia75 har du haft problem att komma in någonstans och så med den, vissa säger att den är så stor (vilket ju iofs är vad man vill ha men...)? Och vilken är den klassiska emmaljungan? Twin cerox och twin city cross heter visst de som säljs nu, nya alltså. Kollar iofs också på begagnade, men tycker att många verkar förhållandevis dyra. För att vara begagnade. Phil & Teds är ju lite rolig, men det verkar lite läskigt att ha det lilla barnet så där nära marken, och så verkar de inte kunna ligga så bra...
Den ser större ut än andra, men den är inte det! :D Precis på cm lika bred som emmaljunga och brio, men sittbredden är mycket större på teutonia, det är det som är så bra! Dessutom är det svängbara hjul i fram som gör att den är jättelätt att köra. Hjulen går att låsa så att det går även bra att vagna i den. Jag har inte haft problem att komma in någonstans med den, funkar fint till och med i butiker på stan! :D
BILD
Honung

Inlägg av Honung »

Insåg att JS har rätt, dags att sluta surfa och ge sig ut med tumstocken. Upptäckte då att Teutonian ihopfälld (måtten enligt nån tysk sida är 107x80x40) får ganska svårt att få plats i vår bil (gammal SAAB 900)! På höjden alltså, eftersom taket sluttar. Men förskräckelse då får ju knappast heller andra syskonvagnar plats, t ex brio double wave är 81x77x50 cm! Jag som tyckt att vi har perfekta familjebilen :) :evil: . Någon som har en SAAB 900 och får plats med syskonvagn? Ska mäta mer imorgon också, var rätt mörkt nu.
mia75

Inlägg av mia75 »

trist... köp större bil vetja! :D Vi har en mercedesbuss, där är det gott om plats! 8)
BILD
mia75

Inlägg av mia75 »

...eller kör med enkelvagn och bärsjal till bebisen, bärsjalen får plats överallt! 8)
BILD
JS

Inlägg av JS »

Jag tror att våran Phil&Teds går in i en Saab. Våran förra vagn var ungefär lika stor som en Phil&Teds och den gick in i Saaben som vi hadde då. Vill du att jag ska kolla några mått så kan jag göra det.
Honung

Inlägg av Honung »

Tack JS! Men jag tror inte att det blir Phil&Teds ändå för oss p g a att den känns lite läskig och så rätt dyr med såna där syskontillbehör. Ny bil blir det tyvärr inte heller även om det skulle lösa problemet, vagn känns som tillräcklig investering och så är både jag och sambon barnsligt förtjusta i saaben... Just nu lutar det åt nån slags joggingvagn typ babytravel som man kan ta med sig och så att försöka få tag i riktigt gammal och otymplig och billig vagn att gå hemma med, och sova i (barnen alltså). Men mia75 hur kan teutonian vara så stor inuti men inte utanpå? Verkar nästan magiskt...
mia75

Inlägg av mia75 »

Honung skrev:Men mia75 hur kan teutonian vara så stor inuti men inte utanpå? Verkar nästan magiskt...
:lol: Ja, den är nog lite magisk!
De andra vagnarna har sin bredaste punkt vid hjulen medans sittdelen är smalare. Men på teutonian är sittdelen lika som hjulbredden, de har helt enkelt utnyttjat bredden på ett bättre sätt! :D
BILD
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"