Gå på fest

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Rica

Gå på fest

Inlägg av Rica »

Hej alla! :D Jag och min man är bjudna på bröllopsfest om ett par veckor och det ska bli så skoj att gå!!!! :lol: Nu till frågan: storebror på 2,5 år ska sova hos mormor och morfar som han känner och älskar. Han har sovit där tidigare och har aldrig varit ledsen där.

Lillebror dock är en liten pytte på 4 månader och han har ju aldrig blivit lämnad till ngn annan än oss här hemma.Mormor och morfar har ju hållit i honom och passat honom korta stunder om jag behövt dammsuga, handla etc men det här med att bli omhändertagen av nån annan än mamma eller pappa när man är så liten med matning och nattning...............jag vet inte :?: :roll:

Om de ska ha lillen oxå(vilket de så gärna vill) har de sagt att de kan vara hemma hos oss så att det blir bekant för lillen. Tanken från början var att lillen skulle följa med oss eftersom jag ammar och att han känns så liten att lämna(även om det är i trygga händer) men vid närmare eftertanke kanske han har det skönare här hemma med mormor, morfar och storebror(jag pumpar ur). :roll: Hut gör ni andra? Kan en så pass liten kille ta skada av att bli lämnad så här i några timmar eller är jag bara larvig som tänker så? Är han för liten för att reflektera över det speciellt mycket.Har alltid haft svårt att lämna ifrån mej mina barn men jag vet inte om jag kanske måste skärpa mej lite :oops: Jag är ju inte helt oumbärlig för dem och jag kanske måste dela med mej lite av älsklingarna till mina föräldrar när de älskar att ha barnen............
kokos

Inlägg av kokos »

Inte blir lillebror skadad av att bli lämnad - det är ju familjen! Det kommer att gå jättebra tror jag. Jag lämnade en nykurad Adrian - då drygt 4 månader - med en mycket skeptisk mormor som skötte matning och läggning. Av ren respekt för mig skötte hon schemat så som jag bad henne göra och det gick helt strålande. Men då kom jag ju hem på natten så det handlade om några timmar på kvällen och sen tog jag över själv.

Vår lille kille har fått följa med på festerna än så länge. Han läggs i vagnen och där sover han ju som en sten så det är inte så svårt att ha med honom. Det är ju en annan variant men det är kanske roligare för er att gå på bröllopsfest utan bebis om det går att ordna?

Och även om det inte skulle bli exakt så som ni gör så kommer det att bli bra ändå - då får man se det som "en gång är ingen gång".
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Fest, vad roligt! Och mormor och morfar VILL och KAN, ännu roligare!
Gå med gott samvete, barnen kommer ha det underbart.

Härifrån bara goda erfarenheter!
(Förutom onda bröst och sned urringning.. men det ordnar sig, gör att man längtar mera bara :wink: )

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej
vi var på bröllopsfest igår utan barn. :D De var hos sin kusin både storasyster och lillebror. Det var första gången de sov borta utan oss. Annars har alltid barnvakten kommit till oss och det var första gången vi lämnade lillebror till någon annan. Det kändes lite jobbigt att lämna honom men vi resonderade som så att han har det bättre med storasyster hos kusin än på en fest, trots allt. Å det hade gått jätte bra så klart! Det var också härligt att få gå på fest med min man utan barn och veta att de sover sött än att ha lillebror med och oroa sig för att han kanske inte kan sova.

Så jag tycker att ni ska gå utan barn, men bara om ni har förtroende för mormor och morfar vilket ni verkar ha :D Så njut med dem att få rå om sina barnbarn. Å jag skulle nog välja att de kom hem till er om det går.

Ha så trevligt!
:D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"