Kurkrångel!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Mollysmamma

Poletten har fortfarande INTE ramlat ner...

Inlägg av Mollysmamma »

Jaa, nu har det då gått ett tag med kuren och följande lägesrapport kan rapporteras:

:arrow: Nytt schema sen 3jan. Fungerar ok.
:arrow: 45min lur sker i vagn under promenad. Hon somnar exemplariskt på mindre än 2 min. Vid resten av läggningarna tjatas det fortfarande tills hon blir utmattad... Gråter så det skär i hjärtat
:arrow: Hon vaknar alltid ca 2 timmar före godmorgon
:arrow: Vargtimmen kräver en omgång ramsa o hon somnar fort om
:arrow: Omöjligt få henne somna om vid dagslurarna
:arrow: Hon har gått upp väldigt lite i vikt sen kuren började
:arrow: Aptiten är sämre
:arrow: Ögonen börjar skela, vid 5mån!
:arrow: Vi har infört smakportioner o allt är bara blää tycker hon

Hoppas det inte blev för mycket negativt. Faktum är att hon sover sina pass när hon väl somnar. Problemet är att få henne att just somna. Hon är efter 1 månads kur fortfarande förtvivlad varje gång hon läggs. När ska poletten ramla ner?
Jag mår så illa av att höra henne så ledsen. Det känns som om det har gått för långt, hållit på för länge utan minsta förändring. Något stämmer inte. Jag är så rädd att skada henne. Tänk om kuren har undantag och att hon är just en sån som inte går att kura. Jag vet att ni nu tänker att jag borde vara nöjd när hon ändå sover så mycket men... ska hon verkligen vara SÅ ledsen VARJE GÅNG??? Vad gör jag för fel? Jag vill få slut på gråtandet. Hon är en väldigt glad unge i grunden men är ofta gnällig nu.

Snälla ni, jag behöver er hjälp att komma vidare. Det känns så hopplöst, som om vi är fast i kuren. Att bryta skulle bara förvärra/förvirra henne ännu mer och vad har vi egentligen att gå tillbaka till?
Stolt mamma till MOLLY, f?dd augusti 2004 och SHN-kurad vid 4-m?n.
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej Mollysmamma!
Backa lite med dig själv och dina ambitioner tycker jag, så blir du lite mindre stressad. Smakportionerna har varit blä för lille E också mest hela tiden, fast jag tjoar och är glad :lol: . Han tar gröt nu, men bara lite. Baby Plus kan man ge från 4 månader och det täcker HELA barnets näringsbehov ända upp till 1 års ålder (påstår dom iallafall) så det är ingen panik att få i henne riktig mat, viktigast är fortfarande att hon är helt mätt! Är hon mätt? Annars är insomnandet knöligt förståss. Smakportionerna ska vara en möjlighet för barnet att få testa ritkig mat i munnen och helst få uppleva att det är ROLIGT med mat (är skitjobbigt när man knappt hinner börja innan de blir sura men kämpa på).
Angående skelningen så kan barn skela naturligt när de är trötta, men vid nästa BVC-kontroll bör ldu nämna det så äkaren kan lysa i ögonen och kolla att reflexerna faller som de ska. Ingen anledning till oro för det nu!
Vargtimmen går ju strålande och hon sover nästan hela natten, jag tycker ni jobbat fantastiskt bra och ni kommer i mål om ni fortsätter att framhärda!!
Och slösa med gos och giv och glädje före VARJE läggning och tänkt själv hur ljuvligt skönt det ska bli för henne att ÄNTLIGEN få gå och sova. Hon kommer att lägga sig jollrande till slut, jag tror verkligen det.
Nu har ni kämpat bra ett långt tag, backa lite och njut av det som funkar någon vecka och ta nya tag sedan, men se till att mata i henne ytterligare lite käk bara så hon är garanterat mätt!
kram! :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, alla kloka :D

:shock: Jag förstår inte din rubrik. VAGNSKRÄCK.

De flesta små barn sover gott i vagn. Ute, i friska luften. Tydligen din lilla älskling också.

Jag vill så gärna slippa den sortens negativismer här, som din rubrik indikerar, och som det dessutom tycks saknas täckning för även i ditt fall.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej Mollysmamma! hur går det??? :?: Ge en liten rapport gärna!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

Hejsan,

Vår kille protesterar fortfarande vid dagslurarna, men på kvällarna somnar han utan ett prip numer. Det tog också ett tag innan han gjorde det. Så länge hon sover gott när hon väl somnat, så tror jag att det bara är en tidsfråga innan hon somnar utan protester.

Vår son började också äta sämre för ett par veckor sedan. Jag helammar fortfarande, och han vill inte suga länge alls längre. Efter ett par dagar såg vi att det var tänder på gång och när de väl var uppe såblev det lite bättre.

Jag fick dessutom för mig att han också blivit otålig och tröttnade när inte mjölken rann til snabbt nog, så jag köpte Luzern-te och började pumpa ur mjölk för att få ökad produktion. För oss hjälpte det till viss del. Dessutom låter jag honom äta lite oftare nu. Det är mycket som händer i deras liv just nu, så jag försöker hålla mig till schemat, men med lite mer marginaler än tidigare. Det är väl inte helt enligt boken, men om han inte är mätt sover han inte bra heller. Nu har vi också börjat ge lite gröt på kvällarna, och det älskar han. Smakisarna går väl an, men gröten är supergod.

Hoppas ni inte ger upp nu. Det verkar gå så bra för er. Försök att samla ihop lännu mer tålamod så är ni snart framme. Fokusera på alla framsteg som ni gjort. Hur var det innan ni började? Ni fixar detta!
Hugo 2004-08(kurad vid 4 mån)
Sofia 2006-12 (SM från start)
Petter 2009-04 (SM från start)
Erika 2011-10-03 (39+0)
Mollysmamma

Inlägg av Mollysmamma »

Tack mammamy för att du frågar o alla ni som stödjer!

För vi behöver er verkligen nu. Idag mer än nånsin. Hon har skrikit på ett nytt o förtvivlat sätt vid nästan VARJE sovpass (undantag för 45min vagnpass) sen två dagar tillbaka. Jag har precis lagt henne o hon skriker på ett sätt som skrämmer oss. Inte ens första tiden lät så här. Jag vet inte vad som händer o varför.
Jag har börjat klappa henne på huvudet när jag ska gå lägga mig o efter att hon somnat (då jag ska tillrättalägga). Kan det vara felet? Har jag förstört det hela??? Jag läste en annan tråd där flera tyckte det var rätt. Jag nappade för det här har jag längtat efter att göra. Att röra vid henne då hon ska somna. Tidigare har det känts som om det är kört i 12timmar så fort hon har lagts för natten.

Jag kanske har misstolkat läggningsritualen men det är möjligt att jag gör det för "hårt". Det jag menar är att ibörjan försökte jag inte synas men upptäckte snart att hon kom till ro snabbare om hon fick se att det var jag som la henne. Hon liksom höjde huvudet som en säl för att se vem det var.

Det är en plåga att försöka skriva medans man hör skriken o gråten :( Nu har hon somnat... Det tog en kvart. Väldigt märklig kvart.

Vi har avverkat varenda verktyg som finns o undrar hur länge ett barn klarar sådan behandling innan det påverkas negativt. Solfjädern gör henne väldigt arg. Jag har aldrig fått henne lugn genom att solfjädra. Hon stretar emot o spänner hela kroppen o arghhhhhhh. Ramsan, buffning, inget fungerar längre på henne. Jag har noterat att när jag ramsar väldigt högt o argt så kan hon bli väldigt ledsen o ännu argare. Därför funkar det aldrig att överrösta henne. Hon skriker ännu högre.

Förstå mig rätt, jag vill inte vara pessimist men det ÄR svårt. Vi står o stampar. Kanske det ibland går något snabbare nu än i början men det är en förtvivlan nu som inte fanns i början. Vi ser inte att vi närmar oss målet utan att vi snarare går runt det.

Jag tror starkt på kuren o på Annas uppfostringsidéer, därför har jag varit envis o inte gett mig, men jag funderar ibland på om barnets personlighet ändå spelar in. Man kan också fråga sig om vår lilla sötnos är otämjbar och att det är bara att acceptera. Hon är vid 5 månader redan en bestämd dam med stark vilja (låter klyschigt men det ÄR så), tjurskallig (märks vid läggning o solfjädern, ger sig inte, stretar emot o spänner sig som en stålfjäder), mycket ljudkänslig o svårsövd. Somnar hon när vi är ute o blir väckt så har hon svårt att somna om. Jag vill inte säga att det inte går o kura henne men kuren kanske har mindre effekt på en sån personlighet...

Vi har fasta rutiner varje kväll med bad o massage, mys, skratt o faktiskt oxå läsning. Schemat ändrades den 3 januari men fortfarande vaknar hon 0600-0630 istället för 0800.

0800 -God morgon + tutte
0930 -sova 90 min
1100 -tutte + smakis
1315 -sova 45 min
1400 -tutte
1615 -sova 45 min
1700 -tutte + gröt
1930 -nattutte
2000-0800 natt

Är det schemat det är fel på? Vi har en önskan att börja dagen 0700. Är det i så fall för tidigt att byta?
Smakisarna är fortfarande blä o jag har inte märkt av den ökade aptiten ännu. Gröt är dock gott. Tyvärr fick vi bekymmer då hon uppvisade någon slags allergisk reaktion i förra veckan. Hon blev prickig på hela kroppen o andades konstigt. BVC tror det kan vara mjölkintolerans så den färdiga gröten är bannlyst för ett tag. BVC-sköterskan menar att det ännu inte är akut med järn tillskott så jag ger istället havregryn med bröstmjölk o det är väldigt mumsigt...

Väldigt långt inlägg men jag hoppas kunna få er expert hjälp som jag vet finns därute.
JH

Inlägg av JH »

Hej Mollysmamma!

Har just läst igenom denna långa tråd och ser att du fått många bra tips. Jag vet inte om mitt tips kan hjälpa dig, men jag tänkte på två saker när jag läste:

1. De allra flesta scheman som jag sett (inklusive vårt eget) har den längsta luren mitt på dagen (vårt är 45 + 90 + 45). Kanske blir barnet väldigt övertrött framåt em om det bara får två korta lurar efter 11?

2. Om hon nu sover så bra i vagnen, varför inte ta ett par veckor där du låter henne sova alla lurar ute? Så gjorde vi i början av kuren för jag orkade inte med protester både på dagen och på natten! :? Visst, det är lite omständigt att gå ut 3 ggr om dagen och man får inte så mycket egen tid, men det känns ändå som att det borde vara bättre än det som pågår nu hemma hos er, eller? För oss kändes det som att när Elsa väl var van att somna på de tider vi bestämt så kunde hon sen också somna utan vagnen.

Lycka till, och ge INYE upp!! :twisted:
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Mollysmamma

Inlägg av Mollysmamma »

Hej JH,

Tack för tipset :idea: Har funderat kring detta förut men inte vågat ändra i schemat så tidigt. Egentligen har hon aldrig sovit sina 90 min den här tiden, kanske är det naturligt att ändra just här o lägga långluren mitt på dagen. Ska genast göra något åt det.
När det gäller gå med barnvagn så har hon sovit på rygg första passet för att det krånglade så mycket med overallen. Hon har växt ur sin overall snart o fleecekläder är kanske lösningen :roll:
Tack igen alla för era tips o er tid. Jag behöver ert stöd o ännu fler råd på vägen...
JH

Inlägg av JH »

Ett till tips, som jag fick från Lotta Sthlm. :D

Om du inte vill/kan ha henne på magen i vagnen ute, så prova sidoläge! Det har funkat SUPERbra för oss sen jag la henne på sidan - lite som i framstupa sidoläge med det översta benet lite över det understa. Då blir det "nästan" på mage fast inte så bökigt med kläderna. Nuförtiden när jag klär på henne och sen lägger henne på sidan i vagnen så leeeer :D hon så sött, gosar in sig i filten/åkpåsen och somnar nästan bums! :sleep: Såå sött!
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej igen!
Det låter som om ni fastnat, i vad kan jag inte riktigt säga men fastnat har ni. Jag tycker ni gör en liten omstart. Ni har ingenting FÖRSTÖRT, verktygen kommer att funka utmärkt när ni får ordentlig kläm på dem! Som det är nu verkar ni ha tappat tron på att det ni gör är rätt (kanske har ni aldrig varit helt säkra) och då fattas den berömda ATTITYDEN! Samtidigt tror jag verkligen att attityden finns hos er men bara inte kommit fram ännu, då ni verkar tro på Annas teorier och erfarenheter. Jag tror verkligen att det är rätt sätt att hjälpa de små till god sömn och trygghet. Jag förstår dock hur enormt jobbigt det måste vara för er när hon skriker så högt och förtvivlat vid varje läggning.
Gör om schemat, eftersom ni inte verkar helt nöjda med det ändå och ni inte får tiderna att sitta. Om ni gör morgon 07 så är ni ju nästan i mål redan! :D Vårt schema för lille E (som är jämngammal med er) ser ut så här, som exempel:
07 morgon, mat (pyttebröst + ersättning)
ensamlek en pyttestund (håller på införa)
9.00 sova 1,5 timme
10.30 mat (pyttebröst + ersättning + gröt, tar tid!!)
12.30 sova 1,5 timme
14 mat (ersättning + fruktpure)
16.15 sova 45 min
17 mat (ersättning + matsmakis)
19.15 nattslurk (ersättning)
19.45 natt
Vi har valt att inte ha 12 timmar natt eftersom lille E knappt hinner träffa sin pappa då och lurarna på dagen blir längre och lättare att utnyttja för mig på det här sättet. När det gäller daglurarna sover han de långa i vagnen på rygg utomhus, detta eftersom de sover bättre på natten om de sovit ute på dagen, det är min erfarenhet. Kortluren i spjälisen. Jag våga inte lägga honom på mage i vagnen eftersom jag inte har nåt larm där, men han sover gott på rygg ändå, antagligen för att det är trångt i vagnen.
Åter till er. Kan det vara så att Molly först nu sista dagarna har börjat BE om hjälp verkligen, och det är den förändringen ni hör i hennes skrik? Jag har aldrig ramsat ARGT till lille E, han har inte behövt det har det känts som, fast han är skitsne' ibland 8) . Jag segdrar ramsan istället och om han skrikit länge så brukar jag dessutom börja småskratta lite åt honom (för att lugna mig själv och för att jag VET att jag är tjurigare än han, hehe :twisted: ) och ramsa ännu segare och mer övertygande och det går alltid till slut, även om det ibland tar lång tid. Vi har en skvallrare där man kan se om de låter utan att ehöva höra ljudet om man vill, mycket användbart ibland!!!
Jag tror inte att du gör fel om du klappar henne på huvudet vid läggningen och när du går och sover, du skall ha en läggning som är kort och konkret men den behöver inte alls vara hastig och den skall vara sån att det känns bra för dig. Det hela handlar ju om att ladda läggningen och sovandet med trygghet, glädje och lugn. Som det nu blivit känner ni er inte såna på nåt sätt och då måste ni skådespela fram det hela, men NI KLARAR DET!! Beträffande tillrättaläggningen - det är ju den som är beskedet om att det är dags att sova, behöver du lägga henne tillrätta även när du lägger dig själv senare?? Jag förstod inte riktigt det.....eller menar du när ni går in när ramsan inte biter? Ni ska inte in förrän hon somnat, kom ihåg det!! :shock: Men då får du stryka henne över huvudet eller pussa på pannan eller vad du vill så länge det inte väcker henne. :D
Vid läggninge:
Ni ska få henne lugn i sängen innan ni går med ramsan. Är hon lugn utan solfjäder och buffning efter att ni lagt henne tillrätta så gå bara med en glad och lugn ramsa. Tokskriker hon måste ni solfjädra eller buffa tills hon är stilla och TUNGT avslappnad i kroppen. Någon skrev nån gång att hon hade lutat pannan mot väggen under solfjädern för att kunna stå nog länge och DEN ställningen hade gett precis rätt obevekliga betryggande tryck på lilla barnet för att det skulle lugna sig. Att hålla den lilla på plats är att meddela att "jaa, du skaa sova nu och det är heelt säkert och tryggt här i sängen".
Sen ramsar ni, om och om igen men med rejäl paus emellan så att hon får reagera. Pausa längre stund än ni ramsat hela tiden, helst mycket längre stund. Ramsa lika lugnt och betryggande hela tiden, som om det var den allra första ramsa ni drog, det ni försöker säga är "aaallt är braaa, du kan sova tryggt, älskade vännen vår". Oavsett hur många gånger ni ramsar ska ni förmedla det. I alla fall i början tills ni känner att det börjar funka. Hon är inte trygg ännu, men hon kommer att bli! Ni kommer att kunna betrygga henne om ni orkar hålla ut och klarar att hantera hennes och er egen osäkerhet.
Jag håller helt med Maxikaxi, ifall hon somnar utan skrik när ni går så ge er själva lite paus genom att promenera hennes daglurar några dar, för er egen skull och för att få lite lugn och ro. Dessutom kan ni befösta schemat på det viset, så att ni får hjälp av detta senare.
Nu blir detta inte de vanliga råden folk får när de ska köra SHN, men ni behöver en utväg från där ni är nu och kanske kan det här funka. Ge inte upp! Vad är alternativet? Är Molly en viljestark tjej så får ni bara lov att vara än viljestarkare och när det hela sitter blir hon säkert en mönstersovare! :D :sleep:
Som mamma till en jämnårig och som läkare till proffessionen tror jag INTE att hon påverkas negativt av att skrika, så länge hon inte känner sig övergiven och det förhindrar ju ramsandet!!! Hon vet ju att ni är där, ni behöver inte vara i rummet, eller hur?
Ojoj, det här blev jätterörigt, mycket tankar som ska in :? . Bolla tillbaka så vi får fortsätta kämpa, det kommer att ordna sig till slut! Kram! :wink:
Mollysmamma

Inlägg av Mollysmamma »

Maxikaxi, imorgon ska jag upp i ottan o gå. Alla sovpass. Med barnvagn. Det kan nog vara tänder på gång här oxå. Hon gnider o kliar o hugger i allt som kommer i hennes väg. Skriker/frågar de extra mycket då, som tex ”varför bryr sig ingen” o så självömkan.

Mammamy, du är oväderlig! Vi uppskattar mycket att du skänker oss din tid. Tack för att du försöker förstå.

Vi sitter här o försöker pussla ihop schemat. Vi vill så gärna ha 12h (1900-0700) natt men läggdax 1900 känns för tidigt. Vi går mot ljusare tider med längre kvällar. Kommer det att funka vår- o sommartid? Har sett följande förslag på schema på forumet:

0700 morgon
0900 sova 45min
1215 sova 90min
1600 sova 45min
1900 sova natt

Vilka tider är bäst att ha måltiderna på? Är det inte för glest (4h) med mat mellan sovpass1 o efter sovpass2. Går det att kombinera med 30min babysim kl 1100 en dag i veckan?
Tänkte att man kunde ge gröt vid ca 1700-tiden. Är det inte för nära inpå nattslurken?

Molly sov nästan inga av sina dagpass idag. Det gick desto bättre vi nattningen. Hon skrek i ca 10min men inte lika förtvivlat som tidigare. Kanske beror det på att hon var så himla trött o inte orkade göra motstånd.

Jag har bestämt mig för att inte åka o träffa människor innan vi har kuren under kontroll. Kuren ifrågasätts hela tiden o jag måste alltid gå i försvar. Idag träffade jag folk som var skeptiska o la sig i. Det är väldigt stressigt. Det blev inte lättare när de fick vatten på sin kvarn då Molly storgrät vid sista dagpasset o vägrade somna. ”Hur kan du höra henne gråta bla bla bla”. Jag är trött på dessa kommentarer.

Mollylarmet går! Jag ramsar 2x4 tills det blir tyst. Ovanligt att hon vaknar så här dags. Mycket som inte varit sig likt sista dagarna...

Som vanligt så är det många frågor som snurrar i Mollys mammas huvud. Jag ska försöka rapportera hur det går så ofta jag kan. Gonatt o sov så gott alla medmammor.
JH

Inlägg av JH »

Hej igen Mollysmamma!

Vilka bra tips och råd du får! :D Se till att ta till dig av dem!

:arrow: Angående 4 h mellan mat så är det inte för långt och tänk också på att du inte SLUTAR mata henne 4 timmar innan hon ska få mat igen, utan BÖRJAR. Det kanske tar 20-30 min att äta och då är det ju bara 3,5 timme till nästa mål!
:arrow: Gröt 17 är INTE för nära nattslurken om ni lägger 19! Nattslurken är ju bara påfyllning och inte ett helt mål och det kan ligga 1h från sista målet.
:arrow: Babysim kl 11 funkar väl jättebra med det schemat, eller? Då kan hon ju simma, duscha och byta om och sedan sova sitt långa pass på promenad i vagnen. Matfrågan blir väl lite knöligare, men det måste ju gå att lösa. Äta i omklädningsrummet innan babysimmet?

Kram på dig och kämpa på! :D
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Det gör mig ont om er :shock: Så här ska det inte vara :cry:

"Vi har avverkat varenda verktyg som finns o undrar hur länge ett barn klarar sådan behandling innan det påverkas negativt. Solfjädern gör henne väldigt arg. Jag har aldrig fått henne lugn genom att solfjädra. Hon stretar emot o spänner hela kroppen o arghhhhhhh. Ramsan, buffning, inget fungerar längre på henne. Jag har noterat att när jag ramsar väldigt högt o argt så kan hon bli väldigt ledsen o ännu argare. Därför funkar det aldrig att överrösta henne. Hon skriker ännu högre."

Du får fantastisk hjälp och ledning här - låt mig tacka alla :heart: - och jag vill bara ge dig några ord på vägen som kanske, kanske kan hjälpa dig till ett annat förhållningssätt (dvs till den berömda Attityden).

Det är inte så att det är en påfrestning för små barn att få (våga) sova gott. Kuren är ingen plåga man utsätter små barn för, för att tvinga dem att sova, utan beskriver ett tillvägagångsätt att hjälpa små barn i ro. Till den änden finns ett antal "verktyg", men alla är verkningslösa om man inte kan förmedla till lilla barnet att man vet vad man gör, är övertygad om att det ligger i barnets intresse och att man verkligen hjälper, inte stjälper. Attityden av självklarhet är alltså inget skådespeleri utan baserar sig på ren och skär övertygelse om att det man gör är rätt för barnet. Polletten trillar ner i samma stund lilla barnet förstår det, och reaktionen brukar då bli lika ren och skär lättnad.

Jag vill inte lägga sten på börda, men jag måste be dig läsa på, ända tills du känner Attityden komma smygande. Ju starkare den smyger sig på dig, desto fler vargar smyger skamset ifån dig. Läs från början :!: ALLT om kuren här och även på själva hemsidan. Missa inte "Varför skriker barnet?" som kan förklara hur din egen - föräldrarnas, överlevnadsgaranternas - förtvivlan och osäkerhet betyder ett veritabelt bombardemang av vargar för barnet. Och det är därför du tycker allting bara blir värre. Lilla ungen får inga betryggande svar på sina (därav) alltmer ilskna, ledsna, förvirrade frågor. Hon försöker tvinga dig att självklart veta vad du gör, så att hon kan vara lugn, glad och trygg i vetskapen om att vargen inte har en chans att komma åt henne :idea:

Det är frestande, när shn-kuren inte genast går på räls, att fråga sig om inte just det här barnet kanske är gjort av någonting annat än alla andra små barn, som den tycks funka så himla bra på. Men det är en väldigt farlig väg att gå och tanke att leka med. För det är precis där man börjar "fråga" barnet - och därmed lägga över ansvaret på lilla ungen i stället för på sig själv som gedigen överlevnadsgarant. Och inget litet barn står ut med det ansvaret utan att protestera mer eller mindre hysteriskt (jfr 5mm). I det avseendet är alla barn lika "viljestarka" som din lilla.

Citatet här ovan visar att ni hoppats och tänkt er - och det är mänskligt, och mycket vanligt dessutom - att shn-kuren skulle fungera för egen, inbyggd maskin, så fort ni gjort upp ett schema och börjat använda er - alldeles för kort och frågande, alldeles för tveksamt och osäkert - av verktygen som står beskrivna. Men det går inte så :cry: Varken kuren i sig eller, än värre, lilla barnet, kan göra jobbet åt er, lika lite som maten ni tar fram kan servera sig själv eller barnet mata i sig den för egen maskin.

För dig är det självklart att barnet måste äta - bortanför alla frågor, protester och motstånd ibland - inte bara för att undgå svältdöden utan också för att kunna växa och må bra. Ingen och ingenting skulle kunna få dig att ge upp denna din självklara och för barnet livsnödvändiga ambition att ge mat, alltid, varje dag, oavsett allt. Lika självklar måste din inställning vara till lilla barnets sömn och din förmåga att ge den ro som ska till.

Så läs på tills ögonen blöder, kör ut alla vargar, gör en omstart i glödande rätt Attityd av Självklarhet - så lovar jag dig att ni är framme innan du vet ordet av :!: Ett nytt och underbart liv väntar bakom hörnet :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mollysmamma

Inlägg av Mollysmamma »

Tack igen för goda råd.

Jaa, vad har vi att gå tillbaka till...? Uppesittarkvällar till midnatt, 5(!) timmars läggningar varje kväll o dålig aptit.

Tyvärr måste jag meddela att det håller på att gå åt he... Jag fixar inte det här. Jag har ingen ork kvar o mår mycket dåligt själv av hela grejen. Jag trodde jag hade attityden. Annars hade jag aldrig hållit på så länge. Förmodligen har jag aldrig haft den RÄTTA attityden, eftersom det en månad senare fotfarande går åt fel håll. Hon har blivit så där tuttig igen som hon var innan o vill somna vid bröstet. Hon småsnuttar mest hela tiden. Under kvällens nattning skrek hon i 45 minuter! Jag menar, så här ser det ju ut de första dagarna. Inte efter så lång tid. Eller? Mitt i allt har vi gått o bytt schema. Krånglet pågick dock redan innan bytet.

Jag vill verkligen inte skylla ifrån mig, jag är inte sån som person. Problemet är att jag är desperat o hittar ingen utväg. Jag funderar o funderar på vad som är fel. Min lilla älskling är fullt frisk o den underbaraste i mitt liv. Det är inget som är ”fel” på henne. Naturligtvis är det jag som behandlar henne fel. Därför inser jag att jag inte klarar det här själv längre (det är mycket ”jag” här pga att min man har gett upp o är för upptagen med jobb mm).

Jag funderar på att ge upp o bryta. Det som gör att jag orkar hålla ut är den goda nattsömnen som hon får. Hon sov 2000-0700 igår o det är inte dumt. Jag hoppas ju att hon ska fatta snart att det är så här hon får det bäst. Jag står bara inte ut att hon gåter...

Jag har funderat på om det finns någon (i Stockholm) som kan tänka sig hjälpa oss o iaktta hela processen. Se vad vi/jag gör för fel. Det skulle vara guld värt!
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej igen Mollys mamma!
Först skulle jag vilja föreslå att vi döper om den här tråden och hänvisar till en ny tråd med annan rubrik, kanske kurkrångel eller nåt skulle duga? Nu handlar det ju inte om vagnproblemet längre. Såvitt jag förstår ditt senaste inlägg så går nätterna fullkomligt strålande, eller? Sover hon 20-07 utan insats från er så är det ju enastående BRA och då har ni gjort ett fantastiskt jobb!!! Om det är så, så är det alltså själva läggningen som är problemet, eller? Hon läggs och ni ramsar ut och sen skriker hon och ni ramsar då och då tills hon anser sig ha skrikit färdig och somnar till slut efter er sista bekräftelseramsa, har jag förstått det rätt?
Anna skriver om det hon kallar barnets "livskriser" och som barnen får lösa själva. Livskriserna är som jag begripit det gnöll och gnölande och argsura skrik vid läggning. Ifall Molly sover gott hela nätterna så vaknar hon flera gånger på natten men somnar om helt på egen hand och då har ni lyckats med själva kurandet och då kan ni också lita på att hon inte är rädd när ni lägger henne, hon skulle aldrig klara nätterna på egen hand om hon var otrygg.
Lita på henne och ge henne lite svängrum. Tänk på att Molly än så länge inte har så många sätt att utrycka sig på jämfört med en vuxen människa. Hon kan inte argumentera eller smågräla eller fräsa eller ironisera, det hon kan är jollra, gnälla eller skrika. (Vilket inte är fy skam men inte heller innebär så många nyanser). Skriket är Mollys språk och alla skrik är inte tecken på rädsla eller böner om hjälp, en del skrik tror jag är livsutrymme! Ni måste ge henne det, hon måste få skrika om hon vill det, eller hur? Tänk om hon faktiskt VILL skrika????? Man vill ju inte tro det och det känns ju skumt, men tänk om det faktiskt var så? Då vore det ju förskräckligt om man inte lät henne göra det, inte sant?
Jag har tolkat en del av lille E:s skrik som irritation och ilska över att han inte kommer till ro direkt, du vet hur störd man blir när det kryper i kroppen. Då måste man få reagera och gorma.
Jag tror att kuren handlar mycket om att vi föräldrar ska lära oss att kontrollera våra egna reaktioner. Som förälder mår man uselt när barnet skriker och efter 30 minuter av skrik är man själv helt utmattad och det märker barnet, det känner ens oro över att de skriker och genast är vargen där. Ge inte upp mollymamma, ni är ju så nära!
Hur går det med övriga punkterna från ditt inlägg 20/1? Kan du ge en rapport om de punkterna, har verkligen inget av det blivit bättre? Jag tror att ni kommer att fixa det här till slut, men det är dig och mollypappa det hänger på. Backa mer, ni "vet" ju att hon skriker i 45 minuter vid läggning, så låt henne göra det nån kväll till och backa ännu mer, ramsa ännu glesare och visa henne att ni har förtroende för henne :D. Den enda ramsa ni aldrig aldrig får skippa är bekräftelseramsan och den skall vara bombastiskt mjuk och smeksam och berömmande och glad. Drar hon igång på den igen så avvakta hennes spontana tystnande och bekräftelseramsa lika bombastiskt berömmande och positivt. Till slut tar hon bekräftelseramsan och somnar och för varje gång hon tystnar sjävl så kommer hon att bemötas av er härliga bekräftelse vilket gör det extra positivt att tystna. Ge inte upp, jag tror på er!! Och på Molly!! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"