J och Å skrev:blir nu osäker, de verkar inte trötta, låter dem därför vara uppe ett tag till.

Gamla människan, erfarna ömma modern, vad är nu detta för orosvargar som kommer gläfsandes

"Blir osäker" - va

Hur då

Varför då

Skulle du gå och spana efter om de "verkar trötta"

Du gamla veteran

Väntar du på att de ska "verka hungriga" också
Väntar du på att de ska verka trötta, så väntar du på att de ska bli övertrötta. Det kan gå på fem minuter (eller ännu mindre).
Bort det
Gör ett schema. Håll dig till det

Ta ledningen. Bjud in 15 tvillingpar till, i stället för lika många vargar

Sanningen att säga kan jag inte se vad det är som är så himla besvärligt. Kan du - strängt och taget
Sätt dig med papper och penna och tänk, planera och bestäm

Mamman till sönerna och Sarika ger dig ju de kött på benen du behöver. 45 + 2 tim + 1,5 tim är väl perfekt. 45-minutaren på f m eller e m

Så blir 1,5-timluren på andra stället. F m eller e m
Spika

Ledningen är din.
När du/ni vid varje (exakt tidsbestämt) mål med allt vad därtill hör har gett dem vad de behöver och lite till, dvs med råge, då kan ni också låta dem vara i fred och eventuellt ha sina dåliga "dagar" (stunder, minuter) utan att ta så mycket extra för det, eller något extra alls. Det går verkligen ingen nöd på dem. De måste "bara" ges utrymme att ta hand om sina s k livskriser själva, om och när de dyker upp, inom ramen för de välsatta rutinerna och utan att störas och styras utanför dem.
Mer förtroende för de små barnen

Det är inte ens förbjudet att stänga dörren om dem när man inte orkar lyssna, medan man säger sig det självklara: det är inte synd om dem. De har det hur bra som helst. Försök få in det i din trötta skalle

De har fått det de behöver. Resten både kan och bör de få ta hand om själva
Jag tycker du ska få till nattslurken i medvetet tillstånd, så att säga, så att det blir fyra mål plus nattslurk innan natt. Och så får man betrakta sovslurken som nattmål. Och den skulle jag vilja skjuta fram, från 22 till (strax före) 21. Då kan man tala om 10 tim sömn.
Den ryker sedan vid fyra månader rakt av, men då behöver "medveten" nattslurk allra sist före läggningen kl 19 vara etablerad
Den kan komma tätt inpå sista målet och vara aldrig så liten men bör schemaläggas och inte ifrågasättas, lika lite som skrattet-till-go'nattet, hur trötta de än är.
Tips: när de nu verkligen vill över på mage och lever ett rikt liv av styrka och rörelsefrihet, vilket är alldeles underbart och sååå viktigt, glöm då inte att en liten förflyttning - bara att vända dem i en annan riktning, byta yta, byta yta igen - kan göra underverk, om än bara för fem minuter i stöten. De är varandras bästa underhållnng (att glo på) men det finns också annat, som kan piffa upp det hela - glad musik, högt och ljudligt, tjo och tjim; nya saker - intressanta kökslådor, lösa och lediga på golvet med dem på varsin sida, tjusiga speglar att beglo sig själv i (och jämföra med syster; vem är vad och vad är vad

), gräsliga tyger och konstiga, sträva material, allt som duger att t ex gnugga näsan i och utforska med allt man haver av syn, hörsel, känsel...
Och så undrar jag vad kung Karl säger om mina banan- och antinappförslag