Vid misslyckad vagning, tas upp gråtandes?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Lillsprudlis

Vid misslyckad vagning, tas upp gråtandes?

Inlägg av Lillsprudlis »

Hej :!:

Nu har min Victor blivit 11 veckor, dvs snart 3 månader.
Vi har ju inet något exakt schema men försöker börja dagen ca 07.00 med marginalkvart. Avsluta dagen ca 20.00 med marginalkvart. Dessemellan är han vaken oftast 2 timmar i taget och de tre lurarna blir 2tim, 1 1/2tim samt ca 45 minuter. Ibland blir luren på fm 11/2 varav den andra blir 2 timmar.

Så till frågan:

Idag vid sista luren vaknade Victor efter 30 minuter :shock: och det gick inte att vagna honom till sömns. Han vaknade och låg och tittade, skrek inte. Jag avvaktade kl var ju 17.15 och påbörja kvällspasset var för tidigt (läggdags hade ju blivit 19.15 då). Efter 15 minuter utan ha blivit upptagen började han att protestera och jag påbörjade vagningen (det är aldrig tal om några höga skrik utan mer om ett pockande och gnyande). Vagnade och vagnade, gick ifrån men det hjälpte inte. Efter 15 minuter var kl. 17.45 och helt ok att påbörja kvällen. Tog då upp honom fast han fortfarande var i gråt. Åt gjorde han direkt också.
Var detta rätt? Vad skulle jag gjort :?:

Passar på att ställa en fråga till:

Lillen sover nu 11 timmar natt. Gnyr oftast på morgonkulan vid 06.00 men somnar om, vaknar, bökar och somnar om. Således lite orolig morgon. Så var det inte när han förr fick nattslurk kl. 04.00. Tycker ni att jag ska återgå till det igen :?: . Vad jag förstår så är det lite "lyxigt" att redan nu klara 11 timmar, borde kanske bara klara 10 och knappt det.

Hoppas på svar på mina två frågor
Kram
Yvonne
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D 11 tim natt är lite långt för honom, men det betyder inte att du ska virra till allting och återgå till nattmål :!: Vi vill inte göra lilla älsklingen mindre än han är, eller hur :lol: Varför inte låta honom få sina 10 tim natt som är lagom och börja dagen kl 6, som han ju själv initierar :?:

Ett schema har du ju nästan; jag tycker du ska teckna ned det och bestämma dig. Det hjälper er båda kolossalt. Då kan du t ex lätt räkna ut att han får sitt sammanlagda sömnbehov tillfredsställt. Och behöver heller inte stå med myror i huvudet som vid sista luren i dag. Då blir han snart sin egen lilla klocka och du vet att han vid varje mål fått vad han behövt och kan handla därefter utan att bombardera honom (och dig själv) med frågetecken :idea: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Tack Anna för ditt svar :!:

I morse var det mindre oro. Att börja morgonen 06.00 har vi aldrig gjort, beror nog på att mamma är så morgontrött :wink:
Vill gärna ha ett schema framöver där läggdags är 19.00 och morgon 07.00. Därför vill jag helst behålla 07.00 som morgontid.

Har beslutat mig för att ha lurarna 11/2 tim, 2 tim, och 45 min.
Jag tror att min mjölk sinar rätt ordentligt på eftermiddagen. Idag när 3:e målet skulle ges så blev han inte riktigt nöjd. Efter timmen med mat och umgänge klarade han av att vara social i 30 minuter , började sedan att gny som han gör när han är hungrig. Provade att ge bröstet och han åt igen :shock: var sedan pigg i 15 minuter till och när det var dags för em luren så somnade han bra men vaknade i alla fall efter 45 minuter (precis som i går) och ville äta direkt. Han är inte gnällig på kvällen utan snarare pigg, jollrar (om än rätt lite o endast på kvällen). Bad etc.Uppskattar att han nog ligger till bröstet i totalt 1 timma med nattslurk inräknat (tar säkert en 5 minuters lur vid bröstet också, eftersom han orkar vara vaken 2 timmar 15 minuter). Men som sagt, sedan sover han i 11 timmar :shock: :) . Så den totala sömnen blir ca 15,5 timme per dygn. Han är ju aldrig gnällig under sina 2 timmars vaken-perioder.

Tror du/någon att vi kan fortsätta så här :?:
Att vagna eftermiddagsluren i 30 minuter är ju sämre än att han är vaken och pigg den tiden, så tänker jag. Låter jag bekväm :?:

Kram
Yvonne
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Du kan vara hur "bekväm" som helst (och varför göra det svårare för sig än det behöver vara :?: ), bara alla är nöjda och glada :lol:

Mjölken blir blaskigare mot slutet av dagen och kan behöva späs på, med urpumpad sedan tidigare som tillägg, men det vet du säkert.

Det är vanskligt att dra slutsatser efter en enda "icke orolig" morgon om nu morgonen innan var "orolig" osv - det blir ett väldigt hattande, är jag rädd, där du med växlande framgång försöker följa barnet (och det kan man göra, så länge allt går gnisselfritt) och står handfallen så fort lilla barnet kräver att få följa DIG.

Det är bara du som kan bestämma, är jag rädd :wink: :lol:

Ta dig i hampan och fråga dig hur du vill ha det, tänk med papper och penna, fatta Beslutet/besluten och genomför :!:

Och utvärdera då inte mål för mål, timme för timme, dag för dag eller ens natt för natt. Utan ha en linje, håll den, genomför under fem dyn - en vecka. Känn att du kan stå för saker och motivera dem. Man ska KÄNNA att man vet vad man gör och varför.

Det älskar små barn :lol: :lol: :lol:
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Tack igen Anna! (att du hinner svara på alla frågor vi ställer, du som är bortrest och allt :wink: ).

Jo, jag vet att man kan pumpa ur och ge på flaska. Har provat iof bara en gång men lillen bara skrek och blundade :x så få nåt' grepp med munnen kring flaskan gick inte. Vet inte om jag ska prova igen, kanske... Har förstått att det är bäst att göra det innan han får bröstet, när han är hungrig, eller :?: Frågan är också om jag ska prova med annan napp, vilken i så fall :?: Han har en liten mun och annars en väldigt glad mun :lol:

Vi har nu haft 11 timmars natt sedan den 10 september, så det blir ju 6 nätter nu. När han vaknar på morgonen, tas upp 07.00 eller 10 minuter innan så kan han tom med vänta på maten i 10 minuter och dessförinnan tom bjuda på ett leende :) så jag antar att böket med att somna om mellan 06.00-07.00 inte beror på panikhunger (jag behöver inte alltid vagna, han bara vrider huvudet fram o tillbaka och bökar).
Lurarna på dagen har uppgått till sammanlagt 4- 4 tim 15 minuter.Någon gång har vi lyckats med sömn i 21/2 timme på dagsluren men om det inte går med automatik så tycker jag att det är svårt att vagna i 20-30 minuter och sedan ta upp honom när han somnat i kanske 5 minuter eller tom ligger vaken och är ledsen när tiden är inne. Vet inte hur jag ska förhålla mig i dessa lägen :?: Ta upp ett gråtanhde barn eller väcka efter 5 minuters insomnande vad ger det för signaler vad vagning betyder :?: :?:
Har även "gett upp" vagnandet till sista luren som också är ett tillfälle att förlänga sovtiden (är 30-45 min).

Shemat ser ut som följande:
07.00-09.00 Mat och umgänge och lek under babygym (2 tim).
09.00-10.30 Sova (1 1/2 tim)
10.30-12.30 Mat, umgänge. Ligger på diskbänken på mage 15 minuter (max) och rygg och tittar när jag lagar lunch.(2 tim.)
12.30-14.30(14.45) Sova (2 timmar) tar då en promenad på 1 1/2 tim ca
14.45-16.45 Mat, umgänge. Ligga på mage tills han lessnar ca 15 minuter. Vara på rygg och se när jag stryker etc. (2 tim)
16.45-17.30 Sova (45 min)
ca 17,45-19.45 Mat, joller, Umgänge. Bad. 19.20 ca Nattslurk fårn två bröst.
19.45 ca läggs på mage i vagnen med ramsa och 20.00 Har då somnat för natten

Som synes så är det en balans på skör tråd att dra ut tiderna maximalt både att vara vaken och att sova. Det är 1 timma som måste fördelas på sova bort eller vara vaken för att natten inte ska börja kl.19.00.Så marginalkvartar uttnyttjas så mycket det går.
Men visst hade det varit suveränt att få till minst 30 minuters sömn ytterligare på dagen.
Har inte spikat något schema tidigare, blev så stressad av det och därför har Victor fått styra lite själv och då har vi hamnat här (har enbart vagnat om han behövt hjälp att somna om efter 30 minuters uppvaket).

Kram
Yvonne
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Fundera du. Det kan ingen annan göra åt dig :cry: Så får vi se vad du kommer fram till :wink: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"