Fråga om schema, inte fnurra
Fråga om schema, inte fnurra
Hmm, jag undrar bara: när ni berättar om era scheman och anna tipsar och så, är schemat då teoretiskt eller det praktiska? Alltså "sova 13-15" innebär det att barnet tas upp kl 15 oavsett när det somnar, för de flesta somnar väl inte på absoluta sekunden? Eller har barnet marginalkvart på sig att somna och tas sedan upp två timmar därefter? Eller lägger ni barnet strax före 13 för att det ska sova kl 13? Att 45- och 20-minuterslurarna ska vaktas noga har jag förstått, men undrar alltså över de lite längre sovpassen. (Min son sover bra på sina tider. Mitt "teoretiska schema" inkluderar dock mer sömn än de 13,5 timmar han "borde" behöva, men så tar han ibland lite tid på sig att somna så ibland funderar jag på om jag borde korta sömnpassen. Men undrar också inför lillasyster-brors framtida scheman.)
Mamma till en kärleksgroda född i april 2005 och en kärleksgris som anlände i oktober 2006.
-
susanneethel
Hej Honung!
De långa lurarna är den tid som står, +/- en kvart. Sova 13-15 innebär att barnet läggs mellan 12.45 och 13.15, och tas upp mellan 14.45 och 15.15. Luren kan alltså egentligen bli 1,5-2,5 timme. Man gör som det passar. Jag brukar ta upp Karl när han vaknar, inom kvarten.
Om man tycker det tar lång tid att somna kan man utnyttja kvarten före. Oftast brukar det inte ta så lång tid när schemat har satt sig. Har du nyss kurat? Om du inte har kurat kanske det tar lång tid att somna, p.g.a. att han har för mycket sömn? Han kanske är mogen för att minska?
De långa lurarna är den tid som står, +/- en kvart. Sova 13-15 innebär att barnet läggs mellan 12.45 och 13.15, och tas upp mellan 14.45 och 15.15. Luren kan alltså egentligen bli 1,5-2,5 timme. Man gör som det passar. Jag brukar ta upp Karl när han vaknar, inom kvarten.
Om man tycker det tar lång tid att somna kan man utnyttja kvarten före. Oftast brukar det inte ta så lång tid när schemat har satt sig. Har du nyss kurat? Om du inte har kurat kanske det tar lång tid att somna, p.g.a. att han har för mycket sömn? Han kanske är mogen för att minska?
Tack susanneethel för svar! Nä, han är inte nykurad (har egentligen inte kurats enligt regelboken alls, men vi införde "barnaboksrutinerna" med fasta tider och bad och skratt och allt när han var 4-6 månader och sedan dess sover han (oftast) gott om nätterna och även på dagarna). Han sover för natten 20-08, alltså vi lägger honom 20 så det blir lite mindre än 12 timmar i praktiken och så sover han på dagen mellan 13 och 15.30. Eller, det gör han inte, vi lägger honom kl 13 el lite efter och så somnar han efter mellan 10-30 min, idag närmare 45... Ligger glad och pratar fram tills han somnar (verkar också trött när vi lägger honom och lägger sig gärna). Han sover ungefär 2 timmar, vaknar han efter kl 15 tar jag upp honom annars tar jag upp honom senast 15.30. Så iofs kan man säga att tiden är 13.15-15.15 med utnyttjade marginalkvartar. Jag vill helst inte lägga honom senare på dagen, men borde jag ta upp honom tidigare, typ 15.00, så att han till en början sover mindre för att med tiden börja somna snabbare? Det lät konstigt men hoppas du förstår vad jag menar. (Eller borde jag lägga honom tidigare?) Tack!
Mamma till en kärleksgroda född i april 2005 och en kärleksgris som anlände i oktober 2006.
-
Nancy
Tack Nancy! Leia tycks ju vara ganska nära i ålder också. Jag ska grubbla några dagar till och se hur det utvecklas. Känns ju samtidigt lite sorgligt att ta upp honom när han "nyss" har somnat som det skulle bli i början om jag tog upp honom 14.30. Eftersom han sover på nätterna också, är sällan han vaknar före väckarklockan. Jag har väl lite hoppats att han ska sköta allt själv när han nu är så stor
, alltså somna 13 som vanligt och sedan vakna tidigare med minskande sömnbehov...
Tack Nancy! Leia tycks ju vara ganska nära i ålder också. Jag ska grubbla några dagar till och se hur det utvecklas. Känns ju samtidigt lite sorgligt att ta upp honom när han "nyss" har somnat som det skulle bli i början om jag tog upp honom 14.30. Eftersom han sover på nätterna också, är sällan han vaknar före väckarklockan. Jag har väl lite hoppats att han ska sköta allt själv när han nu är så stor
, alltså somna 13 som vanligt och sedan vakna tidigare med minskande sömnbehov...
-
Nancy
Hej igen
Som du ju säkert förstod skulle det stå 13-14.30 ovan
Våra respektive små barn är ganska "stora" när det gäller sömn
De har fina sömnreserver och klarar dagar med mindre sömn bättre än vi vågar tro. Min lillebus har några ggr haft avvikande åsikter om dagluren och totalt sett fått så lite sömn som 15 min
På något vis har hon ändå fått ihop sin dag och det tack vare just sömnreserven.
Våga lita på att din son själv kommer underfund med att det där med daglur är ganska skönt ändå
Tips från /LO: återinför kort solfjäder som lätt markering att "nu är det sova".
Tips från mig: räkna iskallt med att från det ögonblick du lägger sonen att vila är det din stund. Planera in vad du skall göra. Gör sen det och ägna inte sonen en tanke förrän det är dags att ta upp igen
Lycka till

Som du ju säkert förstod skulle det stå 13-14.30 ovan
Våra respektive små barn är ganska "stora" när det gäller sömn
Våga lita på att din son själv kommer underfund med att det där med daglur är ganska skönt ändå
Lycka till