Gråter vid upptaget ur badet

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Lillsprudlis

Gråter vid upptaget ur badet

Inlägg av Lillsprudlis »

Har en fråga ang. Victors reaktion när han kommer upp ur badet.
Vi badar varje kväll om så bara tre minuter. Jag vill att han ska vänja sig vid vatten och det har gått riktigt bra. Han gråter aldrig i badet han tom skrattar och benen går som trumpinnar men när han ska upp :evil: . Tar upp honom direkt i handduken som jag har på axeln för han inte ska bli kall. Men redan på min arm börjar han att gny och på skötbordet hinner juag knappt börja torka honom förrän han börjar skrika ledset. Det hör också till att han gärna snuttar på badhandduken. Jag har provat att bada honom tidigare så han inte ska vara hungrig, provat att bada kortare och längre. Jollrar, sjunger när han kommer upp. Pratar lugnt och stilla. Är lugn i mina rörelser mm men inget hjälper förrän han kommit upp i min famn från skötbordet.
Gråter aldrig annars på skötbordet och innan badet är han piggast på hela dagen :)
Vad tror ni detta beror på :?: Jag vill så gärna förstå.
Funderar på att inte bada några kvällar, kan det vara en ide', tror ni :?:

För övrigt är han makalös med sina 11 timmars sömn/natt och så har vi haft det i 2 veckor nu. Lillen är ju bara 12 veckor. Ja, Anna, vi tackar för din Standardmetod :heart:

Kram
Yvonne
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
vårmamma06

Inlägg av vårmamma06 »

:arrow: Kan det vara så enkelt att han blir arg/ledsen över att badet är slut för denna gång :!:

Våran Ludde älskar oxå att bada o gör det mer en gärna hur länge som helst o han blir oxå alltid lite kinkig på skötbordet, vid torkning o skall protestera lite tills blöja o pyamas är på.

Sedan kan det ju vara så med att de associerar badet med dagens slut o sänggående, o där av lite gny gnäll o så för att han "automatiskt" börjar bli lite trött.

Personligen tror jag inte det är ngt mer en så. :D
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Tack för din reflektion :!:
Kan kanske vara så. I går kväll sjöng jag "Blinka lilla stjärna" lugnt och stilla men HÖGT så han blev så snopen att han tystnade :shock:.
Jag är nog lite bortskämd........han gråter ju aldrig annars. Så nån' gång under dagen kan han väl få protestera, det är ju inga gallskrik direkt mer ledsenskrik (om man kan kalla det för det).
Nåväl, sen är ju kvällen lugn och stilla med nattslurk och en liten saga.
(har inte börjat med "skrattet till godnattet").

Kram
Yvonne
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Man ska inte underskatta mutans betydelse :lol: Ge honom något intressant att ha i händerna, som han "aldrig" sett förr. En fullkornsskorpebit på skötbordet. en i varje hand, kan göra honom storögd och lycklig nog.

Ingen anledning att vänta med skrattet-till-go'nattet :lol: Han vill ju inte gnälla, lika lite som du vill att han ska det. Han vill ha kul och vara glad :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D
Min yngsta har alltid varit en liten fryser,och när hon var spädis och badade (VARMT :!: ) så gillade hon INTE att bli upptagen i kalla luften. Jag virade in henne i en tjock handduk, och istället för att sköta henne på skötbordet, så hade jag henne i soffan, och när hon var riktigt varm, klädde jag henne - varvat med mååånga magpruttar, som gjorde henne glad och varm :!:
Kan tro att han helt enkelt tycker det är lite kallt, lilleman :wink:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Tack Anna :!:

Med tanke på att han inte skött magen på 6 dagar skulle han nästan behöva äta en fullkornsskorpa :lol: (om han nu kunde). Nåväl, ska prova att sätta nåt' i händerna i kväll.

Nu ska vi ut i solen :)
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Tack Mia också :!: :!:
Jo det kan nog vara så. Vi får göra nåt' oväntat ikväll. Skorpor och nytt "torkställe". Han kommer nog att bli riktigt "tagen på sängen" :shock:
K-ina

Inlägg av K-ina »

Jag gjorde alltid ett "Bäbispaket"! Dvs. lindade hårt med badlakanet och satt sedan en god stund på toaletten eller på en stol och vyssade och gosade...

Axel uppskattade detta ända tills femårsåldern. Han bara låtsades som om han inte ville... :lol:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Rapport:

Ja, jag vet inte..... det gick inte så bra. I kväll började han gråta redan i badet :cry: Hade en större handduk och lindade in den lilla kroppen :heart: , han fick ett hårband att hålla i......tog honom till vårt sovrum och skulle sitta och "gossla" lite (lät så härligt det du beskrev K-.ina) men här ville inte gosslas alls, bara vara ledsen :cry: jag startade med "Blinka lilla stjärna" och la honom ner på sängen istället och då fick han syn på lampan i taket och då blev han glad :shock:
Nej, nu ska jag nog hålla uppe med bad i några dagar. Startar på nytt till helgen. Måste ju prova nåt' annat. Eller så får jag gå ut och köpa fullkornsskorpor :wink:
Alla tips tas emot tacksamt :!:
K-ina

Inlägg av K-ina »

:D Ja men då vet du ju! :D
Han gillar att ligga på sängen och titta på lampan!!! :idea: Och sen gillar han ju din sång också!!!

Börja med "Blinka lilla stjärna" redan i badet, hiva upp honom, linda in och kånka iväg till sängen. Sen kan han ligga och titta på lampan medan du sjunger vidare och busar en stund!

Och jag skulle bara sjunga ÄNNU högre om det blev gråt! 8) :lol:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
carin73

Inlägg av carin73 »

Hej! :D

Jag är kanske något sen in i diskussionen. Vi upplevde samma sak. Glad bebis före och i badet. Ledsen (mätt) bebis när torka och sätta på pyjamas på skötbordet. Till dess... jag började torka honom på golvet istället och pappa råkade stå bredvid och torka sig själv med en fiin handduk med stora färgglada fiskar på. :lol: :lol: Nu är det vad som krävs varje kväll (och pappa slipper alltså aldrig från kvällsbadet 8) )och fiskhandduken åker nästan fram i vilken (smutsig) form den än är i.

Ibland krävs det så lite! :wink:

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Tack Carin!

Inte alls för sent :) Det strular fortfarande. Nu fick han för sig att sova tolv timmars natt (är bara 13 veckor) häromdagen. Han kom av sig från sitt schema och ville vara vaken på dagen. Det blev 2 tim, 45 min och 45 min lurar på dagen och dessemellan pigg i 2 timmar åt gången. Aldrig sett honom så pigg :shock: Så nu håler vi på at¨t komma på banan igen men....det jag ska säga är att just nu så infaller natten 19.30 ictsället för 20.00 (måste tyvärr gå upp 06.30) men på något sätt är det mindre gny och så har jag fått till en massa skratt innan badet, han kiknar :D :D :lol: :heart: .Ja, skamm den som ger sig...
Pappa har lite svårt att duscha samtidigt då han är bortrest väldigt ofta, men enda gången Lillen inte gråtit vid upptaget var när pappa torkade honom :shock: Men ditt förslag ska jag annamma vid tillfälle. Har du fler fiskbadlakan :?: :?: :)
carin73

Inlägg av carin73 »

:D

Fiskbadlakan fanns på Lindex i somras. De kanske rear dem nu? :lol: :lol: :lol: :wink:

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Makalöst :!: :!:
Pappa har varit borta sen i måndags. Kommer hem och Victor tittar och undrar vad det är för en filur som intagit vårt hem, verkar ju bo här :shock: .
Pappa tar hand om badet och hör vi något som ett pip :?: Nix :!:
Jag tror att han känner att jag tänker "nu gråter du snart". Har min attityd redan börjat skönjas och tolkats in tro :?:
Ja, lustigt är det. Det är nog så att vi behöver en pappa som badar inte ett fiksbadlakan :D :D .
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"