lilla mia skrev:Hon letade även tutte på pappa igår när jag var och tränade...
Är en irriterad mamma som jag verkligen inte vill vara!

Man lär sig en hel del på 10,5 mån. (Dock inte alla detaljer, som synes av citatet ovan

) Och det man lär sig, lär man sig av sina ömma föräldrar. De vet nämligen hur det går till här i världen. De vet hur man överlever. De vet hur man lyckosamt bedriver kampen för tillvaron. De vet hur man skyddar sig mot faror - mot vargen i alla dess skepnader - och de är ens ömma, kärleksfulla, beskyddande överlevnadsgaranter.
Förhoppningsvis

Jobbigt om de ska vara irriterade på kuppen. Det har man inte precs bett om, om man säger

Och framför allt förstår man - barnet - inte varför.
Förstår du
Små barn gör som vi lär dem.
Om du sätter på dig ett plåster, fastnar det och sitter kvar, får vi förmoda, tills du tar bort det.
Du kan naturligtvis också gå och vänta på att dt ska ramla av av sig självt. Det gör det, för eller senare.
Du kan under tiden gå och gnälla över att du har ett plåster som sitter fast på armen, för det stör dig, ser inte vackert ut och fastnar i tröjan och börjar få svarta kanter.
Men det var du själv som satte dit det. Så varför inte ta bort det

Plåstret har inte bett om att irritera dig.
TYcker du att det är fel att ge henne mat varannan timme så ge henne inte mat varannan timme.
Tycker du att det är fel att hon klänger på dig så låt henne inte klänga på dig som någon sorts gåträning. Hon kan gå själv, mot annat än dina händer.
Hade du inte tagit hennes små händer och "tränat"/hjälpt henne gå på det viset, hade hon aldrig kommit på den idén; tro mig. "Hon ÄLSKAR att gå när man håller henne i båda händerna." Ja, men vem har lärt henne det

"Letar fram mina händer och visar att hon vill upp för att gå. " Ja, för att hon tror att det ska vara så. Du/ni har lärt henne att det är så man lär sig gå.
Är det det
Det kan man tycka och försvara - men man bör inte klaga
Får jag rekommendera Barnaboken? Helst modell 2004
Jag tror den kan blåsa bort all din irriation med vinden
För små barn ska njutas - och njuta själva. Något annat är inte försvarbart.