Bajsar ibland 06, morgon först 07. Vad göra?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Johanna G

Bajsar ibland 06, morgon först 07. Vad göra?

Inlägg av Johanna G »

Hej på er alla!

Imorse hände det igen! Lillkillen vaknar för tidigt (imorse var det kl 06) och vill inte somna om. Inte ens för fem minuter. Han låg mest och smågnällde... Jag ramsade honom med jämna mellanrum, men det bet inte...

När jag sedan beslutar mig för att göra morgon kl 06,50 så får jag dåligt samvete bara jag öppnar dörren och känner vad det luktar där inne... :(

Lillkillen har krupit ur täcket och ligger och tittar mot dörren. Han är jättekall och har bajsat massor i blöjan! Jag skämdes hur mycket som helst inför honom! :cry:

Han ligger i sängen och ber mig bli av med sig läbbiga, kanske svidande blöja, och jag står utanför och ramsar (säger) "Nej, nej, allt är lugnt sov du bara..." "Men mamma, jag kan inte somna såhär. Hjälp mig bli av med blöjan först!" "Nej, nej, du kan somna om med bajs i blöjan! Allt är helt i sin ordning..."

Hur mycket kan man begära av de små liven egentligen?

Han har ofta bajsat tidigt på morgonen och nu var det tredje gången sedan vi började kura honom för 1,5 veckor sedan som det hände likadant som jag beskrivit ovan. (De andra två gångerna var det dock inte lika mycket bajs, men i alla fall...)

Det känns inte juste att han ska behöva ligga så med bajsig blöja, men hur kan jag lösa det utan att ge honom fel signaler? Om han vaknar och inte vill somna om på morgonen, kan jag då gå in och bara lukta o se att han inte har bajsat och sen fortsätta ramsa till kl 07, eller blir det helt fel?

Tacksam för tips och råd!

Kram J
Stolt mamma till 2 s?ner:
Eskil 021001 och Alvin 040519.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Mycket vanligt!

:idea: Barn bajsar för att de vaknat. De vaknar inte för att de har bajsat!

:idea: Därför ska man faktiskt ramsa på morgonen och få till ett omsomnande - oavsett. Använd marginalen (+15 min) för att få till det!

:idea: Resultatet blir att de lär sej att somna och sova över vargtimman och kommer således inte att bajsa förrän de vaknat för morgonen! 8) Mitt tips är klockan 10....

8) Många barn (i alla fall mina :roll: ) gillar att ha bajs i blöjan och mysa lite :shock: . Så man ska inte förstora upp det :lol: !
Louise

Inlägg av Louise »

Hej vi hade morgonbajs under en vecka för några veckor sedan. En timme före morgon precis som du beskrev. Vi bestämde oss för att låta det vara. Supertjockt lager salva varje kväll så klarade rumpan sig bra och pluppen slutade bajsa kl 6 efter en knapp vecka.
Istället började han bajsa 22.30 utan att vakna ch då bytte vi i sängen några kvällar och sedan så slutade han med det
Jag läste en hel del om detta problem på forumet och enigheten var stor i att barnen bajsar då de har vaknat och vaknar inte av att de bajsar. Förstod du vad jag menade? Det är alltså det tidiga uppvaknande som man behöver komma tillrätta med och då slutar barnen att bajsa så tidigt.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Mitt råd är att fortsätta att RAMSA i denna tidiga timma. Vi har haft samma "problem" och med tiden ger det med sig. Risken finns annars att pluttarna vaknar tidigare och tidigare. Idag, drygt 2 månader sedan kurstart, händer det fortfarande att han vaknar vid 06-tiden. Skillnaden idag är dock att han ligger och jollrar i ca en halvtimme :D. Ibland somnar han om, ibland protesterar han och vill upp. Då utnyttjar vi marginalkvarten, ramsar och tar upp honom 06.45. Den senaste tiden har han också vaknat med bajs i blöjan. Han verkar inte lida av det alls att få vänta på byte.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Johanna G

Inlägg av Johanna G »

Tack så mycket för era snabba och handfasta svar! :D

Jag vet sedan tidigare att de bajsar för att de vaknat inte tvärtom, men tack i alla fall för att ni påminde mig. :) Det är vesäntlig information i sammanhanget...

den här lille killen brukar dagtid alltid signalera så fort han har bajsat så därför utgår jag från att han inte tycker om det. Han har ganska lätt för att bli röd i rumpan så jag misstänker att det svider. Det är orsaken till en stor del av det dåliga samvetet jag hade i morse :? ...

Dock har vi sedan några dagar börjat smörja med "barriär-salva" vid varje blöjbyte istället för som tidigare bara ibland och när jag tänker efter så meddelar han inte lika ofta som förut att han har bajsat. Han kanske inte besväras speciellt av det?... Han kanske till och med börjar bli en sådan liten herre som Mammut beskriver: "gillar att ha bajs i blöjan och mysa lite" :wink: ...

Nåja, återigen, tack för era svar! Mitt dåliga samvete har minskat och nu vet jag hur vi ska göra framöver! :D

Kram J

Ps. Lillkillen blev ikväll insmord med det tjockaste lager barriär-salva som går att få att sitta kvar på en liten barnstjärt, så nu är han rustad inför i morgon bitti!! :D Ds.
Stolt mamma till 2 s?ner:
Eskil 021001 och Alvin 040519.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Japp - att mysa med bajs i blöjan kommer med stigande ålder och när väl sin peak runt 2 år sådär :wink: ! Därefter går det utför med den saken och vips är blöjan ett minne blott :P !

:idea: Bra tänkt med salvan!

:D God bajs! Eh, god natt.... :roll:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"