Fråga: Använder/har du använt andningslarm?
Fråga: Använder/har du använt andningslarm?
Hejsan!
Jag är en finlandssvensk, ganska nybliven, förstagångsmamma. Vår pojke, Viktor är drygt 3 månader. Jag undrar i vilket läge du låter/låtit ert/era barn sova i? Jag undrar också om du använder/använt andningslarm? Berätta gärna också om du bor i Finland eller i Sverige? I Finland är det enl. min hälsovårdare ovanligt med andningsalarm. Det skulle vara intressant att veta hur det är i Sverige.
Jag är en finlandssvensk, ganska nybliven, förstagångsmamma. Vår pojke, Viktor är drygt 3 månader. Jag undrar i vilket läge du låter/låtit ert/era barn sova i? Jag undrar också om du använder/använt andningslarm? Berätta gärna också om du bor i Finland eller i Sverige? I Finland är det enl. min hälsovårdare ovanligt med andningsalarm. Det skulle vara intressant att veta hur det är i Sverige.
Absolut magläge med larm, tycker inte att det finns något vettigt alternativ som främjar god sömn och det lilla barnets utveckling.
Man får inte glömma bort att även barn som ligger på rygg eller på sida kan drabbas av PSD. Så oavsett hur lilla barnet ligger rekomenderar jag varmt ett andningslarm. Det finns info på Annas hemsida om var man kan köpa det till ett skapligt pris.
Kram Susan
Man får inte glömma bort att även barn som ligger på rygg eller på sida kan drabbas av PSD. Så oavsett hur lilla barnet ligger rekomenderar jag varmt ett andningslarm. Det finns info på Annas hemsida om var man kan köpa det till ett skapligt pris.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
-
Gäst
Hej!
Vi bor i Sverige, Anton sover på mage och vi har använt andningslarm sedan han var ca 2 veckor (visste inte att det fanns innan). Jag fick Barnaboken när Anton var två veckor, och läste om det där. Då kändes det alldeles självklart att köpa ett, speciellt som min kusins bebis dog i PSD (19 dagar gammal) bara några veckor innan Anton föddes
.
Jag frågade min BVC-sköterska om det, som verkade förvånad att vi ville använda andningslarm, dock var hon positiv till det. Jag vet inte hur vanligt det är i Sverige, men man får ingen information om att det finns från BVC/sjukhus-hållet.
På det här forumet är det antagligen vanligare med andningslarm än utan.
Man ska också komma ihåg att ett larm ju inte förhindrar ett andningstopp, det är alltså ingen garanti att inget kan hända. Men man får direkt reda på att något är fel och har en sportslig chans att göra något.
Kram Jenny
Vi bor i Sverige, Anton sover på mage och vi har använt andningslarm sedan han var ca 2 veckor (visste inte att det fanns innan). Jag fick Barnaboken när Anton var två veckor, och läste om det där. Då kändes det alldeles självklart att köpa ett, speciellt som min kusins bebis dog i PSD (19 dagar gammal) bara några veckor innan Anton föddes
Jag frågade min BVC-sköterska om det, som verkade förvånad att vi ville använda andningslarm, dock var hon positiv till det. Jag vet inte hur vanligt det är i Sverige, men man får ingen information om att det finns från BVC/sjukhus-hållet.
På det här forumet är det antagligen vanligare med andningslarm än utan.
Kram Jenny
Hej
Vi har använt andningslarm samt haft Vega på mage hemma sedan hon var ca 2 månader.
Har bara fått positiva reaktioner på andingslarmet, men det kan bero på att Vega är för tidigt född och var väldigt övervakad på neo. Konstigt nog, trots alla rek låg Vega väldigt mycket på mage redan där. Jag förstod först när vi kom hem från neo hur kontroversiellt det är att ha barn på mage.
Är lite sugen på att resonera lite med den barnläkare vi hade där ( och fortfarande har) hur det kommer sig att de går emot resten av läkarkåren.
Vi kommer använda andningslarmet + magläge även på nästa bebis.
Linda
Vi har använt andningslarm samt haft Vega på mage hemma sedan hon var ca 2 månader.
Har bara fått positiva reaktioner på andingslarmet, men det kan bero på att Vega är för tidigt född och var väldigt övervakad på neo. Konstigt nog, trots alla rek låg Vega väldigt mycket på mage redan där. Jag förstod först när vi kom hem från neo hur kontroversiellt det är att ha barn på mage.
Vi kommer använda andningslarmet + magläge även på nästa bebis.
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
Vi har kört magläge och andningslarm så fort han har legat ensam, dvs i vagnen. Under smekmånaden när han sov i vår säng en hel del så fick han sova på sidan eftersom det inte gick att ha larm i vår säng.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Hej!
Vi har sen ca. en månad tillbaka använt andningslarm till vår nu snart 4 mån. gamla kille. Känns tryggt!!
vI har en platta i spjälsängen och ytterligare en i vagnen.
Kontroversiellt eller inte- för oss och våran lilla Olle som hade svårt att sova djup sömn på rygg har det bara varit positivt. Har en till kille som idag är 16 år- när han var liten var det magläge och inget annat som gällde
. Då hette det att det var det enda rätta
.Klart att vi blivit påverkade av det här forumet- visste inte att det fannssådana larm tidigare. Det är ju inget man rek. på BVC direkt!! 
Kontroversiellt eller inte- för oss och våran lilla Olle som hade svårt att sova djup sömn på rygg har det bara varit positivt. Har en till kille som idag är 16 år- när han var liten var det magläge och inget annat som gällde
-
Mamma til Isak f.30.03.06
Hei!
Vår lille søv på mage. Det har han gjort frå ca 2 mnd. Innan det fatta eg inte riktig at andningslarm fanns, men etter å ha sett litt fann eg endeleg det. Søvnen vart på ein gong ein heilt anna på mage,- guten søv lengre og betre, vogninga gjekk betre, og lillen vart så sterk etter all "treninga" døgnet rundt.
Som vår dam på bvc sa (vi bur i Norge) når vi fortalte om mageleie (hadde forberedt verdens lille tale...) "Ja, det er godt at nokon vågar,- sjølv gjorde eg det med alle min tre, -tenk berre på gaser og rap, men me får ikkje seia det her veit du...!" Til andningslarmet stilte ho seg litt uforståande - mykje snakk om dette med feillarm, men me har aldri opplevd det. Uansett kjennest dette trygt og bra for lilkillen vår som no er 5 mnd.
/anette
Vår lille søv på mage. Det har han gjort frå ca 2 mnd. Innan det fatta eg inte riktig at andningslarm fanns, men etter å ha sett litt fann eg endeleg det. Søvnen vart på ein gong ein heilt anna på mage,- guten søv lengre og betre, vogninga gjekk betre, og lillen vart så sterk etter all "treninga" døgnet rundt.
Som vår dam på bvc sa (vi bur i Norge) når vi fortalte om mageleie (hadde forberedt verdens lille tale...) "Ja, det er godt at nokon vågar,- sjølv gjorde eg det med alle min tre, -tenk berre på gaser og rap, men me får ikkje seia det her veit du...!" Til andningslarmet stilte ho seg litt uforståande - mykje snakk om dette med feillarm, men me har aldri opplevd det. Uansett kjennest dette trygt og bra for lilkillen vår som no er 5 mnd.
/anette
Hej!
Son 1 (3 år): sov på sidan som spädbarn och ganska "dåligt" i form av många uppvaknanden. Idag sover han i alla möjliga och omöjliga ställningar.
Son 2 (2 månader): sover på mage med andningslarm.
Varma hälsningar
Carin
Son 1 (3 år): sov på sidan som spädbarn och ganska "dåligt" i form av många uppvaknanden. Idag sover han i alla möjliga och omöjliga ställningar.
Son 2 (2 månader): sover på mage med andningslarm.
Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Hej!
Måste tipsa om ett nytt andningslarm, Respisense heter det och vi köpte det på nätet. Det håller tydligen på att lanseras på den svenska marknaden. Det är en liten dosa som du enkelt fäster i blöjkanten. Den inte bara larmar om bebisen slutar andas, den stimulerar även till andning genom vibration om bebisen inte andas. Den drivs på batteri och är jättelätt att ta med sig i barnvagnen eller bilstolen. Det är ju inte bara i spjälsägen de små liven kan sluta andas menar jag...Den är "billig" om man jämför med andra larm, 1390:- betalade vi för den. Våran funkar kanon, och jag känner mig mycket lugnare nu!( Hoppas du hittade sidan Harriet...)
Måste tipsa om ett nytt andningslarm, Respisense heter det och vi köpte det på nätet. Det håller tydligen på att lanseras på den svenska marknaden. Det är en liten dosa som du enkelt fäster i blöjkanten. Den inte bara larmar om bebisen slutar andas, den stimulerar även till andning genom vibration om bebisen inte andas. Den drivs på batteri och är jättelätt att ta med sig i barnvagnen eller bilstolen. Det är ju inte bara i spjälsägen de små liven kan sluta andas menar jag...Den är "billig" om man jämför med andra larm, 1390:- betalade vi för den. Våran funkar kanon, och jag känner mig mycket lugnare nu!( Hoppas du hittade sidan Harriet...)
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Det låter fantastiskt och borde införas på alla BB-avdelningar att användas omedelbart efter förlossningen
Det har ju hänt, och verkligen inte bara en gång, att små nyfödda avlidit i PSD liggande hos sin nyförlösta, sovande mamma. (På rygg, på sida.)
Brandvarnaren garanterar ju inte att huset inte börjar brinna, lika lite som andningslarmet garanterar att barnet inte slutar andas. Men som sagt, man får en sportslig chans att ingripa, innan det är för sent. Andningslarmet borde i logikens namn egentligen heta andningsstoppsvarnare
Det är bara drygt nio år sedan jag själv fick korn på andningslarmet - att det faktiskt fanns tilgängligt för s k vanligt folk och inte bara på sjukhusen (som skickar med ett larm till de föräldrar som redan mist ett barn i PSD och fått ett nytt). Barnet ifråga var mitt barnbarn och reaktionerna på larmet från folk var förvirrad och småskrämd: "Är det något FEL på honom, eller...
Här i Sverige kämpar det konservativa etablissemanget fortfarande emot denna säkerhetsåtgärd och menar att föräldrarna bara blir "oroliga", om de har larm. Sanningen är förstås den motsatta.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
vårmamma06
1. Vår pojk han får sova på rygg/sidan...vi har under olika perioder låtit honom sova på både mage, rygg o sida o vi har konstaterat att han sover som bäst (iaf nattetid) när han sover på rygg/sidan. Han sover som en stock.
Varga timmarna mellan 4.30-6.00 är fortfarande små struliga emellanåt men de får lösa sig.
2. Vi använder oss av Nanny aningslarm o sedan vi införskaffa det sover jag mkt mkt bättre. Precis som att jag inte kunde koppla av riktigt innan.
3. O vi bor i Göteborg, Sverige.
Varga timmarna mellan 4.30-6.00 är fortfarande små struliga emellanåt men de får lösa sig.
2. Vi använder oss av Nanny aningslarm o sedan vi införskaffa det sover jag mkt mkt bättre. Precis som att jag inte kunde koppla av riktigt innan.
3. O vi bor i Göteborg, Sverige.
Hej hej!
Vår son är 6 månader och las att sova på mage som 6-veckors bebis med ett BabySense andningslarm som vi varit supernöjda med. Han sover kanon än idag nu i egen spjälsäng i eget rum och somnar äntligen på egen hand!
Nu väljer han själv hur han vill sova, han kan vända sig åt båda håll och vi springer inte längre och vänder över honom på mage när han har somnat på rygg eller sidan. Oftast sover han på sidan och han sover bra så.
Vi bor också i Sverige och nej, det är inte vanligt och förutom här på forumet har jag aldrig träffat mammor som haft larm. Däremot har jag träffat mammor i bekantskapskretsen som sagt "Åhhh, du låter honom sova på mage....jag önskar jag hade vågat det när X var liten. Han hade nog sovit bättre då...."
/Jennie
Vår son är 6 månader och las att sova på mage som 6-veckors bebis med ett BabySense andningslarm som vi varit supernöjda med. Han sover kanon än idag nu i egen spjälsäng i eget rum och somnar äntligen på egen hand!
Vi bor också i Sverige och nej, det är inte vanligt och förutom här på forumet har jag aldrig träffat mammor som haft larm. Däremot har jag träffat mammor i bekantskapskretsen som sagt "Åhhh, du låter honom sova på mage....jag önskar jag hade vågat det när X var liten. Han hade nog sovit bättre då...."
/Jennie
En goding till son född 0603