Standardmodellen och schema - får inte riktigt till det...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
AnnaK

Standardmodellen och schema - får inte riktigt till det...

Inlägg av AnnaK »

Hej!
Wilma är nu 5,5 veckor gammal och vi har haft standardmodellen för ögonen sedan hon föddes :) vilket vi tyvärr inte hade för storebror. Det innebär att jag är helnovis på detta än så länge och måste erkänna att vi inte riktigt får till det så bra än :( Behöver hjärtligen få lite råd kring följande frågetecken:

:?: Först - är det för tidigt att börja köra efter schema redan vid 5 veckor eller är det först vid 2 månader det är dags och än så länge observation som gäller:?:

:arrow: Försöker hitta ett schema som funkar med storebror Ivars vanor att sova 19-07 :sleep: (eftersom hela familjen gör morgon då) samt en lur som infaller medan jag hämtar Ivar på dagis kl 15 men jag lyckas inte få ihop det med 2-2 timmars tänket (eller 1,5-2,5) på ett bra sätt. Är jag helt trög :?: Några tips :?: Igår och idag så hade hon väldigt långa vakenpass på kvällarna och är mycket svårsövd vilket leder till ett oändligt ätande på kvällarna och ont i magen istället. :cry: Hon kräks (och pruttar/krampar) rätt mycket också vilket gör det lite svårt att veta hur "långtidsmätt" hon är när hon somnar. Hon går ju upp i vikt så det är jag inte orolig för men jag undrar om "proppmättheten" kommer upp med kräket ibland.

:arrow: Wilma är otroligt svårväckt dagtid (speciellt sovpassen före och efter lunch). Hon börjar böka och vill ha mat men somnar om STENHÅRT efter amning vilket ibland kan resultera i att hon kan sova nästan 4-5 timmar i stöten på dagen (man önskar ju den sömnen på natten istället minst sagt :wink: . :? :sleep: Inte ens att klä av henne naken och byga blöja får liv i henne. Hur gör man :?:

:arrow: Nätterna är väldigt ojämna och stökiga 8-[ Hon vaknar nästan aldrig mellan samma tider och det kan variera mellan 2-4 gånger per natt vilket förvånar mig eftersom jag ser till att hon får 4-5 stora mål mat per dag och dessutom kombinerar vi bröst med tillägg. Ofta känns det som om hon kan vakna av gaser som gör att hon gallskriker till och väcker sig själv. Jag är jättenoga med rapning efter matning men hon pruttar ändå på kraftfullt vilket verkar göra rätt ont i magen för min älskling.

Jag tar tacksamt emot era kloka råd för nu är det lite snurrigt här hemma.
:heart: /AnnaK
Mamma till Ivar, född 5 mars-04 och kurad vid 5 månaders ålder samt Wilma, född 13 augusti-06 och vänd från nattsuddare till nattsovare med hjälp av Standardmodellen
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det enklaste vore om du började om från början med Standardmodellen och verkligen införde den. Det kan man göra från dag 1 i lilla livet. Då är proncipen 1,5 tim vaken och 2,5 tim sömn, även om man under själva smekmånaden (de första tre veckorna) låter det bli lite hipp som happ, men kanske inte fyra timmars sömn-hipp på dagen :shock: Jag hoppas du förstår. Man har ett rättesnöre och låter det inte spåra ur totalt, i varje fall inte efter den egentliga födelsen.

Har du Barnaboken :?: Tydligast står Standardmodellen beskriven i den senaste (och sista) modellen, 2004.

Vid månadsgränsen strävar man efter 2-2 och inför 6 tim nattsömn.

Det har blivit väldigt rörigt och förvirrat här, och jag tycker definitivt du ska gå back to basics. Meningen är inte att det ska vara så komplicerat, eller komplicerat alls :!:

Men då behövs det förstås att man är säker på handen och vet vad man gör, och det kan man bara veta om man vet V ARFÖR. Det har jag försökt förklara i boken. Läs också och inte minst andra delen om sömn och mat och det psykiska välbefinnandet :idea:

Du berättar mycket om lilla barnet och vad hon gör och inte gör, men det viktiga här är vad du gör och inte gör. Om du förstår. Hon följer dig. Då måste du vara tydlig och enkel. Det är egentligen det hela.

4-5 stora mål per dag kan du ju knappast ge henne om hon samtidigt sover "4-5 timmar i stöten på dagen" ibland, eller hur :?: :!: Mer mat, alltså.

Jag undrar också varför storebror går på dagis och ska passas tider för som saboterar för lllasyster? Varför är han inte hemma med er :?: Varför får han inte känna sig viktig och behövd i "flocken" dit han hör (borde få höra) :?:

Hon pruttar, gallskriker, har gaser, ont i magen och väcker sig själv, skriver du. Eländes elände :shock: Det låter inte roligt, och så ska det verkligen inte vara. Små barn ska njutas - och njuta själva :!: Sover hon möjligen på rygg :?: :!:

Du har väl andingslarm? Det bör man absolut ha, i vilket fall. Inte för att det ska hända som inte får hända, men om och när det händer, händer det (numera) barn som ligger på rygg eller sida utan larm. Ta inte den risken :!:

Läs "Marie och Samuel - en mailkorrespondens". Den kan inspirera :idea: Den finns både här (SHN-kuren - så här kan det gå till) och i Barnaboken 2004 (Bekymmer? Sömn i femte delen).
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
AnnaK

Inlägg av AnnaK »

Hej och tack för långt och bra svar :!: :heart:
Jag har absolut Barnaboken och har läst på om Standardmodellen men får nog läsa ytterligare en gång då. Vårt mål har hela tiden varit att införa Standardmodellen från dag 1 och försökt observera Wilmas egna rytm men hennes långa sovpass på dagarna har tagit balansen ur det hela något och gjort mig lite osäker på om det var ok att väcka en sån liten person eller om hon skulle få fortsätta sova. :? Nu har jag fått svar på det, tack, och får se till att lyckas hålla henne vaken mer effektivt mitt på dagen. Är det bara min attityd som gör att jag inte riktigt lyckas hålla henne vaken så bra tror du eller finns det några andra bra tips som jag kan ta stöd i :?:
:?: En fråga: När du säger att vi ska gå "back to basics" - menar du då tillbaka till helt från början, dvs observera hennes egen rytm och 1,5 vaken och 2,5 timmes sömn :?:

:oops: Du har helt rätt i att hon inte sover på mage utan på sidan. Jag har beställt ett andningslarm.

Nu ska jag läsa på igen. Tack för goda råd :!: Jag är ödmjukt tacksam :heart:
/AnnaK
Mamma till Ivar, född 5 mars-04 och kurad vid 5 månaders ålder samt Wilma, född 13 augusti-06 och vänd från nattsuddare till nattsovare med hjälp av Standardmodellen
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack för varma ord :lol: Så skönt att larmet är på ingång :!:

Med back to basics menar jag just Standardmodellen som riktlinje. 2-2 nu i stället för 1,5 - 2,5, med sista halvtimmen ägnad åt (passiv) social delaktighet.

Det är så lätt att tro att en liten älskling fortsätter att vara nyfödd i evighet... om man säger :roll: och man observerar och observerar, men man måste förstå att denna observation inte stannar vid: "Aha, hon brukar sova 4-5 timmar på eftermiddagen, då ska hon ju få göra det, för det är ju tydligen vad hon 'vill'." Vad den lilla råttan är i färd med är att vända på dygnet :lol: Det är DET man ska förstå utifrån sina observationer och ta ställning till. (Det står beskrivet i Sömnen.)

Ska det vändas på dygnet, kan ingen Standardmodell upprätthållas (eller upprättas), nätterna blir till nattklubb och de korta nattmålen snart ett minne blott. För ska det sovas "natt" på dagen kan det ju knappast sovas natt på natten.

Så man måste utvärdera sina observationer. En gång är ingen gång; två gånger är en dålig vana :roll: :lol:

Så gå vidare med Standardmodellen (läs inte bara om nyfödda - "HUr gör du?" - utan fortsätt med både Sömnen och Maten) och styr varsamt upp det hela. Hon är som sagt inte nyfödd längre :wink:

Om konsten att hålla vaken borde du kunna få bra tips i "Marie och Samuel - en mailkorrespondens" och det finns även här på "Späda barn och små" om du letar lite :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"