Tvångsmatning!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej Julius!
Jag håller med Mammutmaria om att ni ska backa bandet. Jag känner igen mig i din berättelse med gnäll och gnöl vid bröstet och onöjdhet däremellan samt fortsatt bråkiga matningar, jag är i samma sits men har det inte lika tungt som ni längre.
Jag har gjort så med lille E att jag har skådespelat fram det mest lugna, gammelmorstrygga, varmleende, gosemorsastuk jag kunnat prestera (och jag är en ettrig otålig jävel i "orginal") och beväpnat mig med ca 800 ggr mer tålamod än jag äger inför varje matning och så satt mig med gossen i soffan och ömma järngreppet och så bara matat och LETT under tiden medan jag tittat ut genom fönstret eller så. Helt i enlighet med instruktionerna för ömma järngreppet förutom att där inte står att man ska le, men min tanke var att lille E förknippat mat med tråkigheter så länge han minns varför ett leende inte kunde vara fel.
Min frustration var gigantisk när han aldrig var nöjd, jämt hungrig men inte gick få i nån mat och jag själv var fullständigt utmattad av sjukdom och inte MÄKTADE MED att vara en god mor - dvs JAG har laddat matsituationen själv till stor del!
Så fort lille E bryter (efter en sekund ibland) tar jag ett djupt andetag och skådespelar vidare igen, min frustration över att det går dåligt ska INTE få förstöra matandet iallafall, och så erbjuder jag igen och igen. Jag rapar honom OFTA under målet, så fort han bryter efter att ha tagit typ 70 ml eller så, eftersom han är känslig för luft i magen och inte äter mer så länge det är kvar. Jag trugar ganska många gånger men blir han för arg lägger jag av för att inte ladda ätandet mer. Jag erbjuder mer mat efter typ 5-20 min ifall han inte blev helt mätt.
Detta är säkert inte det "rätta" sättet för en 5,5 måning, men eftersom ätandet varit ett problem för oss hela tiden så får lösningen ta den tid det tar.
Läkare har sagt till er att ni ska ge gossen mycket mat. Jag är också läkare och jag tror att tills DU mår lite bättre och orkar erbjuda smakportioner med glädje och förväntan, så ska ni hålla er till ersättning och kanske lite havregröt. Gossen kommer inte att fara illa för att du väntar med matintroduktionen, det hinns! Försök att få bort laddningen kring ätsituationen, både för dig och gossen.
Såvitt jag förstått ett annat av dina inlägg så går sovandet bättre nu och det är ju super!!! :D :D Heja för er!!! Ta fasta på detta och se att du/ni KAN förändra detta och kommer att klara det!
Satsa på att le lugnande i alla matsituationer och ge möjligen en sked gröt nån gång men sluta innan han ens har börjat gnöla det minsta, gläd dig åt att han tog EN sked !!! Det är så i början.
Det här kommer att BLI BRA och du kommer att njuta kolossalt av din son SNART! Viktigt då blir att inte gräma dig över det som varit utan glädja dig över det som är, dessutom över att det är ni som åstadkommit det.
Kom igen Julius, DU KAN! :D :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej Julius!
Jag igen. Har ju läst om hur enastående bra ni tagit er när det gäller både mat och sömn, än en gång en stor eloge till dig och PAPPAN som du hävdar är den som skall ha all cred (hoppas han också går in här på forumet och läser i så fall).
Några tankar till om när ni återupptar smakisarna. Tänk på att barnet kan inte "gilla" eller "ogilla" någon mat, det fungerar inte så när man inte har några som helst referenser. Barnet reagerar som på allt främmande med "ööhhh, vad är det här?????". I det läget skall ni lotsa barnet till en positiv reaktion genom att vara ODELAT positiva och GLADA och visa att äta är ROLIGT och TREVLIG och GOTT och SJÄLVKLART. Därför kan ni inte heller tolka eventuella reaktioner barnet har, annat än att sluta innan eller direkt när barnet börjar gråta därför att gråten gör att barnet kommer att förknippa mat och ätande med tråkigheter (tvångsmatning är alltså en HELT ofarbar väg).
När barnet har ätit ALL mat ett bra tag, dvs flera år enligt min mening, kan man kanske (fast jag tänker inte acceptera det av lille E) tillåta barnet att "inte tycka om" vissa rätter. (Det finns ju faktiskt individer som KRÄKS av messmör även fast jag tycker det är mumma. :lol: ) Jag själv undviker att ge lille E potatis- och majspure på burk eftersom jag själv tycker det luktar pappersmassa och jag kan bara inte FÖRMÅ mig till att låtsas att det är mums :shock: :oops: . Hellre då undvika eländet.
Vad jag försöker förmedla med den här svadan är en insikt i att det är NI som överför vad barnet gillar eller ej och det är viktigt att komma ihåg!
När ni nu börjar mata igen kan jag dessutom tipsa om att ha Julius sittande i babysittern, uppe på matbordet tex. Då kan ni själva sitta mittemot och mata och SE ODELAT GLADA UT, samtidigt som Julius själv inte sitter hopknycklad med huvudet framåtlutat -vilket de ju gör innan de fått riktig fjång på nackstjälken - för då blir det ännu svårare för honom att svälja maten.
Lycka till med smakportionerna och förbered er på att byta body efter varje matning, idag hade lille E gröt långt ner på ryggen :lol: :lol:
Håll oss gärna uppdaterade om hur det går! :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
K-ina

Inlägg av K-ina »

mammamy! Nu är du min idol! Du skriver allt jag tänkt skriva själv - bara snabbare och bättre! :lol: Hade tänkt tipsa om babysittern vilket jag tyckte var en höjdare när det begav sig! Dessutom fick du fram det där med smakisarna och den positiva andan som måste råda för att mat ska bli uppskattat!!! (Själv misslyckades jag totalt med att vara positiv igår när båda mina söner uppenbart inte gillade käket... Jag FÖRSÖKTE verkligen inte att ta det personligt men ibland är det hårt när man inte är världens bästa kock! Rart av storpojken att inte säga nått rakt ut iallafall!)

Kram på dig!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
mammamy

Inlägg av mammamy »

Kram själv Kina, och tack för berömmet, det värmer alltid :D :D
Jag vidarebefodrar berömmet till AW eftersom det är hon som fått mig att inse dessa egentligen självklara saker och jag är så enormt tacksam för det! :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"