Tack igen Anna! (att du hinner svara på alla frågor vi ställer, du som är bortrest och allt

).
Jo, jag vet att man kan pumpa ur och ge på flaska. Har provat iof bara en gång men lillen bara skrek och blundade

så få nåt' grepp med munnen kring flaskan gick inte. Vet inte om jag ska prova igen, kanske... Har förstått att det är bäst att göra det innan han får bröstet, när han är hungrig, eller

Frågan är också om jag ska prova med annan napp, vilken i så fall

Han har en liten mun och annars en väldigt glad mun
Vi har nu haft 11 timmars natt sedan den 10 september, så det blir ju 6 nätter nu. När han vaknar på morgonen, tas upp 07.00 eller 10 minuter innan så kan han tom med vänta på maten i 10 minuter och dessförinnan tom bjuda på ett leende

så jag antar att böket med att somna om mellan 06.00-07.00 inte beror på panikhunger (jag behöver inte alltid vagna, han bara vrider huvudet fram o tillbaka och bökar).
Lurarna på dagen har uppgått till sammanlagt 4- 4 tim 15 minuter.Någon gång har vi lyckats med sömn i 21/2 timme på dagsluren men om det inte går med automatik så tycker jag att det är svårt att vagna i 20-30 minuter och sedan ta upp honom när han somnat i kanske 5 minuter eller tom ligger vaken och är ledsen när tiden är inne. Vet inte hur jag ska förhålla mig i dessa lägen

Ta upp ett gråtanhde barn eller väcka efter 5 minuters insomnande vad ger det för signaler vad vagning betyder
Har även "gett upp" vagnandet till sista luren som också är ett tillfälle att förlänga sovtiden (är 30-45 min).
Shemat ser ut som följande:
07.00-09.00 Mat och umgänge och lek under babygym (2 tim).
09.00-10.30 Sova (1 1/2 tim)
10.30-12.30 Mat, umgänge. Ligger på diskbänken på mage 15 minuter (max) och rygg och tittar när jag lagar lunch.(2 tim.)
12.30-14.30(14.45) Sova (2 timmar) tar då en promenad på 1 1/2 tim ca
14.45-16.45 Mat, umgänge. Ligga på mage tills han lessnar ca 15 minuter. Vara på rygg och se när jag stryker etc. (2 tim)
16.45-17.30 Sova (45 min)
ca 17,45-19.45 Mat, joller, Umgänge. Bad.
19.20 ca Nattslurk fårn två bröst.
19.45 ca läggs på mage i vagnen med ramsa och 20.00 Har då somnat för natten
Som synes så är det en balans på skör tråd att dra ut tiderna maximalt både att vara vaken och att sova. Det är 1 timma som måste fördelas på sova bort eller vara vaken för att natten inte ska börja kl.19.00.Så marginalkvartar uttnyttjas så mycket det går.
Men visst hade det varit suveränt att få till minst 30 minuters sömn ytterligare på dagen.
Har inte spikat något schema tidigare, blev så stressad av det och därför har Victor fått styra lite själv och då har vi hamnat här (har enbart vagnat om han behövt hjälp att somna om efter 30 minuters uppvaket).
Kram
Yvonne
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.