schema 3 månader

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej
Det känns lite lite med 2 lurar på 45 min vardera hinner de samla krafter? Vi ändrade vårt schema till lillebror 45+2+45 först när han var 4 månader, innan kände jag att han inte klarade sig på så korta sovpass som 45 min.

En annan tanke. När vi ändrade till 45 min lurar så började han vakna efter 45 min även mitt på dagen då han skulle sova 1,5 tim och somnade aldrig om. Och det höll i sig länge och tillslut började jag känna att det inte var bra, han fick ju inte sin sömn! Maten trodde jag inte var problemet eftersom att han äter som en häst och jag ammat efter varje mål mat och verkligen trugat med amningen på slutet samt att han sov hela nätterna. Men BVC sa att mata på med mat tills det tar stopp och se om det kanske är så att han behöver ännu mer ändå eftersom att han är så aktiv och rörlig. Jajamensan jag matade och matade och öppnade burk efter burk, sedan dess så sover han på dagen :sleep: Så det jag menar är kanske att de behöver mer mat :?: Nu antar jag att de inte äter vanlig mat ännu eftersom att de är 3 månader imorgon. :D Men se om det går att proppa dem med ännu mer mjölk. Vi började ge banan vid 3,5 månader för vår lille herre behövde verkligen något mer än bara mjölken.

Förstår att det känns jobbigt att Karl blir åsidosatt men ha inte dåligt samvete för det det gagnar ingen. Tar förgivet att han är med och hjälper sina småsyskon med allt möjligt. Det viktiga är bara att man fortsätter så att säga. Jag kan märka på storasyster om jag en dag bett om hennes hjälp lite för lite gällande lillebror och då blir det gnälligt och mammigt. Vet att det bara går av farten ibland och jag kan ju bara tänka mig att det är en massa jobb med två små tjejer samtidigt men det lönar sig :D Kan du ta en liten stund per dag typ bara 10 min där du ensam umgås med Karl, är det möjligt? Det kanske skulle kunna få dig att må lite bättre?!

Sara
:D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ska verkligen inte komma här och röra till saker :shock: Frågade mig bara spontant vad jag skulle infört för de här små älsklingarna utifrån benägenheter och behov. Vet inte alls om det kan inspirera:

* 10 tim natt mellan 21 och 07

* nappen bort

* 45-min lur på f m, 2 tim middagssömn, gladeligt långt vakenpass på e m, samt 1,5 tim sen e m-lur

* reserv-femminutare på kvällskulan inför kvällsslurken

* magläge dagtid. Fysiskt jobb :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
J och Å

Inlägg av J och Å »

Ok, vi läser och tänker.

De får ersättning och trycker i sig ca 240 ml per mål. De äter i princip allt i ett svep, inte ens en rap emellan. Sedan lite snack i knät, men det blir kortare och kortare stund för de ska runt på mage direkt, erbjuder mat igen, drar några tag.. Lägger dem på skötbordet(läs matbordet) i typ 2 sekunder ligger de på rygg, sedan vips på mage. Så de får ligga ett tag så, sedan blöja på och tillbaka till flaskan. Drar några tag. Då har 1 timme gått.

Sedan är det golvet som gäller, rygg 2 sekunder sedan rullar de över på mage, de har kunnat de i typ 1½ v. Rätt tidigt måste jag säga. Sedan ligger de och jobbar och jobbar. Karl är där och justerar lite och ger grejer. Spyr en del, erbjuder då mer mat. :?: de tar nästan aldrig, men ibland.

Så sin tid på mage har de. Söta rumpor när de står på knä. Så det går undan här. De är nästan bara på mage, eller så står den ena och kikar på den som ligger.

På sista tiden har de börjat "gnöla" mer efter ca 1½ tim. Vill inte nåt. Och bära runt är ju inte jätteenkelt, 2 st.
Förut somnade de nästan direkt vi la dem, men nu gnälls det, och vi får vagna något drag.
Och ja, jag hatar dessa nappar. Vi försökte ta bort dem, men då var de nog för små. Så vi borde kanske ta tag i det igen. Nu är de nästan 3½ mån.

Sova mellan 21-07, fattar inte hur vi ska få det att funka.Anna, du tipasde oss tidigare att lägga till nattmål vid 4, då de åt vid 23, och anledningen var just att de var så otroligt trötta vid 19. Nu har vi tagit bort 4 målet och slurkar dem vid 22.
Hur skulle ett sånt schema se ut i såna fall.
Nu ser det ut.
7.00-8.45/9.00 mat
sova 1½
10.15/10.30-12.15/12.30
sova 2
14.15/14.30-16.30 mat
sova 1 tim
17.15/17.30-19.00 mat, bad
slurk i sömnen i vagnen 22.00

så, skulle det kunna se ut så här:
7-9.00 mat
sova 45
9.45-11.45 mat, och då behöver de kanske inte ha maten direkt, nu är det oftast så.
sova 2 tim
13.45-15.45 mat här kan de säker vara uppe längre, piggast då
sova 1½
17.15-19.00 mat, bad

:?: men ska de då orka till 21, no way säger nog jag direkt. :wink:

Vi tänker vidare, mottar gärna fler synpunkter. Och Karl har egentid med mig. Så det är inte ngt problem. Däremot, så jobbas det inte lika mkt nu. Fast det är ju egentligen fel, han hjälper ju till med tjejerna.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D OK; jo, jag vet vad jag rekommenderade och också att det funkade tills nyligen och att ni då återgick till att slurka dem (bra uttryck :lol: ) sent igen, och fungerar det så är det ju inga problem. Vi vill få ihop de där sammanhängande tio timmarna.

Jag tänkte mig en senarelagd 1,5-timmeslur möjligen förstärkt av akut-femminutare men håller helt med dig om att det inte finns någon anledning, som det hela ser ut nu, att återinföra sena kvällar. Om man nu inte vill se det som att de faktiskt har sina sena kvällar ändå nu, genom slurkandet 22. Kanske hade vi med min modell hamnat nästan precis där i alla fall, dvs de hade sovit sena luren så pass sent att läggningen 21 kunnat föregås av nattslurk (i stället för 22) och rätt kort vakentid eller ingen att tala om.

Som du såg när de åt kl 4, somnade de om rätt snabbt och sov vidare till ca 7, allltså (knappt) tre timmar. Den steken kan man så att säga vända på, vilket är i princip vad ni gör nu. Inom ramen för 12 tim natt som man tänker sig framöver kan man alltså ge ett sent mål i stället för ett tidigt och räkna med 3 tim (knappt) sömn före det sena målet liksom man räknade med detsamma efter det tidiga.

Om jag nu lyckats förklara :?

Och vad det nu spelar för roll :roll: :lol:

Vad har vi för kvarvarande bekymmer :?:

De låter så söta och starka :!: Och storebror behövs :wink: :!: Kan han mosa in lite banan på menyn, kanske :?: :lol:

Och säkert plocka bort napparna en afton när han känner sig in the mood for vagningshelp :lol: :lol:
J och Å

Inlägg av J och Å »

Ja lurarna strular. Just nu känns det som om jag skulle vilja att någon kom hit och ordnade upp det . Men så ser ju inte livet ut. Jag redogör, så får ni en bild.

Gårdagen
Sov 19, vi trattar i slurk 22.00, vänder dem på sida i vagnen osv......

sedan gnölas det lite runt 5 eller 6. Men det är ju nappen oftast.

Tar upp 7.00 äter ca 230 ml, allt i ett svep, rapar och snackar en stund, erbjuder mer. Ligger en kort stund i knät, sedan vill de bara runt på mage. Sköter dem på köksbordet, svårt då de vill över på mage direkt. Sedan erbjuds mat igen, vill oftast inte ha. Ner på golvet, läggs på rygg, för att de ska kunna rulla över på mage, vilket sker på 2 röda. När det gått ca 1½ tim har de tröttnat. Ratar babysitter, vilket gör det svårt att ha dem med. Hade glömt bilstolarna, tog in dem idag och det funkade ett kort stund.
blir nu osäker, de verkar inte trötta, låter dem därför vara uppe ett tag till. Har i huc´vet hela tiden att de ska orka 2 timmar. Är detta fel
ska sedan sova:
8.45-10.15 1½, i vagn inne, börjar gnölas vid de kända klockslagen. Vagnar ibland, men mest nappstrul.
eftersom de sovit dålig kan vi ge dem en kvart. Tar då upp
10.30-12.30 samma som ovan, senaste dagarna har de bara orkat 1,45, inte konstigt.
12.30-14.30 här har de sovit hyfsat. Men nu har det strulat, gnölas och i dag skrek de verkligen upp sig.
14.30-16.30 som ovan
16.30-17.15 detta passet har nästan aldrig fungerat. Idag inföll detta 16-17.15 pga allt strul.
mat vill de inte ha då. Skjuter upp badet till runt 18.30, de blir ju rätt trötta av det, och det blev korta bad idag.
Sen åt den ena kanon och den andra totalvägrade. La dem 19, och fick inte till skrattet alls, de var bara trötta trötta.

Har ställt en fråga om ersättningen på mat och mage, de behöver kanske mer, jag menar bröstmjölken kan ju bli fattig, och så borde det väl bli med sempen också? eller? Jag kan inget om ersättning. Karl ammade jag.

Har köpt hem baby plus, och tänkte köra 50/50. Borde inte vara ngt problem, de fixade övergången från bröst till ersättning bra.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

J och Å skrev:blir nu osäker, de verkar inte trötta, låter dem därför vara uppe ett tag till.
:D Gamla människan, erfarna ömma modern, vad är nu detta för orosvargar som kommer gläfsandes :?: "Blir osäker" - va :?: Hur då :?: Varför då :?: Skulle du gå och spana efter om de "verkar trötta" :?: Du gamla veteran :?: Väntar du på att de ska "verka hungriga" också :?:

Väntar du på att de ska verka trötta, så väntar du på att de ska bli övertrötta. Det kan gå på fem minuter (eller ännu mindre).

Bort det :!:

Gör ett schema. Håll dig till det :!: Ta ledningen. Bjud in 15 tvillingpar till, i stället för lika många vargar :wink: Sanningen att säga kan jag inte se vad det är som är så himla besvärligt. Kan du - strängt och taget :?: :!: :lol:

Sätt dig med papper och penna och tänk, planera och bestäm :!: Mamman till sönerna och Sarika ger dig ju de kött på benen du behöver. 45 + 2 tim + 1,5 tim är väl perfekt. 45-minutaren på f m eller e m :?: Så blir 1,5-timluren på andra stället. F m eller e m :?:

Spika :!: Ledningen är din.

När du/ni vid varje (exakt tidsbestämt) mål med allt vad därtill hör har gett dem vad de behöver och lite till, dvs med råge, då kan ni också låta dem vara i fred och eventuellt ha sina dåliga "dagar" (stunder, minuter) utan att ta så mycket extra för det, eller något extra alls. Det går verkligen ingen nöd på dem. De måste "bara" ges utrymme att ta hand om sina s k livskriser själva, om och när de dyker upp, inom ramen för de välsatta rutinerna och utan att störas och styras utanför dem.

Mer förtroende för de små barnen :!: Det är inte ens förbjudet att stänga dörren om dem när man inte orkar lyssna, medan man säger sig det självklara: det är inte synd om dem. De har det hur bra som helst. Försök få in det i din trötta skalle :lol: De har fått det de behöver. Resten både kan och bör de få ta hand om själva :!:

Jag tycker du ska få till nattslurken i medvetet tillstånd, så att säga, så att det blir fyra mål plus nattslurk innan natt. Och så får man betrakta sovslurken som nattmål. Och den skulle jag vilja skjuta fram, från 22 till (strax före) 21. Då kan man tala om 10 tim sömn.

Den ryker sedan vid fyra månader rakt av, men då behöver "medveten" nattslurk allra sist före läggningen kl 19 vara etablerad :wink:

Den kan komma tätt inpå sista målet och vara aldrig så liten men bör schemaläggas och inte ifrågasättas, lika lite som skrattet-till-go'nattet, hur trötta de än är.

Tips: när de nu verkligen vill över på mage och lever ett rikt liv av styrka och rörelsefrihet, vilket är alldeles underbart och sååå viktigt, glöm då inte att en liten förflyttning - bara att vända dem i en annan riktning, byta yta, byta yta igen - kan göra underverk, om än bara för fem minuter i stöten. De är varandras bästa underhållnng (att glo på) men det finns också annat, som kan piffa upp det hela - glad musik, högt och ljudligt, tjo och tjim; nya saker - intressanta kökslådor, lösa och lediga på golvet med dem på varsin sida, tjusiga speglar att beglo sig själv i (och jämföra med syster; vem är vad och vad är vad :?: ), gräsliga tyger och konstiga, sträva material, allt som duger att t ex gnugga näsan i och utforska med allt man haver av syn, hörsel, känsel...

Och så undrar jag vad kung Karl säger om mina banan- och antinappförslag :?: :lol:
J och Å

Inlägg av J och Å »

:heart:

Amen!!

Karl diggar ju dig, det vet du!!
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej igen
först vill jag bara säga ledsen att jag såg fel på födelsedatum :(

Har inget att tillägga Annas inlägg egentligen, hon är ju guden :wink: :D Det är precis som hon säger, bestäm er och ta ledningen!! Att de vill ligga på mage är ju inget fel, det är ju frihet, tänk att slippa se allt från fel håll som man ju gör på rygg :wink: Viggo ville också i den åldern bara ligga på mage och INTE sitta i babysittern, det är för mycket tillbakalutande. Spegel är utmärkt!! Musik och roliga saker att ta och se på. Kan du turas om med att ha dem på magen så de kan vara med och se lite mer. Det behöver ju inte heller vara helt rättvist så att säga, den ena kanske en dag behöver få vara med mer än den andra och tvärtom.

Jag skulle också nu plocka bort nappen. Vet inte hur deras sugbehov är längre men nappen stör ju uppenbarligen på morgontimmarna.

Mer substans i maten tror jag stenhårt på!

Kram
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
J och Å

Inlägg av J och Å »

Såg du fel på födelsedatum?

Vi ser absolut inget fel i att de vill vara på mage, tvärtom. Nappen stör mest på dagslurarna. Vi måste ta bort dem, absolut. Men vi har försökt en gång, men det var för tidigt, de kunde liksom inte få dit händerna då. Men vi ska köra till helgen, det är bestämt nu.

Ska spåna på ett bättre schema. Antar att vi måste ha ett till vakenpass på kvällen. Nu läggs de 19 och sedan sova hela natten, med slurk i sömnen 22. Tänkte ha dem vakna så de får slurken och sen sova 21, vad tror ni om det? Men om de ska ha tre lurar på ex. 1,5, 2 och 45. Ja då blir det svårt att få till kvällen. Då skulle de vara vakna fr 17-21, omöjligt.
nu ser det ut
7-8.30 mat 1,5
8.30-10.00 sova 1,5

10-12.00/12.15 mat 2
12.00/12.15-14/14.15 sova 2

14.14-16.15 mat 2
16.15-17.00 sova 45

17-19 mat bad
19-07 natt, med nattmål 22

istället ha kvällen så här:?
17-19.00 mat 2
19-19.45 sova 45

19.45-21.00 mat och bad
21-07 sova natt 10

totalt 15 tim sömn

tror ni detta är bättre? Ni med erfarenhet av ett sånt schema? För då blir det väl bara att slopa sista 45 min och tidiglägga natten?

Ska börja med baby plus idag, tar 50/50, så borde de bli lite stadigare.
J och Å

Inlägg av J och Å »

Idag har vi tagit oss i kragen.

schemat som vi tänkt köra, lika som förrut, men med ett extra vakenpass.
7-8.30 mat 1,5
8.30-10.00 sova 1,5 Här gnölades det en del i början för Mina och mitten för Lisen. Eller så var det tvärtom :shock: hur minns man? La på marginalkvart.

10-12.00/12.15 mat 2 Nu ska här ätas. 120 ml baby semp + 75 baby plus. Korvades lite, kändes nog i maggen. Så vakenppasset var lite gnöligt. Men vad duktiga de är.
12.00/12.15-14/14.15 sova 2 Här sov de gott så gott!!

14.14-16.15 mat 2
16.15-17.00 sova 45 "sov som de skulle"

17-19 mat, bad mat 17.30.
19-19.45 sova 45

19.45-21.00 En aningen förvånade. Lisen gnölade lite i början men vi fick henne på andra tankar. Mina var en solstråle. Åt gott, så nära 21 som möjligt.
21-07 sova natt 10 Lisen somnade direkt, vilket hon nästan alltid gör på alla pass. Mina är en liten aktiv tjeje som liksom vill hålla ut så länge det går. Så hon fortsatte jobba på, på magge i vagnen. Sov när kl var 21.30.

Ska bli spännande att berätta hur det gått i morgon.
dubbelpappa

Inlägg av dubbelpappa »

Du har fått en massa bra tips ser jag. Fast jag tänker inte släppa ensamleken (eller parallell-leken för tvillingar). Det gör underverk för tryggheten att vara ensam med syster och kan bli den roligaste stunden på dagen!! Går det inte att fiffla in en sån stund i en gemensam resesäng före 8.30-sömnen, typ starta ensamlek vid 8 till att börja med? (Anna föredrar ensam ensamlek fast det struntar jag i... :) För oss funkade det med gemensam till nästan 2 år)

Sen är det ju så att det inte är sådär super-viktigt hur schemat ser ut, bara det finns ett schema som du tror på och följer slaviskt. När våra tvillingar var i den åldern hade vi ingen marginalkvart, vi hade ett tidsfönster på 2 min där dom kunde svimma på sekunden. Missade man detta kunde det strula rejält med övertrötthet och sånt (fast det missar man ju bara en gång). Det tar ju en vecka innan schemat sätter sig så fundera inte för mycket om det strular lite första dagarna. Det kommer att bli skit-bra :D

/dubbelpappa
Pappa till tvillingkillar födda 040327 och en lillebror född 080222
J och Å

Inlägg av J och Å »

Dagslurerna fungerar mkt bättre nu. Antar att det har med maten att göra. Men sista passet blir aldrig 45 minuter rakt av.

Till funderingen. De är nu lite mer än 3½ mån, hur är det egentligen med nattsömnen då. Vid 4 mån klarar de 12, då borde de väl klara en 11-11½ nu eller.

Vi lägger dem nu 19, sover 45 och sedan ska de vara uppe och få nattslurken. Och ska väl egentligen låta det gå fler dagar innan vi utvärderar. Men nu har det gått 4, och kvällarna blir inte så bra. Ska vi slänga in en 5 minutare där efter 19 istället ? Hur har ni andra gjort. De har inte ngn kväll varit vakna till 21. Och en kväll la vi den ena kvart i sju, så det blev långt innan 21.

Men visst borde de väl klara längre nätter nu? Förut sov de 19-07, med ett "nattmål" 22, som de åt i sömnen. Men då levde de endast på baby semp. Nu har vi kört med plus också några dagar. Idag har blandningen varit mer plus än semp, och de reagerar inte negativt, så då borde vi kunda byta helt.

synpunkter?
J och Å

Inlägg av J och Å »

Ja ha, nu har vi ändrat igen. Hur snurrigt kan det bli för dem egentligen. Fast det fungerar faktiskt bättre nu när vi ändrat igen. Får utvärdera ordentligt om ett tag.

Vi skippade sista passet igår. Och de sov hela natten.
7-8.30 mat
8.30-10.00 sova
10-12 mat
12-14 sova
14-16(16.15) mat
17-19 mat + nattslurk

de var inte alls hjälpta av något extravaken pass på kvällen, tvärtom. Och de är ju faktiskt 4 mån om ca en vecka. Och med tänke på hur bra det sovit på nätterna så borde detta funka.

Funderar på att korta ett sovpass på dagen sen så småningom. Nu är det 1½, 2 och 45. Vilket är mest "naturligt" tror ni?
Har ju ingen egen erfarenhet, vi kurade Karl vid 5,5 mån.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

J och Å skrev:Funderar på att korta ett sovpass på dagen sen så småningom. Nu är det 1½, 2 och 45. Vilket är mest "naturligt" tror ni?
:D Kära nån, låtom oss fröjdas över vunna framsteg och låtom oss tillåta fröjden att sätta sig :lol:

Framöver, men dit är det verkligen goda tider, blir 45-minutaren en 20-minutare och sedan är det den luren som faller bort först av de tre. Enligt skolboken :wink:
J och Å

Inlägg av J och Å »

Jodå, men här vill vi ligga steget före före :wink: .

Men om jag inte minns fel så när vi kurade Karl vid 5,5 hade han 3 lurar, 45, 1½ och 45. Vi körde sedan ihop fm och middagsluren och hade kvar 45 minutaren på em. Men då gjorde vi alltså inte enligt boken? Fast det var på forumet, vi fick hjälpen att kura och schema funderingarna.

Men är det alltså bättre att ha kvar en väldigt lång middagslur?
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"